menu

ثبت آگهی رایگان

چگونه فیلتر سیستم تهویه هوا را تمیز کنیم!

چگونه-فیلتر-سیستم-تهویه-هوا-را-تمیز-کنیم

استفاده از سیستم تهویه هوا در جهت ایجاد کیفیت هوای مناسب، تنظیم دما و رطوبت محیط از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با توجه به موارد ذکر شده استفاده از این سیستم برای ایجاد فضایی مطلوب، کارآمد و موثر می باشد. سیستم تهویه هوا انواع مختلفی دارد که با توجه به کارکرد استفاده از این سیستم ویژگی های متفاوتی را دارا می باشد. بدون شک یکی از ملزومات استفاده از سیستم تهویه هوا، تمیز کردن فیلتر این دستگاه می باشد.

اما قبل از آن که نسبت به تمیز کردن فیلتر سیستم های تهویه هوا اقدام نمایید، باید از دارا بودن قابلیت فیلترها برای انجام این کار اطمینان حاصل کنید. چرا که فیلترهای برخی از سیستم های تهویه هوا این قابلیت را ندارند. انجام این کار به طور منظم می تواند بر طول عمر دستگاه تاثیرگذار باشد.

آموزش تمیز کردن فیلتر سیستم تهویه هوا

همان گونه که اشاره شد، در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که آیا فیلتر دستگاه تهویه هوا، قابلیت جداسازی و تمیز کردن را دارد! در این جهت باید از دفترچه راهنمای دستگاه مورد نظر کمک بگیرید. در این دفترچه تمام خصوصیات دستگاه به طور کامل بیان شده است.چگونه فیلتر سیستم تهویه هوا را تمیز کنیم!

در صورتی که دستگاه این قابلیت را داشت، در ابتدا باید آن را به طور کامل خاموش کنید. هیچ گاه در زمان روشن بودن دستگاه نسبت به تمیز کردن فیلترهای آن اقدام نکنید.

چرا که انجام این کار باعث می شود، هوای اطراف که به نوعی فیلتر نشده می باشد، وارد دستگاه شود. در این صورت دستگاه تمام گرد و غبار موجود در محیط را به درون خود می کشد.

هم چنین تا زمانی که فیلترها را پس از تمیز کردن در جای خود قرار نداده اید، از دستگاه تهویه هوا استفاده نکنید.

در این مرحله محل قرار گیری فیلترهای دستگاه تهویه هوا را بررسی کنید. در دستگاه های بزرگ عموما فیلترها در راستای طول داکت قرار دارند.

احتمالا برای جداسازی فیلترها نیاز به باز کردن چند پیچ داشته باشید. در دستگاه های تهویه هوای کوچک که در داخل پنجره قرار می گیرند، پنجره جلوی دستگاه را می توان با استفاده از لبه چاقو جدا کرده و به راحتی فیلترها را تمیز کرد.

برای تمیز کردن فیلترهای دستگاه های تهویه هوایی که به دیوار نصب می شوند، در ابتدا باید پنل جلوی دستگاه برداشته شود تا به فیلترها دسترسی داشته باشید.

برای جلوگیری از آسیب زدن به دستگاه بهتر است از اطلاعات دستورالعمل شرکت سازنده استفاده کرده و چگونگی دسترسی به فیلتر را ارزیابی کنید.چگونه فیلتر سیستم تهویه هوا را تمیز کنیم!

تمیز کردن فیلتر سیستم تهویه هوا با جارو برقی

از جمله روش هایی که می توانید با استفاده از آن نسبت به پاکسازی فیلترهای دستگاه های تهویه هوا اقدام نمایید، استفاده از جاروبرقی می باشد.

برای انجام این کار تنها لازم است فیلترها را جدا کرده و با استفاده از جاروبرقی گرد و غبار و آلودگی سطح آن ها را پاک کنید. بعد از انجام این کار می توانید فیلتر را در سرجای خود قرار دهید.

در صورتی که تمیز کردن فیلترها در فواصل منظم انجام شود، میزان گرد و غبار نشسته بر روی فیلتر به اندازه ای نیست که قابل مشاهده باشد.

هم چنین توجه داشته باشید که امکان خارج کردن تمام گرد و غبارها از سطح فیلترهای دستگاه های تهویه هوا نیز وجود ندارد. این روش برای تمیز کردن فیلترها در فواصل زمانی منظم کارآمد می باشد.چگونه فیلتر سیستم تهویه هوا را تمیز کنیم!

تمیز کردن فیلتر سیستم تهویه هوا با استفاده از آب

اگر بعد از تمیز کردن فیلترها احساس کردید هنوز به تمیز کردن بیش تری نیاز دارند، می توانید نسبت به شستن آن ها اقدام نمایید.

برای مثال در صورتی که از پنج فنجان آب استفاده کرده اید، به میزان پنج فنجان نیز از سرکه استفاده کنید.

راه خروجی سینک ظرفشویی را بسته و محلولی که آماده کرده اید را داخل آن بریزید و فیلترها را درون آن قرار دهید.

سپس به مدت یک ساعت اجازه دهید فیلترها در محلول آب و سرکه باقی بمانند. در صورتی که فیلترها جرم زیادی گرفته بود اجازه دهید به مدت دو ساعت در محلول باقی بماند.

بعد از تمیز شدن فیلترها اجازه دهید به طور کامل خشک شده و سپس آن ها را در جای خود قرار دهید. به جای استفاده از آب و سرکه نیز می توانید از مخلوط آب و کمی مایع ظرفشویی استفاده نمایید. این میزان باید به اندازه ای باشد که روی فیلترها را بپوشاند.چگونه فیلتر سیستم تهویه هوا را تمیز کنیم!

در صورتی که فیلترها اندازه بزرگی داشته و امکان شستشوی آن ها در داخل سینک ظرفشویی وجود ندارد، می توانید در محیط باز و به وسیله شیلنگ آب نیز نسبت به شستشوی آن ها اقدام نمایید. توجه داشته باشید که برای انجام این کار آب نباید فشار زیادی داشته باشد.

چرا که در این صورت به فیلترها آسیب وارد می کند. همان گونه که در تصویر نیز مشاهده می نمایید، برای انجام این کار دست خود را به حالت زیگ زاگ بر روی فیلتر حرکت دهید.

در صورتی که سر دوش جداشونده در اختیار دارید، می توانید این کار را در داخل حمام نیز انجام دهید.

در صورتی که میزان گرد و غبار نشسته بر روی فیلترها زیاد می باشد، می توانید مقداری جوش شیرین بر روی آن ها ریخته و سپس نسبت به تمیز کردن آن ها اقدام نمایید.چگونه فیلتر سیستم تهویه هوا را تمیز کنیم!

سیستم اتوماتیک تمیز کننده فیلتر تهویه هوا

برخی از سیستم های تهویه هوای مدرن قابلیت تمیز کردن اتوماتیک دارند.

در ساختار داخلی این گونه سیستم های تهویه هوا از یک براش برای تمیز کردن فیلترها استفاده شده است. در صورتی که سیستم هوا از چنین قابلیتی برخوردار است، می توانید آن را به طور اتوماتیک تنظیم کنید.

مدل های مختلف سیستم تهویه هوا، روش های مختلفی برای تمیز کردن دارند. برخی از فیلترها هر دو هفته یک بار نیاز به تمیز کردن دارند.

در برخی مدل های دیگر تنها لازم است هر سی روز یکبار نسبت به پاکسازی آن ها اقدام نمایید. در مقابل برخی دیگر نیاز به پاکسازی و تمیز کردن تنها یک الی چهار بار در سال دارند. برای آگاهی از این موضوع باید به دفترچه راهنمای دستگاه مورد نظر رجوع کنید.

با وجود مراقبت های لازم از فیلترها ممکن است آن ها دچار آسیب دیدگی شوند. در این صورت بهتر است آن ها را با نمونه های جدید جایگرین کنید.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 359

فهرست مطالب شماره 359

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×