menu

ثبت آگهی رایگان

پلی یورتان، عایقی برای کنترل صدا و انرژی

پلی-یورتان-عایقی-برای-کنترل-صدا-و-انرژی

ایده نوشتن این گزارش زمانی به ذهنم رسید که یکی از مخاطبان پیام ساختمان، به دفتر نشریه تلفن زد و از عملکرد سازنده واحد مسکونی خود اظهار نارضایتی کرد. قضیه از آن قرار بود که ایشان واحد مسکونی لوکسی را در یکی از برج های تهران به قیمت متری 50 میلیون تومان از سازنده ای بنام خریده بود که در آن همه چیز از سرویس بهداشتی آنچنانی گرفته تا کف سنگ فلان قیمت وجود داشت بجز از آرامش.

اطلاعات تماس

به گفته این فرد، از آنجایی که در واحدهای این برج هیچ عایق صوتی و حرارتی بکار نرفته هم اتلاف انرژی بالا است و هم کوچکترین صدا از واحد کناری و واحد بالایی به وضوح شنیده می شود.

این مخاطب پیام ساختمان با بیان اینکه در حال حاضر پرونده ای قضایی از سوی او و ساکنان این برج در محاکم قضایی بر علیه سازنده تشکیل شده، اظهار داشت: وقتی با یک کارشناس ساختمانی صحبت می کردم، ایشان گفتند که این مسئله تنها با یک عایق کاری صوتی و حرارتی در هنگام ساخت کاملا قابل رفع بوده ولی متاسفانه چون عایق و ایزولاسیون در ساختمان دیده نمی شود برخی از سازندگان به راحتی از اجرای آن در ساختمان شانه خالی می کنند.

به گزارش خبرنگار پیام ساختمان، تلفن این مخاطب دستمایه خوبی جهت انجام مصاحبه با یکی از کارشناسان خبره عایق شد که سابقه ای نسبتا طولانی در تامین و اجرای انواع عایق های صوتی،حرارتی و رطوبت به ویژه عایق پلی یورتان در ساختمانهای مسکونی دارد.

سعید محمدی کارشناس خبره ای که مدیر عامل شرکت تجارت آفتاب است، سالها در امر مشاور و مجری ایزولاسیون با عایق پلی یورتان فعالیت کرده است.

وی که الزامی شدن قوانین عایق کاری صوتی و حرارتی در ساختمانها را یک ضرورت اجتناب ناپذیر می داند، در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: شرکت تجارت آفتاب جزو اولین شرکت ها در واردات و اجرای عایق پلی یورتان بوده است. این شرکت با توجه به اهمیت روز افزون عایقکاری و ایزولاسیون، تمرکز خود را برورود این عایق به صنعت ساختمان قرارداده تا از این طریق علاوه بر فراهم آوردن یک محیط آرام در خانه، زمینه اتلاف انرژی نیزدر واحدهای مسکونی به حداقل برساند.

عایق-صوت

وی افزود: عایق پلی یورتان، جدیدترین عایق در صنایع ساختمان است که از سالها پیش در صنایع نفت، گاز و صنایع برودتی مانند سردخانه ها و نیز ساخت یخچالها مورد استفاده قرار می گرفته است.

بهترین زمان اجرای عایق پلی یورتان، قبل از نازک کاری

به گفته دکتر محمدی این عایق که در بهترین حالت ممکن می بایست در زمان ساخت و ساز و قبل از نازک کاری اجرا شود، بهترین و اقتصادی ترین عایق حرارتی، برودتی و صوت در جهان است.

پاشش

وی با بیان اینکه عایق پلی یورتان داری اشکال مختلف اجرا (فوم پاششی ، فوم تزریقی ، ساندویچ پنل) می باشد، تصریح کرد: این عایق کم نظیر از هدر رفت 30 تا 70درصد انرژی سرمایشی و گرمایشی جلوگیری می کند واز انعطاف پذیری بسیار بالا در چگالی (دانسیته) و سلول بندی نیز برخوردار است.

وی افزود: از دیگر ویژگی های عایق فوق، عدم جذب آب و رطوبت، قابل شستشوبودن، خود خاموش شوندگی و عمر مفید بالای 30 سال است.

پلی یورتان، عایقی نفوذ ناپذیر برای حشرات

به گفته این کارشناس، عدم نفوذ حشرات، میکروب ها و قارچ ها به دلیل نفوذ ناپذیری از دیگر مزیت های عایق پلی یورتان است که در هنگام اجرا به دلیل دارابودن متریالی بسیار مناسب، امکان پوشاندن و پر کردن تمامی درزها و شکاف های دیوار را نیز دارد.

محمدی گفت: این عایق می تواند با تغییر دانسیته و تغییر سلول بندی و برخی خواص فیزیکی تغییر کند. از این رو هم یک عایق حرارت خیلی خوب و هم می تواند یک عایق صوتی فوق العاده باشد.

پلی-یورتان-پانل

وی در خصوص ساختار عایق پلی یورتان اینطور توضیح داد که فوم پلی یورتان متشکل از دو جزء به نام های ایزوسیانات و پلی یول است. ایزوسیانات و پلی یول در ماشین تولید فوم (Reactor) ، در دمای مناسب ادغام شده و پس از 5 تا 10 ثانیه پف کرده و به شکل فوم فشرده ، منسجم و یکپارچه به ضخامت دلخواه (وابسته به میزان ماده پلی یورتان مصرف شده) در می آید.

کاهش 50 درصدی میزان صدای محیط با عایق پلی یورتان

وی ادامه داد: فوم پلی یورتان به عنوان یکی از بهترین عایقهای صوت شناخته شده در جهان میتواند میزان صدای محیط را تا 50 درصد کاهش دهد. این فوم با اجرای بسیار سریع ،میتواند در ضخامتهای مختلف از 1 تا 10 سانتی متر اجرا گردد.

دکتر محمدی با بیان اینکه فومهای پلی یورتان جهت عایقکاری صوتی به دو روش پاشش ، تزریق و پنلهای پیش ساخته قابل اجرا هستند، اظهار داشت: با بکارگیری فوم پلی یورتان با ضخامت حدود 10 سانتی متر اختلاف شدت صدا در دو طرف فوم حدود 30 تا 50 دسی بل می باشد. این مقدار 2 برابر فوم پلی استایرن و 4 برابر دیوار آجری به همان ضخامت می باشد.

پلی یورتان عایقی مقاوم در برابر اتلاف انرژی

به گفته این کارشناش ایزولاسیون، فوم های پلی یورتان شامل فوم های سلول باز و سلول بسته است که فوم های سلول باز (نرم) که معمولا به عنوان عایق صوتی استفاده میشوند و چگالی (دانسیته) در حدود 5 تا 15 دارند به علت خواص عایق صوتی عالی در صنایع موسیقی ، ساختمان و عایقکاری انواع سوله ها استفاده می شوند.همچنین فوم های سلول بسته به عنوان عایق حرارت استفاده می شوند که میزان جلوگیری از پرت انرژی در آنها بستگی به ضخامت عایق دارد.در یک ضخامت نرمال که 2 تا 4 سانتی متر است تا 50 درصد از اتلاف انرژی جلوگیری می شود.

ایزولاسیون

وی ادامه داد: به طور مثال اگردمای بیرون خانه 40 درجه باشد، به واسطه قرار دادن یک لایه عایق پلی یورتان با ضخامت مناسب دربین دیوارها و سقف خارجی، دمای داخل خانه بدون استفاده از هرگونه وسایل سرمایشی یا گرمایشی حداقل 15 تا 20درجه با دمای بیرون متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه بهترین زمان برای اجرای عایق پلی یورتان در حین ساخت و قبل از نازک کاری است، تصریح کرد: از آنجایی که عایق پلی یورتان در بین دیوارها و سقف قرار می گیرد بنابراین سازنده ها می توانند در هنگام ساخت از ما مشاوره بگیرند که در چه جاهایی بهتر است از چه نوع عایق و با چه ضخامتی استفاده شود.

عایق-رطوبت

وی ادامه داد: بر اساس تجارب گذشته، برای جلوگیری از انتقال صدا بهتر است که عایق پلی اورتان با کاربرد ضد صدا، در دیوارهای مشترک و سقف استفاده شود و عایق پلی یورتان با کاربری حرارت در دیوارهای خارجی یا بام ساختمان و سقف پیلوت و سقف سوله ها، بکار رود.

قیمت های پلی یورتان برحسب کیلو گرم

محمدی در پاسخ به این پرسش که قیمت عایق کاری صوتی و حرارتی برای یک واحد 100 متری چقدر برآورد می شود نیز گفت: در بحث عایق پلی یورتان، قیمت برمبنای مقدار مواد مصرفی برحسب کیلو گرم تعیین می شود و به فاکتورهای متعددی مثل نوع و ضخامت عایق و میزان و سختی کار بستگی دارد.

عایق-حرارت

وی افزود: در حاضر قیمت هر کیلو مواد عایق پلی یورتان بین 30 تا 60 هزار تومان است که ارزانترین نرخ مواد اولیه ، مربوط به مواد اولیه ایرانی با قیمتی حول و حوش30 تا 37 هزار تومان به ازای هر کیلو است.

عایق-پلی-یورتان

به گفته محمدی میزان مصرف مواد در فوم عایق با سلول بسته، بسیار بیشتر از فوم عایق با سلول باز است. چرا که فشردگی در فوم سلول بسته(عایق حرارت) بیشتر از فشردگی در فوم سلول باز(عایق صوت) است.

اطلاعات شرکت تجارت آفتاب

اطلاعات تماس سایت اینستاگرام

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 362

فهرست مطالب شماره 362

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×