menu

ثبت آگهی رایگان

بلوک AACیا N.AAC

بلوک-AACیا-N-AAC

گروه بازارساختمان : برای ساخت دیوار از مصالحی مانند آجر ، سفال و . . . می توان استفاده کرد . یکی از این مصالح نیز بلوک سبک است که دارای دو روش تولید می باشد . سبک سازی و کاستن از وزن ساختمان در عین حال تسریع در ساخت و ساز و همچنین کاهش قمیت ، از مهمترین مولفه های روز صنعت ساختمان است که در این راستا شرکت های بسیاری می کوشند تا بهترین محصول را برای استفاده عرضه کنند .

بلوک های AAC

بتن هوادار اتوکلاوی که به آن بتن گازی نیز می گویند و به عنوان جایگزین آجر و سفال به بازار عرضه می شود، نوعی بتن سبک است که از سیمان سیلیس و آهک به همراه پودر آلومینیوم و ماسه ساخته می شود . محصولی که امروزه به نام AAC شناخته می شود؛ نتیجه زحمات محققان کشور سوئد می باشد و از مزایای بسیاری بهره مند است . این بلوک ها از دور نمای خوبی برای فعالیت در بازار مصرف ایران برخوردارند . توجه به هزینه های اندک برای راه اندازی یک کارخانه تولید این بلوک ها که همانا بتن سبک محسوب می شوند از یک طرف و نیاز روز افزون بازار ایران برای خرید این محصولات ، این احتمال که بر تعداد این محصولات افزوده شود ، بسیار زیاد است . در این میان بعضی تولید کنندگان با قدرت بالایی توانایی فعالیت در این راستا را دارند که در ادامه به بزرگترین تولید کنندگان این عرصه اشاراتی می شود .
اما دقیقا محصولی مشابه این کالا نیز وجود دارد که به روش متفاوت تولید می شود و آن نیز دارای مزایای منحصر به فردی می باشد . با توجه به اینکه بلوک AAC با شکل هندسی منظم و دقیق و با وزن مخصوص پایین تولید می گردد ، در هر سرویس حمل ، نسبت به مصالح مشابه ، حجم بیشتر و وزن کمتری بارگیری و حمل می گردد . میزان بارگیری کامیون 6 چرخ ، 12 متر مکعب و یک کامیون 10 چرخ ، 19 متر مکعب و یک تریلی ، 27 متر مکعب می باشد .

N. AAC بلوک سبک (Non- Autoclaved Aerated Concrete

از گروه بلوک های سبک گازی می باشد ، با این تفاوت که این محصول پس از بتن ریزی در قالب های مخصوص به روش بدون اتوکلاو فرآوری می شود . بلوک بتن گازی اتوکلاو نشده NAAC در ابعاد ( 30×10×60 ) ، ( 30×12×60 ) و ( 30×15×60 ) سانتی متر در بازار وجود دارد و شرکت خانه های پیش ساخته ایران KPSI و گروه تولیدی نوین سازان ، سما بتن ، بتن سبک قدس ، تکنیکال سازه و هارد بتن از جمله تولید کنندگان بزرگ بلوک های بتن سبک می باشند .

مزایای NAAC

این بلوک ها تمام وی‍ژگی های برجسته بلوک های گازی اتوکلاو شده را دارا بوده و با توجه به مزایای اقتصادی آن جایگزین مناسبی برای این محصولات می باشند . رعایت مباحث 3 ، 18و 19 آیین نامه مقررات ملی ساختمان کشور و سرعت بالا در اجرا به دلیل ابعاد مناسب ، سبک سازی ساختمان براساس آئین نامه 2800 ایران ، قابلیت کاربرد در دیوارهای داخلی و خارجی غیر باربر ، چسبندگی بسیار خوب بین بلوک و ملات سیمانی به دلیل همجنس بودن ، عدم نیاز به اندود بیش از یک سانتیمتر به علت سطح صاف بلوک N. AAC، کاهش هزینه های مربوط به نازک کاری و نمای ساختمان به دلیل سطوح صاف زیر کار با اجرای این بلوک ، سرعت زیاد دیوار چینی و از همه مهمتر صرفه جویی قابل ملاحظه فولاد مصرفی در سازه های فلزی و بتنی که کاهش بارهای مرده ساختمان را به دنبال دارد ، از جمله مزایای این نوع بلوک هاست .
از نظر نصب تاسیسات سیم کشی و لوله آب به راحتی توسط اره کردن می توان مسیر آنها را در داخل بلوک تعبیه نمود . به دلیل قابلیت برش محصول ، هیچگونه ضایعات و نخاله وجود ندارد و در صورت وجود ضایعات بسیار ناچیز می توان آنها را به عنوان پوکه شیب بندی بام استفاده نمود . قابلیت بالای سوراخ کاری ، برش کاری و اره کاری ، قابلیت چسبندگی بسیار بالا با انواع ملات های مورد استفاده در نماکاری و ملات های پایه گچی از دیگر قابلیت های این بلوک است . برای جابه جایی نیز می توان از روش پالت کردن استفاده کرده و نیز به سهولت 18 عدد پالت آن روی تریلر بار گیری می شود .

چند نکته جهت جلوگیری از تغییر شکل های نسبی در دیوار و اندود و کاهش احتمال ترک خوردگی آن

جمع شدگی ناشی از تغییرات ، ملات های به کار گرفته شده جهت اجرای دیوار با این نوع بلوک ، باید دارای مشخصات فنی مطابق استانداردهای ملی ایران باشند . اتصال دیوارهای غیرباربر به اسکلت سازه ای باید به نحوی باشد که ضمن تحمل تمامی بارهای وارده ، مشارکتی در سختی جانبی سازه نداشته باشند . دیوارهای ساخته شده با این بلوک ، باید طبق ضوابط استاندارد ملی ایران به شماره 11272 ، مقاومت لازم در برابر آزمو ن های ضربه را دارا باشند و رعایت ضوابط مربوط به محافظت دیوارها از تماس مستقیم با آب و یا چرخه های تر و خشک شدن الزامی می باشد . کلیه مصالح و اجزاء در این سیستم از حیث دوام ، بهداشتی و زیست محیطی باید بر مبنای مقررات ملی ساختمان ایران و یا آیین نامه های ملی یا معتبر بین المللی به کار گرفته شوند .
ضخامت دیوارهای خارجی ساخته شده با این بلوک ها ، باید به گونه ای باشد که الزامات مربوط به انرژی ، مطابق مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان ایران رعایت شود . بر خلاف بلوک های پلی استایرن که در زمان آتش سوزی ساختمان را آسیب پذیر می کند ، بلوک های فوق در برابر آتش سوزی مقاوم می باشند . مقایسه هزینه ها دیوارچینی با این بلوک ها بدون نیاز به گچ و خاک بوده و تنها با ملات خاص انجام می شود؛ قیمت هر 5 عدد بلوک فوق 11هزار تومان و قیمت هر متر مربع دیوار چینی با استفاده از این روش 15 هزار و 750 تومان است که از این میزان 3 هزارو 500 تومان اجرت هر متر مربع دیوار چینی می باشد . این در حالی است که هزینه سایر محصولات به شرح ذیل می باشد؛ 25 عدد سفال 15 با لایه پلی استایرن 75.000ومان قیمت دارد و اجرت دیوارچینی با سفال 5 هزار تومان می باشد که در مجموع هزنیه ساخت هر متر مربع با این کالا 20هزار تومان است . با این حساب می توان دریافت که استفاده از بلوک های بتن سبک مقرون به صرفه است . به جای کروم بندی درگذشته از پوکه و خاک برای کف سازی اتاق ها استفاده می شد اما اکنون می توان از مصالح جدیدی مانند فوم بتن که هم عایق صدا و حرارت بوده و هم اجرای کار را تسریع می کنند ، بهره برد که قابلیت پرداخت کاری بیشتری نیز دارند . با استفاده از بتن سبک دیگر نیازی به ماهیچه کشی از لوله های عبوری نیست و می توان در هزینه و زمان اجرا ، صرفه جویی کرد . این مصالح قابلیت برش با اره و میخ پذیری هم دارد . با استفاده از جدول ذیل می توان به قابلیت های این مصالح پی برد؛


انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×