menu

ثبت آگهی رایگان

واش بتن

واش-بتن

گروه ساخت وساز: همان گونه که از نامش برمی آید، واش بتن کف پوش هایی با پایه بتنی است که از ترکیب سنگ دانه های رنگی معدنی با اندازه های بزرگ و کوچک سیمان به دست می آید. این محصول از سیمان، پودر سنگ و چسب بتن و مواد روان کننده تولید می شود و در فرآیند تولید آن از تجهیزات و دستگاه هایی مانند فشار آب شدید و ساب استفاده می کنند.

نمونه های متنوعی با برجستگی و رخ سنگ های متنوع از این محصول در بازار مصالح وجود دارد که در رنگ های زیبا زینت بخش کف حیاط یا جاهای دیگر، می باشد. در ادامه سلسله گزارش های پیام ساختمان تحت عنوان "کالای برتر" در این شماره از نشریه، کف پوش های واش بتن و مشخصات و انواع آن را بررسی می کنیم. لازم به ذکر است؛ پیام ساختمان از اظهارنظر مخاطبان و منتقدان استقبال خواهد کرد.

مشخصات ظاهری واش بتن

ابعاد "واش بتن" بسته به شرکت تولیدکننده آن بسیار متفاوت است اما عموماً با ضخامت 4 تا 5/4 سانتی متر و سطح رویه برجسته تولید می شوند که البته این سطح به صورت یکنواخت و مناسب در نظر گرفته شده است. اندازه های این کفپوش بتنی متنوع است و در اندازه های 30×30، 50×50 ، 40×40 و 60×30 تولید می شوند و بر اساس سلیقه و خواست مشتریان رنگ و اندازه های آن قابل تغییر است. همچنین متناسب با محل قرارگیری واش بتن، نیاز می توان ابعاد و رنگ های این محصول را تغییر داد. برای مثال سنگ دانه های با زمینه تیره تر مناسب مکان های پر تردد است و زمینه های روشن تر در داخل منازل استفاده می شوند.

در کنار واش بتن می توان از تجهیزات جانبی نیز بهره برد برای مثال نورپردازی داخل حیاط به واش بتن ها جلوه زیبایی می دهد. حتی در برخی واش بتن ها چراغ LED به کار می رود و نیازی به چراغ های کناری نیست. روی هم رفته واش بتن از جمله محصولات لوکس محسوب می شود و بیشتر خصوصیت تزئینی دارد. گرچه رنگ های واش بتن را می توان بنا بر سلیقه مشتریان تغییر داد اما رنگ هایی که عموماً در بازار یافت می شود ،شامل: سفید و قرمز معمولی، سفید و قرمز (سفید بیشتر)، سفید قرمز (قرمز بیشتر)، سفید و مشکی، سفید و سبز، آجیلی، قرمز مشکی سبز، سفید و زرد(لیمویی)، سفید چینی، سفید قرمز و زمینه قرمز می باشند که هرکدام از این رنگ ها کارایی خود را دارند. به عنوان مثال نمونه ای که در یک استخر خصوصی استفاده می شود ،در معابر عمومی کارایی چندانی ندارد.

ویژگی های واش بتن

برای تولید این محصول باید بیشتر از سنگ های با دوام و باکیفیت استفاده شود که تحمل شرایط سخت و سرد را در آزمایش ها نشان داده باشند. خوشبختانه صنعت سنگ کشور از این نظر خودکفا است و شرکت های تولیدکننده واش بتن نیازی به واردکردن سنگ های خارجی ندارند. سنگ های معادن الیگودرز در استان لرستان، آذرشهر در استان آذربایجان شرقی، بجستان استان خراسان از جمله سنگ هایی هستند که برای تولید این محصول مورد استفاده قرار می گیرد.

این محصول باید دارای وزن مخصوص بالا و بافت داخلی فشرده و یکپارچه باشد تا جذب آب را تا میزان زیادی کاهش دهد. ازاین رو واش بتن به دو روش پرسی و ویبره تولید می شود. محصولاتی که به شیوه پرسی تولید می شوند دارای مقاومت بیشتری نسبت به دیگر محصولات هستند. در پروسه ساخت این محصول از سیمان پرتلند تیپ های مختلف، سنگ دانه های طبیعی معدنی و کوهی شکسته با مش بندی استفاده می گردد. غیر از فرایند تولید ، برای اینکه محصول خصوصیات و کیفیت و زیبایی خود را حفظ نموده و جلوه نمایی کند نحوه اجرا نیز اهمیت دارد. برای نصب واش بتن از دو روش خشکه چینی و همراه با ملات ماسه سیمان می توان بهره برد.

ویژگی های واش بتن مرغوب

تراکم یکنواخت سنگدانه ها در کفپوش، مقاومت فشاری بالا ( معمولاً 400 ~ 300 کیلوگرم بر سانتی مترمربع)، استفاده از سنگدانه های با مش بندی یکسان، استفاده از سیمان پرتلند با عیار 400، مقاوم بودن در برابر سرما و نفوذ آب

ملاحظات انتخاب واش بتن

برای انتخاب محصول مناسب مانند هر محصول دیگری توجه به اعتبار برند و علامت استاندارد اکیداً توصیه می شود. همچنین حتماً قبل از خرید آزمایش های لازم (مقاومت، عیار سیمان و ...) باید به عمل آید. برندهای معتبر را با استعلام از سازمان استاندارد ایران و توجه به صادرات و حضور در بازارهای خارجی می توان تشخیص داد. استانداردی که برای این محصول وجود دارد استاندارد ملی 755 ایران است که در آن میزان جذب آب، مقاومت خمشی، سایش و تلورانس ابعاد مورد سنجش قرار می گیرد. مقاومت فشاری نیز باید حداقل 5 مگا پاسکال معادل 50 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع باشد، با دارا بودن این استاندارد می توان مطمئن شد که واش بتن خریداری شده از نظر دوام در برابر نمک ها، سولفات ها و اسیدها مطابق آیین نامه های بتنی است.

موارد استفاده واش بتن

عموماً واش بتن را در محل های عمومی و محوطه های خارجی مانند حیاط، رمپ، پیاده رو، پارکینگ و محوطه بین بلوک های ساختمانی، کناره های استخر و آبگیر، پمپ بنزین و پیاده روهای شهری، پارک و فضای سبز و ... می توان استفاده نمود. واش بتن به عنوان کفپوش حتی در راهروهای رو بسته نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. البته بدیهی است که هر کدام از این اماکن نیاز به رنگ بندی و ترکیب ویژه ای دارد که مناسب محیط باشد. حتی منطقه جغرافیایی نیز از نظر گرما و سرما در انتخاب نوع واش بتن اثرگذار است. همچنین می توان این محصول را با ترکیب مصالح مشابه دیگر استفاده نمود و بنا بر سلیقه مصرف کنندگان چیدمان جدید و زیبایی ارائه داد.

بازار واش بتن

واش بتن طرفداران زیادی دارد چرا که در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. از شهرداری ها، پیمانکاران شهرداری ها و انبوه سازان گرفته تا مصرف کنندگان شخصی در طیف مشتریان این محصول قرار می گیرند. به همین دلیل واش بتن ها قیمت های متنوعی دارند. قیمت این محصول در بازار ایران بین 100 تا 150 هزار ریال به صورت متوسط در هر مترمکعب متغیر است البته محصولات گران تر و ارزان تر نیز یافت می شوند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×