menu

ثبت آگهی رایگان

سود وام نوسازی بافت فرسوده کاهش می یابد

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از پیگیری های این شرکت برای کاهش نرخ سود وام 50 میلیون تومانی نوسازی بافت فرسوده ویژه انبوه سازان از 18 به 9 تا 12 درصد خبر داد.

به گزارش پیام ساختمان، هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: برای انبوه ساز و توسعه گر نیز قرار است جذابیت هایی ایجاد شود که مهم ترین آن کاهش سود وام 50 میلیون تومانی نوسازی بافت فرسوده به ازای هر واحد مسکونی از 18 به 9 تا 12 درصد در آینده نزدیک است.

همچنین قرار است دولت به دستور رئیس جمهور، اراضی در اختیار خود که در بافت های هدف نوسازی محلات فرسوده قرار دارند را به رایگان به انبوه ساز برای احداث واحد مسکونی بدهد تا وی از محل فروش این واحدها، سود خود از حضور در بافت های فرسوده را دریافت کند. به نوعی قیمت زمین برای سازنده حذف می شود تا از این محل، سرمایه گذاری وی در ساخت وساز مستهلک شود.

معاون آخوندی: قرار نیست خریداران مسکن در بافت فرسوده، هزینه ای بابت نوسازی بدهند

هوشنگ عشایری بابیان اینکه طرح امید نقش شتاب دهی به برنامه ملی بازآفرینی را ایفا می کند اظهار کرد: ما در بُعد مسکن در برنامه ملی بازآفرینی شهری خواستیم نوسازی محلات را آغاز کنیم، دیدیم که توسعه گران برای نوسازی مسکن باید وارد مذاکره با مردم شده و آن ها را به نوسازی راضی کنند، این شاید در جریان دهی اولیه کمی از سرعت کار بکاهد.

وی افزود: به همین دلیل برای آنکه اجرای این برنامه را تسریع کنیم، اعلام کردیم دولت تمامی اراضی خود را که در داخل بافت های هدف بازآفرینی شهری یا هم جوار این بافت ها قرار دارد، در اختیار برنامه ملی بازآفرینی شهری قرار دهد تا توسعه گر به جای آنکه از ابتدا بخواهد با مردم مذاکره کند، در اراضی دولتی مستقر شود و هم زمان با ساخت وساز، با مردم نیز گفت وگو کرده و واحدهای ساخته شده را به اشتراک بگذارد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تصریح کرد: نتیجه این کار، این است که هم پای توسعه گران به بافت گشوده می شود و هم مردم یک اقدام عملی را می توانند مشاهده کنند تا نسبت به عملی شدن طرح ملی بازآفرینی امید مطمئن باشند.

به گفته عشایری، حجم و تعداد واحدهای مسکونی برنامه ریزی برای ساخت وساز در اراضی دولتی، حداکثر 10 درصد کل برنامه ملی بازآفرینی را تشکیل می دهد. نیمی از آن را اراضی ملکی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران است و نیم دیگر آن اراضی سایر سازمان ها و شرکت های دولتی و شبه دولتی است که به دستور رئیس جمهور به شرکت عمران و بهسازی واگذارشده تا در اختیار توسعه گران داده شود.

وی ادامه داد: تاکنون بخش زیادی از اراضی در اختیار دستگاه های دولتی واقع در بافت فرسوده مانند آموزش وپرورش و حی شهرداری تهران به شرکت عمران و بهسازی واگذارشده است که باید برخی از آن ها بهسازی، برخی تغییر کاربری و برخی هم به عنوان فضای عمومی تغییر شکل داده شوند. البته ما علاقه ای نداریم تا تمامی اراضی دولتی را به مسکن تبدیل کنیم چون فلسفه اولیه اجرای این طرح، ارتقای کیفیت زندگی در محله های هدف بهسازی شهری و افزایش سرانه فضای عمومی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این برنامه نیاز به ابزارهای حقوقی و بانکی دارد که آن را تدوین کرده ایم.

این مقام مسئول ارشد در وزارت راه و شهرسازی درباره میزان استقبال مردم از اخذ وام خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم برای خرید واحد مسکونی واقع در بافت های نابسامان شهری و فرسوده اظهار داشت: آمار نشان می دهد در حال حاضر 10 درصد وام های اخذشده از صندوق مسکن یکم به بافت های فرسوده اختصاص دارد؛ درحالی که تا پیش از اعلام رئیس جمهور در بهمن ماه سال گذشته مبنی بر اینکه قرار است سود وام خرید مسکن در بافت های فرسوده به 6 درصد کاهش یابد، میزان هدایت این وام به بافت های ناکارآمد شهری تنها یک درصد بود. این مسئله نشان می دهد شیب رشد سپرده گذاری در بانک عامل بخش مسکن برای اخذ تسهیلات خرید واحد مسکونی در این دو ماه اخیر 31 درصد رشد داشته است درحالی که این شاخص (شیب رشد سپرده گذاری در صندوق مسکن یکم) تا قبل از بهمن ماه، 20 درصد بود.

وی یادآور شد: این وام صرفاً برای خرید واحد مسکونی است تا مردم در بافت های میانی و فرسوده شهرها ساکن شوند و به نوعی برای سازنده و توسعه گر جذابیت ایجاد شود تا به این بافت ها ورود کرده و اقدام به نوسازی کند.

عشایری در پاسخ به این پرسش که آیا افرادی که قرار است در این بافت ها ساکن شوند، علاوه بر 80 یا 160 میلیون تومانی که به عنوان تسهیلات خرید دریافت کرده و اقساط آن را بازپرداخت می کنند، باید پس از آغاز فعالیت نوسازی مسکن، بار دیگر وام 50 میلیون تومانی نوسازی بافت فرسوده هم دریافت کنند یا خیر؟ گفت: در برنامه ملی بازآفرینی شهری قرار است توسعه گر از محل سرمایه گذاری شخصی خود و سپس فروش واحدهای ساخته شده اقدام به نوسازی محلات کند وام نوسازی نیز به سازنده داده می شود نه مالک واحد مسکونی مشمول نوسازی؛ بنابراین قرار نیست خریدار واحدهای مسکونی واقع در بافت های هدف نوسازی، مانند سابق یک وام جداگانه هم بابت نوسازی مسکن دریافت کنند و خریدار همین وام با سود 6 درصد را بازپرداخت می کند و سازنده وام نوسازی با سود 18 درصد.

وی تأکید کرد: به دنبال آن هستیم تا وام نوسازی بافت فرسوده ویژه سازنده را هم سبک تر کنیم. به همین دلیل با همکاری بانک عامل بخش مسکن به کمیسیون عمران مجلس پیشنهاد داده ایم تا کاهش سود وام نوسازی ویژه انبوه ساز در دستور کار این کمیسیون قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این پیشنهاد از کمیسیون عمران خواسته ایم تا نرخ سود وام 50 میلیونی نوسازی بافت فرسوده از 18 درصد به 9 تا 12 درصد کاهش یافته و بانک ها نیز مکلف به پرداخت آن شوند درحالی که در حال حاضر بانک ها مکلف به اجرای آن نیستند و درصورتی که منابع و مصارف آن ها اجازه بدهد، می توانند این وام را به انبوه ساز بدهند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 334

فهرست مطالب شماره 334

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×