menu

ثبت آگهی رایگان

احتمال وقوع زلزله در تهران بیش از هرزمان دیگری است

احتمال-وقوع-زلزله-در-تهران-بیش-از-هرزمان-دیگری-است

دبیر کنفرانس و نمایشگاه صنعت ساخت خبر داد: دوره ی بازگشت زلزله های بزرگ در تهران 150 تا حداکثر 200 سال می باشد که در این بازه زمانی قرار گرفته ایم.

  علی شاهانی در گفتگو با پیام ساختمان گفت : دو گسل مهم در شهر تهران وجود دارد یکی گسل مشاء که در شمال تهران قرار گرفته است و طول آن حدود 200 کیلومتر می باشد و دیگری گسل ایوانکی (ری) که در جنوب تهران قرار گرفته و زلزله های بسیار بزرگی را تجربه کرده است.
 وی افزود: آخرین زلزله ی بزرگ گسل مشاء در سال 1830 میلادی رخ داده است بر اساس آماری که از کتب تاریخی به دست آمده است حدود 45000 نفر در این زلزله جان خود را از دست دادند در خصوص این آمار 3نکته حائز اهمیت است: اول اینکه ممکن است این آمار، آمار صحیح نباشد نکته ی دوم در آن زمان ساختمان ها با مقاومت کمتری ساخته می شدند و نکته ی سوم اینکه تراکم جمعیت در آن زمان بسیار کمتر بوده است.
به گفته شاهانی سال 1385 اولین همایش مقاوم سازه ی لرزه ای را پایه گذاری کردیم تا به همگان خطر وقوع زلزله تهران را گوشزد نماییم از آن زمان تا کنون اقدامات موثری در خصوص زلزله ی تهران صورت پذیرفته است و آیین نامه تغییرات خوبی داشته است ولکن همچنان معضل بافت های فرسوده و آسیبی که به شریانهای حیاتی وارد می شود وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه پیش بینی ساعت و روز دقیق زلزله با توجه به دانش کنونی بشر امری غیر ممکن است افزود: حال که زلزله ای با بزرگای تقریبا بالا در تهران اتفاق افتاده است فرصت مناسبی است تا خطر این بلای طبیعی را بهتر درک نماییم و با تمهیدات علمی و اجرایی وقوع فاجعه ی انسانی را بگیریم.
دبیر کنفرانس صنعت ساخت که در اسفند ماه امسال برگزار می گردد افزود: طبق آیین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله (استاندارد 2800) تهران در پهنه ی خطر سنجی بسیار زیاد زلزله قرار گرفته است و اگر ساختمان ها بر اساس این آیین نامه طراحی شده باشند تا شتاب مبنایG 35/0 را تحمل می کنند که وقوع چنین زلزله ای امری نسبتا بعید به نظر میرسد.
 شاهانی ادامه داد : با توجه به ابلاغ مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی به شهرداری ها امید است مجوز ساخت و ساز بلند مرتبه سازی برای زمین های روی گسل صادر نشود و همچنین روند بهسازی لرزه ای بافت های فرسوده از اینکه از حالت کما در بیاید و با شتاب مناسب پیش رود تا شاهد این فشار روانی بر مردم تهران نباشیم .
عضو نظام مهندسی در خصوص روشهای نوین ساخت و ساز که در فضای مجازی به سرعت در حال انتشار است گفت : این روش ها هرکدام معایب و مزایای خاص خود را داشته و در صورتی قابل اجرا و استفاده می باشد که تاییدیه ها و گواهینامه های لازم را از مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اخذ نموده باشد در غیر اینصورت در حد یک ایده ی طراحی ویا طرح ابتدایی می باشد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×