menu

ثبت آگهی رایگان

دوش های مبتکرانه اصلاح مصرف آب

دوش-های-مبتکرانه-اصلاح-مصرف-آب

بررسی ها نشان داده در استحمام به مدت 8 دقیقه با الگوی رفتاری بدون در نظر گرفتن صرفه جویی، 60 لیتر آب مصرف می شود.

این در حالی است که در بسیاری از موارد از دوش هایی استفاده می شود که معروف به دوش های پرتوان است. در این صورت فشار بیشتر به جریان آب باعث می شود دو برابر آب و انرژی زیاد مصرف شود. در ایران نیز استفاده از این دسته دوش ها مرسوم شده است. هیلد هندریکس، دانشمند رفتارشناسی دپارتمان تحقیق و توسعه Unilever(شرکت تحقیقاتی مصرف آب) اظهار کرده است: ازآنجاکه نسبت زیادی از تأثیر محیطی محصولات این شرکت در زمان استفاده مردم ایجاد می شود، دست به این بررسی زده است که بر اساس آن متوسط دوش گرفتن در دنیا 8 دقیقه اعلام شده است.

این ها در حالی است که برخی پژوهش ها در ایران نشان می دهد متوسط زمان استحمام در داخل کشور حدود 16 دقیقه است. بر این اساس، زمان استحمام دو برابر شده و پیش بینی می شود مصرف آب نیز دو برابر شود که این به هدر رفتن آب آشامیدنی دامن می زند. برخی از تولیدکنندگان برای اصلاح مصرف آب دوش هایی در کشور تولید کرده اند که مصرف آب را تا 40 درصد کاهش می دهد. ازجمله مزیت های این دسته از دوش های حمام، این است که فشار آب تغییر نمی کند. بر اساس الگوی مصرف آب در زمان استحمام، ایرانی ها ترجیح می دهند آب با فشار بالا از خروجی رد شود و این دوش ها فناوری خاصی در ساخت دارد که این خواسته مصرف کنندگان ایرانی را برآورده کرده است.

علی محمدی، تولیدکننده شیرآلات کاهنده مصرف آب درباره شیوه عملکرد این محصول گفت: «یکی از محصولاتی که در سال های گذشته در بازارهای جهانی معرفی شد، سرشیرهای کاهنده مصرف آب بود. این قطعه در قسمت بالایی شیلنگ وصل شده و باعث می شود مقداری هوا داخل آب خروجی پمپ شود. بر این اساس، فشار آب نیز افزایش می یابد. با استفاده از این دوش ها می توان تا 40 درصد مصرف آب را کاهش داد. »

وی با اشاره به اینکه فناوری ساخت این محصول اکنون در ایران وجود دارد، گفت: «تا چند سال گذشته این محصول به کشور وارد می شد اما اکنون ماشین آلات و فناوری ساخت آن بومی سازی شده و بسیاری از واحدها می توانند آن را تولید کنند. با استفاده از این محصول در شیر آب می توان تا 30درصد مصرف آب را کاهش داد. »

این تولیدکننده شیرآلات بابیان اینکه محصولات مشابه بسیاری اکنون در این زمینه تولید می شود، گفت: «در ظرف شویی و بسیاری از شیرآلات دیگر نیز اکنون از سرشیرهای مناسب استفاده می شود. این محصول در سال های گذشته قرار بود در دوش های حمام نیز استفاده شود که به لحاظ فناوری امکان ساخت آن وجود نداشت. »

محمدی افزود: «بر اساس استانداردهای جهانی باید فشار آب پشت دوش حمام حداقل 3 بار باشد که به طور تقریبی معادل خروج یک لیتر آب در 10 ثانیه است. با احتساب این استاندارد و اینکه نصب سرشیرهای کاهنده مصرف آب از خروج آب به این اندازه جلوگیری می کرد، توان ساخت آن ها در کشور وجود نداشت. »

وی با اشاره به اینکه اکنون برخی از تولیدکنندگان توان ساخت این محصول را دارند، گفت: «فشار آب پشت شیرهای آب در ایران به طورمعمول از استانداردهای جهانی بیشتر است اما کاهش این فشار برای آب خروجی باعث می شد آب از میزان استاندارد کمتر خارج شود. بر این اساس، تصمیم گرفته شد که آب وهوا در مخزن دوش چرخ شود. »

این تولیدکننده شیرآلات با اشاره به اینکه پره های ویژه ای در مخزن دوش نصب شد که ورود آب باعث می شود شروع به چرخیدن کند، گفت: «همچنین در فضای پشت دوش حمام حفره هایی وجود دارد که مانع خروج آب شده و هوا را به داخل مخزن هدایت می کند. بنابراین آب وهوا داخل مخزن چرخ شده و از منافذ موجود در فضای جلویی دوش خارج می شود. »

واردات قانونی و قاچاق محصولات مشابه

بااینکه واحدهای تولیدی در بسیاری از کشورهای دنیا برای کاهش مصرف آب زمان استحمام، دهانه ورودی آب را در دوش تنگ می کنند در ایران صنعتگران به شیوه های جدید و کاربردی تری دست یافته اند. این شیوه علاوه بر اینکه باعث می شود فشار آب کاهش نداشته باشد، مصرف آب را کاهش می دهد. باوجوداین، برخی از تولیدکنندگان این دسته از دوش ها از واردات و قاچاق ناراضی هستند و معتقدند دولت برای کاهش مصرف آب و رونق صنایع می تواند از تولید این دسته دوش ها حمایت کند و جلوی واردات و قاچاق را بگیرد.

محسن امیر احمدی، کارشناس خط تولید این محصول گفت: «هنوز بسیاری از کشورهای پیشرفته به منظور کاهش مصرف آب، ورودی آب در دوش حمام را تنگ کرده و بر این اساس باعث خروج کمتر آب می شوند. این در حالی است که در دوش های طراحی شده فشار آب تغییری ندارد. »

وی افزود: ترکیب آب وهوا و ایجاد حرکت چرخشی بین پره های داخل دوش باعث می شود فشار آب افزایش و مصرف آب کاهش یابد. ازاین رو علاوه بر اینکه مصرف آب در کشور کمتر می شود، مصرف کننده با فشار آب مشکلی نخواهد داشت.

امیر احمدی بابیان اینکه اکنون تولیدکنندگان داخلی به توان ساخت این محصولات دست یافته اند، گفت: «یکی از مشکلات موجود در این زمینه، واردات قانونی و قاچاق محصولات مشابه اما بی کیفیت خارجی است. بااینکه مسئولان بارها درباره این موضوع اعلام خطر کرده اند اما هنوز قاچاق وجود دارد و باعث آسیب دیدن واحدهای تولیدی می شود. »

این کارشناس خط تولید با تأکید بر اینکه حمایت از صنایع داخلی فقط ارائه تسهیلات نیست، گفت: «اکنون بسیاری از تولیدکنندگان بدون دریافت تسهیلات از بخش دولتی و بانک ها می توانند واحدهای تولیدی خود را اداره کنند و در این میان هم چالشی وجود ندارد. باوجوداین، آنچه به صنایع داخل کشور آسیب وارد می کند قاچاق و واردات محصولات مشابه داخلی است. »

به گفته امیر احمدی، درصورتی که دولت بتواند جلوی قاچاق این محصولات را بگیرد و تولید این دسته از دوش های آب را در اولویت واحدهای تولیدی قرار دهد علاوه بر کاهش مصرف آب، به رونق تولید پرداخته است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 271

فهرست مطالب شماره 271

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×