menu

ثبت آگهی رایگان

کفپوش طبیعی یا پلاستیکی ؟

کفپوش-طبیعی-یا-پلاستیکی

گروه معماری و دکوراسیون : وقتی وارد خانه ای می شوید که گوشه و کنار آن مملو است از رنگ قهوه ای و بوی مطبوع چوب ، چه حسی به شما دست می دهد ؟ همه ما ایرانی ها در اعماق وجودمان دلبستگی شدیدی به طبیعت داریم و خانه ای با لوازم چوبی ، یک نوستالژی را به ما القا می کند .

دکوراسیون خانه با متریال های چوبی احساس گرمی و صمیمیت به انسان می بخشد . البته در نظر داشته باشید که هرمتریال طبیعی قیمت نسبتا بالایی دارد . در این شماره نشریه سری زدیم به حد فاصل سید خندان و سهروری به نام میدان پالیزی تا در میان کفپوش های زیبا و متنوع ، برند های مرغوب را برای شما خوانندگان معرفی کنیم .

خبری از کفپوش ایرانی نیست

ابتدا باید گفت ، دربازار کفپوش های تهران خبری ازجنس ایرانی نیست و شاید فقط تعداد محدودی از این محصولات ، در ایران تولید می شوند که البته همگی هم تحت لیسانس شرکت های خارجی تولید و روانه بازار می شوند . بیشتر کفپوش های موجود در این بازار محصول دو کشور آلمان و بلژیک است و در رده های بعد محصولاتی از اتریش ، چین و ترکیه را نیز می توان در بازار مشاهده کرد . مواد اولیه اغلب این کفپوش ها ، چوب درختان جنگل های ایران هست که به صورت خام صادر شده و پس از فرآوری با قیمت بالا مجددا وارد کشور می شود . البته این را فراموش نکنید که برخی از محصولات اگرچه شباهت بسیاری با چوب طبیعی دارند اما از جنس پلاستیکی یا همان PVC است .

کفپوش طبیعی یا پلاستیکی؟

مظاهر یاری کارشناس فروش یکی از فروشگاه ها ، در مورد مزایای دو کفپوش طبیعی و پلاستکی به خبرنگار ما گفت : کفپوش های پلاستیکی دربرابرآب کاملا مقاوم هستند و این مهم ترین مزیت آنها در مقایسه با کفپوش های چوبی است ، اما درمقابل لمینت ها مزیت های بسیار زیادی دارند . برای مثال هر زمان که شما بخواهید تغییرمکان بدهید و کفپوش های یکی از اتاق ها یا کل کفپوش های خانه تان را به خانه جدید منتقل کنید ، کفپوش های پلاستیکی به درد شما نمی خورند چرا که بعد ازهربارنصب باید آنها را کاملا از سطح جدا کرده و پس از جداسازی دیگر قابل استفاده مجدد نیستند . این درحالی است که کفپوش های چوبی تا حداقل سه بار قابلیت جابه جایی و نصب دوباره را دارند .

یکی دیگر از مزایای کفپوش های چوبی یا همان لمینت ها حفظ گرما در زمستان و خنک بودن آنها در تابستان است یکی از مسئولین فروشگاه "کنت" در میدان پالیزی در مورد این سوال که از چوب کدام درختان می توان پارکت تولید کرد ، گفت : در ساخت کفپوش های چوبی معمولا ازچوب درخت بامبو ، راش ، گیلاس ، جارا ، کمپس ، افرا ، مربائو ، بلوط ، آزاد و گردو بیشتر از بقیه درختان استفاده می شود .

وی در ادامه در مورد قسمت های مختلف یک کف پوش چوبی به خبرنگار ما گفت : کفپوش های چوبی 3 لایه داردکه سطحی ترین لایه آن یا همان روکش کفپوش است که انواع مختلفی دارد . لایه میانی همان لایه فومی بد بو برای حشرات است و بعد از آن لایه زیرین ( یا HDF) است که در واقع اصلی ترین بخش تشکیل دهنده کفپوش است که ازچوب فشرده شده یا فیبر تشکیل شده و نقش ایجاد تعادل را بازی می کند .

معیار های انتخاب کفپوش

یکی از فروشندگان مهمترین معیار انتخاب کف پوش را قدرت کلیک می داند و در این مورد می گوید : کف پوش خوب باید در مقابل تردد و جابه جایی مقاوم باشد که این همان قدرت کلیک آن یا به اصطلاح عامیانه تر دوام در پاخوردن است تا بر اثر تردد یا جابه جایی وسایل خش و ساییدگی پیدا نکند . مثلا انواع کفپوش های چینی پس از مدتی و با تردد زیاد و گذاشتن وسایل سنگین و یا در اثر انبساط و انقباض دیگر زیر پا محکم نیستند و بین آنها فاصله می افتد و جابه جا می شوند یا اینکه موقع راه رفتن صدا می دهند .

موجودی کفپوش در بازار

مهدی برادران مسئول فروشگاه برادران ، در مورد محصولات موجود در فروشگاهش و بازار به خبرنگار ما گفت : ازمیان کفپوش های خارجی موجود در بازار ، نوع آلمانی ( کلاسن ) و بلژیکی ( شان بالتریو ) حرف اول را می زنند که بیشتر محصولات ما همان کلاسن است و قیمت آن از 50 هزار تومان به بالا به ازای هرمترمربع متغیر است . وی توصیه می کند؛ اگر کسی دنبال یک محصول خوب و مقاوم و با ماندگاری طولانی است ، محصول کلاسن آلمان را تهیه کند و اگر دنبال محصول با قیمت پایین تر و البته کیفیت پایین تر هستند ، محصولات چینی را برای شان توصیه می کنیم .

نیاکانی ، فروشنده فروشگاه پارسیان نیز در مورد محصولات شان به خبرنگار ما گفت : بیشتر کالا های ما درجه یک چین است و از مقاومت و زیبایی خوبی برخوردار هستند و قیمت آنها از 35 هزارتومان تا 50 هزارتومان در هر متر مربع متغیر است . یک فروشنده دیگر نیز بیشترین محصولات خود را با برند Haro آلمان و قیمت هایش را از 30 هزار تا 80 هزار تومان معرفی می کند.

مهدی سلگی و همسرش که قصد خرید پارکت دارند ، در جواب سوال خبرنگار ما که کدام محصول را می خرید ، گفت : تمام محصولات آلمان از مرغوبیت خوبی برخوردار هستند و در عین حال قیمت مناسبی نیز دارند

بهاره امیدی ( خریدار ) نیز به خبرنگار ما گفت : متاسفم که در بازار ایران محصولات ایرانی با چوب ایرانی موجود نیست اما امیدوارم در چند سال آینده این محصول را از نوع ایرانی داشته باشیم . وی در مورد برند انتخابی خود به محصول ترک اشاره می کند و می افزاید : محصول ترک به اندازه کیفیت آلمان و بلژیک نیست اما از چینی مرغوب تر بوده و قیمت نسبتا مناسبی دارد .

مازیار افسری ، مهندس صنایع چوب و کاغذ در مورد اصول نگهداری از پارکت چوبی به خبرنگار ما گفت : با مراقبت از این محصول با ارزش و رعایت برخی اصول ساده نگهداری ، می توان گفت که پارکت یکی از آسان ترین کف پوش ها از نظر نگهداری و نظافت است . وی رعایت موارد زیر در خصوص نگهداری از پارکت ها را بسیار ضروری دانست :

1- گرد و غبار و سنگریزه دشمن طبیعی پارکت هستند و همانند یک سمباده زبر موجب خراشیدگی سطح پارکت می شوند . برای مقابله با این مسئله ، در بیرون در ورودی ، از پادری های مناسب و در داخل راهروی ورودی ، از قالیچه استفاده کنید تا از ورود و پخش این شن ریزه ها در داخل خانه جلوگیری شود .

2- مواظب سالم بودن تخت کفش و به ویژه کفش های پاشنه بلند باشید زیرا کوچکترین شکاف و وجود میخ های برآمده از این پاشنه ها ، پارکت محبوب شما را زخمی خواهد کرد

3- جابه جایی ، کشیدن مبلمان ، تخت خواب و اثاثیه سنگین بر روی پارکت ، باعث خط افتادگی روی آن خواهد شد . با چسباندن تکه های نمد یا موکت های نرم بر روی پایه های لوازم سنگین منزل از این مشکل جلوگیری کنید .

4- نظافت ساده و آسان یکی از مزایای اصلی پارکت است و بهترین روش نظافت و پاکیزه نگاهداشتن این کفپوش ، کشیدن جاروبرقی با برس نرم است. بدیهی است از شستشوی مستقیم با آب یا زمین شوی کاملا خیس اکیدا باید خودداری کرد . در صورت نیاز و تمایل به چنین کاری ، باید بعد از خیس کردن زمین شوی ، آب آن کاملا بگیرید و پس از گذشت چند ساعت با اندک نم باقی مانده پارکت را تمیز کرد . با رعایت این نکته مهم سالیان سال جلای لاک پارکت شما چون روز اول تازه و با طراوات باقی خواهد ماند .

5- رنگ چوب ، به طور طبیعی در مقابل تابش مستقیم آفتاب و نور معمولی ، به دلیل اکسیداسیون ، به مرور زمان اندکی گرایش به تیره تر شدن دارد . از این رو استفاده از پرده های مناسب برای کنترل تابش مستقیم آفتاب و جابه جا کردن گاه به گاه قالیچه ها برای جلوگیری از تغییر رنگ سطوح زیر آنها با سایر قسمت ها ، کارساز و مؤثر است .

6- قراردادن مستقیم گلدان بر روی پارکت حتی اگر نشتی آب هم نداشته باشد ، لاک پارکت را کدر می کند ، از این رو ، گلدان ها را باید بر روی قفسه ها و یا پایه هایی با ارتفاع مناسب از کف قرار دهید .

7- با توجه به میزان رفت و آمد در محیط ، هرچند وقت یکبار استفاده از واکس های مخصوص و مواد پولیشی سازگار با لاک روی پارکت ، بر زیبایی کفپوش شما می افزاید .

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×