menu

ثبت آگهی رایگان

سازمان نوسازی، تجمیع چند واحد مسکونی را نوسازی بافت فرسوده می داند

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: سازمان نوسازی شهر تهران تجمیع را به عنوان تنها راه حل در نوسازی بافت فرسوده بدون هیچ گونه دستورالعمل، ضابطه و بازخوردی توصیه می کند.

به گزارش پیام ساختمان، محمد سعید ایزدی گفت: سیاست تجمیع می تواند یکی از راه حل ها در مناطقی خاص از بافت شهری موردتوجه قرار بگیرد اما اینکه بدون هیچ ضابطه ای مردم را تنها تشویق به تجمیع کنیم، درست نیست.

وی بیان کرد: افرادی که در حوزه نوسازی و بهسازی شهری فعالیت می کنند، می دانند که با چه مشقتی فرآیند نوسازی صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: توجه به نوسازی های روی داده نشان می دهد که محصول پایانی همانند تمام شهر ناموزون، نامتقارن و با تراکم بالا است و تمام این موارد برای افراد سؤالی را ایجاد می کند که در زمینه های موجود چه کار باید کرد و فرآیند نوسازی باید به چه نحوی انجام شود؟ آیا الگوهایی برای این موضوع داریم و ضوابط و مقررات برای حل این مشکل کمک می کند؟

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر اتفاقی که روی می دهد ناامیدکننده است و طبق مطالعه ای که حدود سه سال پیش انجام شد، سازمان نوسازی شهر تهران تجمیع را به عنوان تنها راه حل در نوسازی بافت بدون هیچ گونه دستورالعمل، ضابطه و بازخوردی توصیه می کند.

وی با اشاره به سیاست های تشویقی طرح تجمیع گفت: سرانجام تجمیع در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فضایی کالبدی بوده است.

ایزدی تصریح کرد: سیاست تجمیع می تواند یکی از راه حل ها در مناطقی خاص از بافت شهری موردتوجه قرار بگیرد اما اینکه بدون هیچ ضابطه ای مردم را تنها تشویق به تجمیع کنیم، درست نیست.

وی ادامه داد: این مطالعه نشان می دهد با تجمیع بافت های ناکارآمد، چهره کالبدی این مناطق تغییر می کند اما فضای اجتماعی آن ها دگرگون می شود.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: مناطقی از شهر که در دوره ای فرسوده نامیده می شدند و دارای بافت تاریخی هستند، به لحاظ چهره کالبدی نامطلوب هستند اما فضای اجتماعی گرم و شیرینی دارند و همبستگی اجتماعی در آن ها محسوس است. وی تصریح کرد: با این دگرگونی و تجمیع در بافت مسکونی دیگر از نشاط اجتماعی و ویژگی های منحصربه فرد بافت های شهری خبری نیست.

ایزدی بابیان اینکه با ورود به حوزه معماری و شهرسازی به ضرورت یک نقد اساسی نسبت به ضوابط ساخت وساز در کل شهر پی بردیم، افزود: بزرگان معماری و مهندسان مشاور تلاش کردند تا این ضوابط را تغییر دهند و بر این اساس در مناطق دارای بافت ناکارآمد، فضای مناسبی خلق کنند.

وی اظهار کرد: پس ازاین تحقیقات به این پرسش رسیدیم که آیا در صورت فرصت نوسازی در مناطق دارای بافت ناکارآمد، ضوابط ساخت وساز فعلی می تواند پاسخگوی نیاز ساکنان این مناطق باشد؟ اگر در زمینه های موجود شهر، کاری انجام می دهیم ضوابط ساخت وساز فعلی چه محدودیت هایی دارد و با آسیب شناسی چگونه می توانیم راه حل هایی برای برون رفت از مسائل حاد این ضوابط و مقررات پیدا و برای اصلاح آن اقدام کنیم.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: در شورای عالی معماری و شهرسازی و حوزه معماری و شهرسازی اعلام آمادگی کردیم تا از طریق هم اندیشی افراد در حوزه دانشگاهی و حرفه این اصلاحات را انجام دهیم.

وی افزود: طبق تحقیق معاونت معماری و شهرسازی و بررسی ضوابط ساختمانی در قرن حاضر، متخصصان به نتایج خوبی رسیدند اما معتقدند تغییرات باید تدریجی صورت بگیرد تا زمینه را برای بهبود وضعیت شهر فراهم کند.

ایزدی اظهار کرد: بر اساس قانون 40-60 ساخت وساز در بخشی از زمین انجام می شود اما حاصل آن ساختمان هایی بدون ارتباط با یکدیگر است که می توان با تغییراتی این وضعیت را اصلاح کرد.

وی بیان کرد: می توان از اقدامات خلاقانه و مبتکرانه در کوتاه مدت و اقدامات بلندمدت مانند اصلاح تمام این ضوابط بهره برد که باید جامعه مهندسی با این موضوع همراه شود تا مانند اتفاقی که در نظام مهندسی رقم خورده نشود و تضاد منافع مشکلاتی را ایجاد نکند.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: نگاه آسیب شناسانه به ضوابط ساختمانی به ویژه در فرآیند نوسازی و بهسازی نشان می دهد که آنچه در شهر اتفاق می افتد و حاصل آن برای سازمان فضایی و اجتماعی نامطلوب است.

وی افزود: متأسفانه بدون توجه به درستی یا نادرستی، به تخریب بافت به ویژه آثار ثبت شده ملی اقدام شده و این آثار تاریخی الگوهای خیلی خوبی هستند که به ما می گویند درگذشته چگونه به همسایه ها، آسمان، زمین و سازمان فضایی شهر فکر می کردیم و چه راه حلی داشتیم که امروز متأسفانه باقیمانده آن ها را به نام توسعه مذهبی تخریب می کنیم.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 333

فهرست مطالب شماره 333

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×