menu

ثبت آگهی رایگان

ساخت-استخر-ورزشی

ساخت استخر ورزشی

شهر : تهران

قیمت : 25,000,000 ريال

گروه ساختمان و تاسیسات نقیب سازه
مشاوره ، محاسبه ، طراحی ، نظارت ، تجهیز و اجرای کامل پروژه های :
استخر ، آبنما ، جکوزی ، پارک آبی ، مجتمع آبدرمانی
اتاق ماساژ ، تونل مه ، حمام سنتی ، حمام ترکی
سونا خشک ، سونا بخار ، سونا برف ، سونا نمک
در ایران و کشورهای همجوار

گروه بازرگانی نقیب سازه
واردات ، مشاوره ، محاسبه ، فروش و خدمات پس از فروش تجهیزات کامل پروژه های :
پارک آبی ، آبدرمانی ، استخر ، سونا ، جکوزی در ایران

ساخت استخر

طراحی درست فضاهای ورزشی مستلزم شناخت شرایط روز، مسائل مربوط به ورزش مرتبط، پیشرفت­ های صنعتی و همین طور استفاده از تجربیات قبلی است. یک طراحی خوب باید مواردی را مانند افزایش رضایت مشتری، انعطاف پذیری در برنامه ریزی، ایجاد چرخش کارآمد و منظم آب، کاهش تعداد کارکنان و در ضمن حفظ سلامتی و ایمنی، رعایت مسائل زیست محیطی، کاهش زمان تعمیرات و تمیز کاری، کاهش حجم و طراحی استخر بر اساس کارایی اقتصادی مورد توجه قرار دهد.

غالبا استخرها در تمام ساعات روز و تمام روزهای سال باید تحت شرایط شدید ایمنی و بهداشتی کارکنند. علاوه بر این، مواد ساختمانی استخر در مجاورت رطوبت و مواد شیمیایی قرار دارند، درنتیجه طراحی باید با دقت صورت گیرد و از مواد ساختمانی با مشخصات مناسب استفاده گردد.

استخرهای شنا به چند زیر گروه اصلی تقسیم می­ شوند. از جمله می­توان به استخرهای داخل سالن یا استخرهای روباز، مستطیلی شکل یا بدون شکل منظم، با و بدون سیستم گرمایشی و همینطور به صورت مستقل یا به صورت واحدی از یک مجموعه بزرگ تر اشاره نمود.

در طراحی اولیه برای استخر موارد مهمی باید در نظر گرفته شوند که عبارت اند از:

اهداف ورزشی، مانند تاثیر ساخت استخر در افزایش مشارکت مردم در ورزش و امکان ایجاد رقابت­های منطقه ای.
هماهنگی با اهداف کلی ورزشی/تفریحی در منطقه مورد نظر.
مخاطبان مجموعه، ( چه افرادی از استخر استفاده خواهد کرد.)
آیا می توان به طریق دیگری، مانند بازسازی امکانات موجود، نیاز را برآورده نمود.
تاثیر بر امکانات موجود.


نمونه ای از سوالاتی که طراح باید از خود بپرسد عبارتند از:
استفاده کنندگان اصلی چه افرادی هستند؟
چه فعالیت­هایی قرار است انجام شود؟
نوع و اندازه استخر مورد نیاز؟
تعداد حداکثر افرادی که از استخر استفاده خواهد نمود؟
آیا از استخر در مسابقات رسمی استفاده خواهد شد؟
آیا امکانات تماشاگران باید در نظر گرفته شود؟


در بلندمدت درآمد غالب استخرهای عمومی در بهترین حالت کمتر از مقداری است که بتوانند بدون کمک­های دولتی جوابگوی مخارج آن باشد. در مورد استخرهای خصوصی در هنگام طراحی استخر باید به هزینه­های ساخت و بهره برداری و صرفه اقتصادی استخر توجه داشت. یک گزینه مناسب برای افزایش صرفه اقتصادی استفاده همزمان استخر در بخش درمانی و تناسب اندام است، که مخارج اولیه اضافی اندکی دارند . تحلیل اقتصادی از قدم­ های اساسی در هنگام طراحی استخر است که باید به طور صحیح ارزیابی شود. علاوه بر هزینه­های ساخت، نگهداری، تعمیرات و موارد پیش بینی نشده را در هنگام طراحی اولیه باید مد نظر داشت.

در تعدادی از استخرها برای ایجاد جذابیت و افزایش مراجعه کننده از امکانات تفریحی در استخر استفاده می­کنند. عمق متغیر با فضاهای وسیع کم عمق مانند ساحل، استخر موج، سرسره های آبی، فواره های آب، امکانات شبیه ساز باران، حوضچه­های با دمای متغیر، امکانات بازی کودکان در آب، استفاده از جلوه های نوری و صوتی و استفاده از فضا سازی برای افزایش زیبایی و جذابیت از جمله مواردی هستند که در استخرها کاربرد دارند.

مرتبه مسابقات
با توجه به نوع مسابقات باید از استانداردهای الزامی آن پیروی نمود، در مسابقات محلی و کشوری از الزامات فدراسیون کشور و در مسابقات مهم باید از الزامات فدراسیون جهانی شنای آماتور FINA پیروی کرد. اجزای ساختمانی با توجه به مواردی تعیین می شوند:

ابعاد و تولرانس خود استخر و محوطه پیرامون استخر.
شکل هندسی مقاطع و عمق آب
توجه به امکانات اضافی، به عنوان مثال محوطه استخر آموزشی.
لوازم کنار استخر شامل تابلوی نشانگر زمان و امتیازات.
امکانات شیرجه
محل استقرار تماشاچیان
مکان­های حمایتی
استانداردهای نور و تصفیه آب
ظرفیت استخر
در مراحل اولیه طراحی استخر، حداکثر تعداد افرادی که ممکن است به طور همزمان از استخر استفاده نمایند باید تخمین زده شود. از ساده ترین موارد مانند تعداد اتاق­های تعویض لباس تا موارد پیچیده­تر مانند تعیین ظرفیت تصفیه آب از تخمین این تعداد تاثیر خواهند گرفت. و برآیند موارد فوق در انتها نکته مهمی در تعیین فضای مورد نیاز برای ساخت استخر ارائه خواهد داد. معمولاظرفیت استخر بر اساس تعداد واحدهایی که استخر را تشکیل می دهد، بیان می­شود. توصیه می شود هر واحد در تمرینات برنامه ریزی نشده 3 متر مربع مساحت داشته باشد به این معنی که استخر 8.5 × 25 مساحت کل استخر برابر 212 متر مربع است که برابر 71 واحد می­شود. واضح است که بر اساس نوع تمرینات برگزار شده و نحوه استفاده از استخر این مقدار متفاوت خواهد بود. باید به حفظ ایمنی فیزیکی، نحوه استفاده، تعیین خطرات و مسائل اقتصادی توجه ویژه داشت.



مکان یابی

قبل از انتخاب نهایی محل باید برخی مسائل مورد توجه قرار گیرد مانند قابلیت دسترسی، بازار بالقوه و خواستهای کاربران که از آنها به عنوان مباحث استراتژیک نام برده می شود:

فضای مورد نیاز برای طرح فعلی و توسعه در آینده
محدوده فضا، شکل و حاشیه های آن تاثیر آنها بر جلوه بصری ساختمان
جنس خاک محل و ظرفیت تحمل آن، عمق آب های زیرزمینی و به خصوص در مورد تعامل استخر با ساختمان­های مجاور
قابل دسترس بودن به صورت پیاده، ماشین، دوچرخه، حمل و نقل عمومی و اورژانس
مکان­های پارک برای کارمندان و مشتریان
موقعیت نسبت به تجهیزات عمومی به خصوص ظرفیت فاضلاب منطقه
تعامل با مراکز ورزشی و توانبخشی موجود


پس از این مرحله برای طراحی نقشه مجموعه استخر باید به موارد زیر توجه کرد.

ورودی اصلی باید از محل ورود عابران پیاده و افراد با وسایل نقلیه کاملا مشخص باشد، در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد باید با تابلوهای راهنما آن را مشخص نمود.
راه های عبوری از محل ورود عابران باید کاملا مشخص باشد و از راه های عبور و مرور وسایل نقلیه مجزا باشد به هر حال باید به منطقه پارکینگ هم متصل باشد.
راه ها باید بر اساس ایمنی طراحی شود و از ایجاد تقاطع و چرخش خودداری شود.
در راه های طولانی و بیش از 50 متر مکان­هایی برای نشستن در نظر گرفته شود.
برای افراد با محدودیت فیزیکی مانند افراد ویلچری باید مواردی مانند نزدیکی پارکینگ به درب ورودی را لحاظ نمود.
مکان دسترسی برای نگهداری و خدمات از پارکینگ عمومی مجزا باشد.
اتاق کمک­های اولیه مشخص و توسط ماشین اورژانش قابل دسترسی باشد و در های آن برای ورود برانکارد به اندازه کافی بزرگ باشد.
حفظ امنیت با ایجاد پارکینگ عمومی مناسب و طراحی مسیر رفت و آمد افراد پیاده به دور از مکان­های بدون دید و پوشیده.
مشخص کردن پارکینگ­ها، محل های دور زدن و محل ورود به مسیرهای عریض.
استفاده از درختان و گیاهان کمک می­کند نور شدید خورشید وارد استخر نشود.
استفاده از پنجره ها برای تامین نور و زیبایِ مفید است اما باید به حفظ حریم و جلوگیری از بازتاب نور و ورود نور شدید توجه شود.
نمونه ای از یک مجموعه یک طبقه شامل استخر با امکانات و نحوه استقرار در اینجا ارائه شده است، مجموعه علاوه بر استخر شنا قسمتی برای ورزش­های غیر آبی، به عنوان مثال سالن بدنسازی، دارد. توجه باید به نحوه تعامل اجزا در این مجموعه باشد نه صرفا نقشه مجموعه:

اولین برخورد

ساختمان استخر شنا باید در نگاه اولیه جذاب به نظر برسد تا قادر به جذب مخاطب باشد. جایگاه ساختمان در محوطه و نماسازی اطراف آن اهمیت زیادی دارد. روشنایی چراغ­ها و علائم می­توانند به بهتر شدن شکل ظاهری کمک کنند. قسمت خارجی ساختمان علاوه بر آن باید توسط کارکنان قابل مشاهده و دسترسی باشد. اگر اولین برخورد مخاطب با ظاهر ساختمان مناسب باشد این مساله بر رضایت کلی مخاطب تاثیر خوبی خواهد داشت. علاوه بر شکل هندسی رنگ و جنس مواد هم بر رضایت مخاطب تاثیر می­گذارند.

استفاده از مواد شفاف و شیشه­ها بر افزایش کیفیت فضای استخر و محیط های استراحت تاثیر می­گذارند، اما باید به حفظ حریم اشخاص توجه داشت. فضای استخر دارای دما و رطوبت و موارد شیمیایی است بنابراین بهتر است فضاهای مجموعه از هم جدا شوند.فضای خوش آمد گویی وسیع و مشخص، کمک می­کند کارمندان بتوانند به مشتریان جدید در مورد خدمات ارائه شده اطلاع رسانی نمایند.



محوطه ورودی

محوطه ورودی باید فضای کافی را برای رفت و آمد افراد و گروه ها، مشاهده اعلامیه­ها و انتظار افراد در هنگام اوج شلوغی تامین کند. ممکن است در مواقع اوج شلوغی به فضاهای مدیریت شده احتیاج باشد.



محوطه ورودی بهتر است شامل موارد زیر باشد:

مسیرهای ورود و خروج مشخص و آسان
راهرو برای کاهش اتلاف انرژی با سطح با قابلیت تمیز شوندگی
باجه مراجعان ثابت و یا متحرک
مسیر مشخص از درب ورودی به اتا قهای تعویض لباس (که از باجه مراجعان بگذرد.)
درهای اتوماتیک؛( درهای اتوماتیک باید دقیق در جای مناسب نصب شوند، اگر هر دو در در یک زمان باز باشند امکان اتلاف انرژی وجود دارد)
ارائه اطلاعات در مورد ساعات کار و زمان­های تمرینات
در اختیار قرار دادن تلفن عمومی در اختیار مراجعان
نصب تابلوهای اعلانات برای معرفی خدمات ارائه شده
باجه مراجعان

موقعیت و نقشه باجه مراجعان اهمیت زیادی دارد و ظاهر و نورپردازی آن بر کل مجموعه اثر گذار است. دو موقعیت کلی برای مکان باجه وجود دارد:

جزیره ای: در وسط ساختمان فضای بیشتری را اشغال می­کند و باعث سردرگمی مراجعان شود. در عین حال می تواند هم به بخش استخر و هم به بخش ­های غیر آبی ارائه خدمات کند.
کنار دیوار: از یک طرف به فضای ورودی و از طرف دیگر به دیوار متصل است و معمولاً در کنار دفاتر یا فروشگاه قرار دارد. این نوع نقشه برای مواردی که مراجعان زیادی ندارد و مسئول باجه می تواند برای مدتی باجه را ترک نماید، مناسب است
باجه مراجعان امکان صورت پذیرفتن موارد زیر را ایجاد می کند:

نظارت دیداری بر ورودی و خروجی و فضاهای مرتبط
ایجاد محدودیت برای دسترسی های غیر مجاز از طریق مسیر رفت و آمد
نور پردازی مصنوعی در تمام اوقات روز (تا کارکنان بتوانند مراجعان را به خوبی مشاهده کنند.)
دسترسی مستقیم به سایر بخش­های ساختمان مانند بخش استخر، بخش عمومی و بخش تعویض لباس
فاصله مناسب بین ورودی و باجه برای ردیف ماندن مراجعان در اوج شلوغی
از ایجاد مسیرهای متقاطع در جلوی باجه باید خودداری کرد.
در مواردی که حفظ امنیت و حریم شخصی اهمیت ویژه دارد، باجه باید با حفاظ یا سطوح یکپارچه پوشیده شود.( استفاده از حفاظ­های متحرک در هنگام اوج شلوغی توصیه می­شود.)
در هنگام طراحی باجه مراجعان باید برای امنیت و انتقال وجوه نقدی دریافتی از مراجعان توجه داشت. از آنجا که چراغ­های روشنایی در این قسمت همواره روشن هستند باید برای تهویه آن نیز چاره ای اندیشید. ورود مراجعان می تواند بسته به بزرگی و ساختار مجموعه استخر به صورت دروازه ورودی توسط کارت هوشمند، دروازه ورودی با بلیط و کنترل فردی توسط کارکنان استخر صورت پذیرد.



سالن استراحت

سالن استراحت به طور معمول در نزدیکی در ورودی قرار می گیرد و می توان استخر را از آنجا مشاهده نمود. ممکن است که قبل از باجه قرار بگیرد اگرچه در مجموعه ­های کوچکتر فضای زیادی به آن اختصاص نمی­یابد. محل استراحت باید در مسیر رفت و آمد اصلی قرار بگیرد تا بتواند باعث جذب مراجعان و همینطور افرادی که در حال ورود یا خروج هستند، گردد. بهتر است تا به راه پله اصلی اتصال داشته باشد تا از راه روی طبقه بالا هم قابل مشاهده باشد. اندازه و ابعاد محل استراحت به موارد زیر بستگی دارد :

تعداد افرادی که در زمان اوج شلوغی از آنجا استفاده خواهند نمود.
آیا استخر بخشی از یک مجموعه بزرگتر است؟
موقعیت ساختمان استخر، آیآ در ساختمان های اطراف فضاهای استراحت به اندازه کافی وجود دارد؟
خدمات ارائه شده چه مواردی را شامل می شود؟
موقعیت های جذب اسپانسر


در هنگام طراحی باید مواردی را در نظر داشت که عبارت اند از:

صرفنظر از اندازه محل استراحت فضای کافی، باید حداقل دو یا سه دستگاه فروش اتوماتیک وجود داشته باشد. از قرار دادن دستگاه ها در محل عبور و مرور یا فضایی که در باز و بسته می­شود باید خودداری شود.
برای حفظ بهداشت در فضاهای پر رفت وآمد جنس کف باید از نوعی انتخاب شود که به راحتی تمیز می­شوند.
میزها و صندلی ها طوری قرار بگیرند تا فضای کافی در اختیار مراجعان قرار گیرد و استخر هم از آنجا قابل مشاهده باشد.
محل استراحت می­تواند به صورت یکپارچه با استخر یا جدا شده توسط جدار شیشه ای وجود داشته باشد، جدا کردن توسط جدار شیشه ای می تواند از ورود سر و صدا به استخر و همین طور ورود رطوبت و بو از استخر به محل استراحت جلو گیری کند. در بعضی موارد ممکن است برای حفظ حریم شخصی محل استراحت قابلیت پوشیده شدن را داشته باشد، به عنوان مثال باپرده.این دو حریم جدا شود.



سالن استخر

شکل مقطع ساختمانی و ارتفاع استخر و فضاهای نزدیک با آن اهمیت زیادی دارند و می توانند باعث شوند سالن استخر بزرگ و روشن به نظر برسد و همینطور بالعکس. تعدادی از انواع سقف عبارتند از:

سقف شیب دار ساده
سقف با انحنا که بالاترین نقطه سقف در بالای وسط عرض استخر قرار دارد.
سقف با شیب یکطرفه یا سقف کج
سقف صاف


پنجره بندی

نور طبیعی خورشید می­تواند روشنایی و شفافیت را به آب بدهد، اما باید کنترل شده باشد و نسبت جهت بندی ساختمان و موقعیت آن به خورشید محاسبه شود. شیشه بندی در سقف می­تواند باعث ورود نور و تابش آن به دیواره ها شود و استخر را روشن کند در حالی که از ورود گرمای اضافی و نور خیره کننده جلوگیری می کند. پنجره هایی که در نقاط نادرست و اکثر دیوارهای کناری ایجاد می­شوند اکثراً باعث ایجاد نور خیره کننده شده و سطح آب صورت آینه مشاهده می­شود.

در زمستان یا در مواقعی که زاویه تابش خورشید بسیار پایین است مانند صبح یا غروب کنترل نحوه تابش نور به داخل استخر مشکل است و مشاهده سطوح پایین تر آب را مشکل می­سازد، این مساله می تواند در کارکرد افراد نجات غریق ایجاد مشکل کند. با قرار دادن جایگاه نجات غریق در مکان مناسب این مشکل تا حدی کاهش می­یابد. در استخرهایی که دارای امکانات تماشاچیان هستند، بازتاب مستقیم نور و نور خیره کننده ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در محل استقرار تماشاچیان شود.

البته در مواردی استفاده از شیشه­های بزرگ هم موفق بوده است. در طراحی پنجره­ها نکاتی را باید در نظر داشت:

پنجره بندی را به جهت شمالی در طول استخر همراه نورگیرهای سقفی محدود کنید.
استفاده از درختان و گیاهان همیشه سبز برای کنترل تابش نور یکی از بهترین گزینه هاست.
در مورد امکان استفاده از سیستم های خودکار پرده اندازی، که تابش ورودی را خودکار تنظیم می کنند، بررسی کنید.
بررسی امکان استفاده از پرده کرکره های دستی
استفاده از شیشه های دوجداره با پرده اتوماتیک متصل به حسگر نوری.
استفاده از نورپردازی در زیر آب استخر
استفاده از ساندویچ پنل شفاف برای پخش نور خورشید و به عنوان عایق حرارتی.
از سقف مشکلی برای تماشاچیان ایجاد نمی کند. اما نور ورودی از دیوار کناری باید پوشانده شود.

پنجره بندی در سقف های با شیب یکطرفه می تواند به طور صحیح نور خورشید را به استخر بتاباند

نور پردازی مصنوعی
نور پردازی مصنوعی و طراحی رنگ بر شرایط محیطی و منظره آب تاثیر می گذارند. در صورت امکان چراغ­ها باید در بالای کناره استخر نصب شوند تا دسترسی به آنها آسان­تر باشد. جهت گیری چراغ­ها باید طوری تنظیم شود که از تابش مستقیم و خیره کننده به داخل استخرجلوگیری شود. نورپردازی از بالا به نور پردازی مستقیم ترجیح داده می شود، زیرا نورپردازی از بالا باعث پخش یکنواخت نور می شود.

نورپردازی توسط چراغ­های زیرآب دارای مزایایی می باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش زیبایی منظره استخر و محوطه به خصوص در شب.
بهبود سطح دید در زیر آب
افزایش ایمنی استخر
در استخرهای عمیق، مانند استخرهای شیرجه، ممکن است لازم باشد برای روشن شدن کف استخر هم چراغ­هایی لازم باشد.

استفاده از رنگ­های روشن، به خصوص در دیوارهای نزدیک استخر به بهبود فضای کلی کمک می­کنند، کمتر باعث اعوجاج نور شده و خاصیت پراکندگی در بازتاب نور بهتری دارند.

نورپردازی از بالا، چراغ­ها از کنار استخر قابل دسترسی هستند و یا در استخرهای بزرگتر به یک قاب آویزان متصل هستند. چراغ­های در زیر آب بر اساس امکان و راحتی تعویض چراغ­ها در زیر آب باید انتخاب شوند. شدت نور باید بر اساس الزامات مسابقات تامین گردد. طبق استاندار FINA شدت نور در محل شروع و پایان باید 600 لوکس باشد. در مسابقات المپیک شدت نور باید در تمام فضای استخر 1500 لوکس باشد، که البته در اکثر استخر های 50 متری رعایت نمی­شود.

با ما تماس بگیرید

تلفکس : 02124521639 02143850311 02195118234

همراه : 09121978874 09130137157 09163661255

وبسایت : WWW.NAQIBSAZEH.IR

ایمیل NAQIBSAZEH@GMAIL.COM

مدیر گروه : مهندس سید محسن نقیبیان

آدرس دفتر مرکزی : تهران ، میدان جمهوری ، برج اداری سهیل ، طبقه چهارم ، واحد 410

#سایر_موارد_مربوط_به_تجهیزات_آشپزخانه_حمام_استخر

گفت و گو با نقیب سازه

ارسال پیام خصوصی، استعلام قیمت و درخواست توضیحات از تولیدکننده

×