menu

ثبت آگهی رایگان

موزاییک

موزاییک

گروه ساخت وساز: موزاییک کف پوشی است متراکم و در حقیقت نوعی بتن است که تراکم خود را یا از طریق فشار پرسی و یا از طریق لرزش به دست می آورد و از ماسه ، سیمان ، سنگ دانه و پودر سنگ ساخته می شود. موزاییک یکی از پر کاربردترین مصالح ساختمانی در کشور است که تقریباً در تمام ساختمان ها وجود دارد و در کشور های توسعه یافته نیز جایگاه خودش را حفظ کرده است با این تفاوت که در کشور ما طراحی خاصی بر روی موزاییک ها صورت نمی گیرد و کماکان شکل ظاهری خودش را در طول سالیان متمادی حفظ کرده است . جالب تر اینکه کم ترین مقالات و کتابی در مورد موزاییک ارائه شده است. پیام ساختمان در ادامه سلسله گزارش های خود تحت عنوان کالای برتر، در این شماره به سراغ تولیدکنندگان و مجریان بازار موزاییک رفته تا اطلاعاتی در خصوص این محصول ساختمانی برای مخاطبان تهیه کند. لازم به ذکر است اظهارات مصاحبه شوندگان الزاماً نظر نشریه نیست و ما صرفاً انعکاس دهنده نظرات هستیم.

نکات اجرایی موزاییک

علی مسقطی، پیمانکار ساختمان نیز به طبقه بندی موزاییک ها بر اساس شکل ظاهری و نمای سطح رویه اشاره نمود و انواع موزاییک را به شرح زیر تقسیم کرد:
1) موزاییک سیمانی: موزاییکی که در سطح رویه فاقد سنگدانه های تزئینی است و تنها دارای شیار و طرح های ساده است.
2) موزاییک سنگ دار: موزاییکی است که در سطح رویه آن از سنگ های تزئینی استفاده شده و به 3 صورت شیاردار(طرح دار)، صاف و شسته ساخته می شود و بر حسب اندازه و قطر دانه های سنگی قابل مشاهده به 5 دسته تقسیم می شوند
3) موزاییک شیاردار: موزاییکی است که سطح رویه آن به اشکال مختلف دارای فرورفتگی و برجستگی بوده و به عنوان فرش کف پیاده رو و محوطه استفاده می شود
4) موزاییک شسته : موزاییکی است که در سطح آن دانه های شن به صورت برجسته نمایان است.
5) موزاییک پلاکی: موزاییکی است که در سطح رویه آن مصالح ساختمانی سخت و صیقل پذیر وجود دارد و اندازه این سنگ ها بر حسب ابعاد موزاییک متفاوت است و به صورت صاف ساخته می شود.
وی در ادامه به برخی نکات اجرایی موزاییک ها اشاره کرد و گفت: چنانچه ماسه ملات موزاییک فرش ، شسته و از نوع درشت دانه باشد به علت زبری بین ملات و موزاییک پیوند به وجود نمی آید و به مرور زمان بر اثر رفت وآمد و جابه جایی وسایل و غیره موزاییک نیز لق می شود. بنابراین باید از ماسه ریزدانه سیلت دار استفاده کرد تا سبب چسبندگی هر چه بیشتر ملات و موزاییک شود. مسقطی در خصوص چگونگی مرمت موزاییک های لق شده نیز گفت: موزاییک هایی که لق شده اند را با لبه کاردک یا کمچه از جای در آورده و سطح ملات زبره را گردگیری و مرطوب می کنیم. سپس موزاییک را از ملات های قدیمی پاک کرده و آن را زنجاب می کنیم.بعد دوغاب اصلی ساخته شده را روی ملات سابق زبره که سخت شده می ریزیم و موزاییک را در جای قبلی خود قرار می دهیم و سطح موزاییک را با مشت و تخماق می کوبیم و عمل دوغاب ریزی را بلافاصله در موزاییک های لق شده انجام می دهیم. در نهایت هم با پودر سنگ سطح دوغاب اضافی را خشک و جمع می کنیم.
وی گفت: اگر دو سر موزاییک را به اندازه نیم سانتیمتر بتراشیم ملات دوغاب بین آنها بهتر قرار گرفته و چسبندگی بیشتری به وجود می آید. همچنین برای خود گیری بهتر موزاییک سطح آن را تا 48 ساعت با پارچه و گونی نمدار مرطوب نگه می دارند؛ چنانچه چسب کاشی در دسترس باشد پس از غبارگیری موزاییک بهتر است به جای دوغاب از چسب استفاده شود. اگر لقی موزاییک به تعداد فراوان یا در کل سطح باشد به تعمیر کلی می پردازیم.
مسقطی خاطرنشان کرد: به علت باز بودن درزهای موزاییک و بی توجهی در امر دوغاب آب باران زیر کف پوش نفوذ می کند و یخ می زند. در نتیجه ازدیاد حجم به وجود می آید و موزاییک از جای خود بلند می شود. در این موارد برای دوغاب ریزی درزها را بیشتر از 5 میلی متر باز نموده و دوغاب ماسه بادی یا خاک سنگ و سیمان با عیار کافی تهیه می کنیم و سپس سطوح موزاییک را- طوری که دوباره درزها خالی نشود- تمیز می کنیم.

قیمت موزاییک

بهروز جعفری، مدیر فروش شرکت نوآوران به پیام ساختمان گفت: ما تولیدکننده انواع موزاییک در ابعاد 30*30 و 40*40 هستیم. وی با اشاره به اینکه موزاییک انواع مختلفی دارد، در مورد قیمت انواع موزاییک به پیام ساختمان گفت: موزاییک گرانیتی سنگ سبز و مشکی با ابعاد 40*40 هر مترمربع آن 72 هزار ریال و با ابعاد 30*30 هر مترمربع آن 57 هزار ریال ، موزاییک طوسی سنگ اراکی با ابعاد 30*30 هر مترمربع 46 هزار ریال، موزاییک گرانیتی طرح سنگ زیتونی 3 با ابعاد 40*40 هر مترمربع 77 هزار ریال، موزاییک گرانیتی طرح سنگ لیمویی 3 با ابعاد 40*40 هر مترمربع 80 هزار ریال، موزاییک لاشه ای نامنظم زمینه دودی با ابعاد 40*40 هر مترمربع 100 هزار ریال و موزاییک لاشه ای نامنظم زمینه قرمز با ابعاد 40*40 هر مترمربع 102 هزار ریال به فروش می رسد.
جعفری همچنین به قیمت برخی موزاییک های مخصوص حیاط هم اشاره کرد و گفت: موزاییک حیاطی پرچمی سنگ آجیلی با ابعاد 30*30 هر مترمربع 60 هزار ریال، موزاییک حیاطی دایره ای زمینه سنگ قرمز و مشکی با ابعاد 40*40 هر مترمربع 75 هزار ریال و ابعاد 30*30 هر مترمربع 58 هزار ریال، موزاییک حیاطی طرح تی زمینه سنگ سبز و مشکی با ابعاد 30*30 هر مترمربع 58 هزار ریال، موزاییک حیاطی طرح تی زمینه سنگ قرمز و مشکی با ابعاد 30*30 هر مترمربع 58 هزار ریال، موزاییک حیاطی شش گوش با ابعاد 30*30 هر مترمربع 180 هزار ریال، موزاییک حیاطی گل بیدی سنگ قرمز و مشکی با ابعاد 40*40 هر مترمربع 75 هزار ریال و با ابعاد 30*30 هر مترمربع 58 هزار ریال، موزاییک حیاطی طرح پلنگی سنگ قرمز و مشکی با ابعاد 40*40 هر مترمربع 75 هزار ریال و با ابعاد 30*30 هر مترمربع 58 هزار ریال عرضه می شود.
وی در ادامه به فاکتور های کیفی موزاییک خوب هم اشاره کرد و گفت: یک موزاییک خوب باید دارای مقاومت کافی در برابر فشار و یخ زدگی باشد. علاوه بر این میزان سیمان مصرفی آن هم حائز اهمیت است. نکته دیگر هم اینکه موزاییک ها پس از تولید باید 28 روز در کارخانه جهت به دست آوردن مقاومت لازم نگهداری شده و سپس به بازار عرضه شوند.



انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×