menu

ثبت آگهی رایگان

عایق های ساختمانی را بهتربشناسیم

عایق-های-ساختمانی-را-بهتربشناسیم

عایق های ساختمانی نقش قابل توجهی در صرفه جویی انرژی و همچنین افزایش آسایش و آرامش افراد ساکن در یک واحد مسکونی ایفا می کنند.

به گزارش پیام ساختمان، استفاده از عایق های ساختمانی سال ها است که به عنوان یکی از ضروری ترین اجزای ساختمان ها مورد توجه قرار گرفته است. همچنین براساس مقررات ملی ساختمان، تمامی ساختمان هایی که ساخته می شوند باید به اندازه کافی عایق کاری شوند. میزان عایق مورد نیاز نیز در همین مقررات تعیین شده است. عایق ها بسته به نوع و کاربردی که دارند، به انواع عایق های صوتی، حرارتی، رطوبتی و. . . تقسیم بندی می شوند که در طول زمان تکامل یافته و روز به روز انواع جدیدتری از آنها روانه بازار می شود.

عایق های حرارتی و برودتی به طور متوسط در فصل زمستان 5 درصد در حفظ انرژی گرمایی و در تابستان حدود 10 درصد در انرژی سرمایشی صرفه جویی می کنند.

کاربرد عایق ها و اهمیت آنها با توجه به شناختی که در این مورد میان اغلب ساکنان واحدهای مسکونی شناخته شده است. فاکتوری مهم در انتخاب عایق ها، میزان مقاومت حرارتی آنها است. هر قدر این مقاومت بالاتر باشد عایق حرارت را کمتر از خود عبور می دهد و صرفه جویی که به همراه دارد افزایش می یابد، پس به جای ضخامت عایق ها، باید مقاومت حرارتی آنها با هم مقایسه شوند. عایق های گوناگون با مقاومت های حرارتی برابر، از نظر میزان صرفه جویی در انرژی همانند هستند و تنها اختلاف آنها در قیمت و محل کاربرد است.

میزان صرفه جویی انرژی با عایق های ساختمانی

اما در مورد محل های عایق کاری باید بدانید که سقف ها، دیوارهای خارجی، کف واحد مسکونی و همچنین لوله های آبگرم مرسوم ترین و اصلی ترین مکان هایی هستند که عایق کاری روی آنها پیاده سازی می شود.

به این ترتیب، عایق کاری سقف ها مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان را 35 درصد تا 45 درصد کاهش می دهد.

همچنین عایق کاری دیوارهای خارجی مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان را حدود 15 درصد و عایق کاری کف مصرف انرژی را در زمستان 5 درصد کاهش می دهد.

برای عایق کاری لوله های آبگرم می توان از عایق های پتویی یا عایق هایی که به طور ویژه برای لوله ها ساخته شده و به راحتی قابل نصب هستند استفاده کرد.

اما عایق های ساختمانی بر خلاف تصور، انواع و اقسام متنوع و فراوانی دارد که می توان از آنها در موارد مناسب خود استفاده کرد.

برخی از این عایق ها مانند ایزوگام ها و عایق های بام اشکال قدیمی تر و سنتی تر عایق کاری هستند، اما برخی دیگر مانند نانو عایق ها اشکال مدرن تری هستند که در نتیجه پیشرفت تکنولوژی و با گذشت زمان به بازار مصرف عرضه شده اند.

در این میان، برخی از انواع عایق ها نسبت به سایرین استفاده متداول تری دارند و بیشتر از آنها استقبال می شود.

انواع عایق های ساختمانی و کاربرد آنها

برخی از مهم ترین عایق های رایج ساختمانی عبارتند از:

عایق های قطعه ای: این عایق ها به دو نوع عایق های پشم شیشه و پشم سنگ تقسیم می شوند.

پشم شیشه از ذوب شیشه و تبدیل آن به الیاف ریز تولید می شود. این الیاف به صورت رول یا پانل در آمده و برای مصرف به بازار عرضه می شوند. پشم شیشه در مقابل آتش مقاوم است. این عایق انواع و کاربردهای گوناگونی دارد و نصب آن مطابق دستورالعمل سازنده انجام می شود. پشم شیشه به راحتی بریده شده و نصب می شود. همچنین ماده اولیه برای تولید پشم سنگ، مشهورترین سنگ آذرین یعنی دیاباز یا بازالت است. این ماده بازمانده فعالیت های آتشفشانی است که در ایران فراوان یافت می شود. پشم سنگ از پشم شیشه متراکم تر بوده و دارای مقاومت گرمایی بیشتری است. پشم سنگ علاوه بر عایق حرارتی، عایق صوتی خوبی نیز هست. تولید، عرضه و نصب این عایق مانند پشم شیشه بوده و در برابر آتش بسیار مقاوم است.

عایق های پتویی: شکل دیگری از انواع عایق های ساختمانی است ویژگی های این عایق ها شبیه عایق های قطعه ای است. پشت این عایق ها معمولا با ورقه آلومینیومی پوشانده می شود.

نانو عایق چیست؟

عایق حرارتی نانو ماده جدیدی از فناوری نانو است که محافظ و عایق حرارتی مناسبی در مقابل هر سه نوع انتقال گرما شامل تشعشع، جابه جایی و همرفتی است.

با این خصوصیت که می توان از آن به راحتی در ساختمان های در دست بهره برداری نیز استفاده کرد و هیچ گونه تغییر ظاهری در ترکیب ساختمان ایجاد نمی کند.

نانو عایق به عنوان جدیدترین محصول عایق حرارتی تولید شده در جهان بوده که با استفاده از تکنولوژی نانو تولید می شود و دارای کمترین میزان انتقال حرارت در میان تمام عایق های موجود بوده و خصوصیت ویژه این محصول مایع بودن آن است که امکان استفاده از آن را توسط هر نوع وسیله رنگ آمیزی فراهم می کند. انواع تولیدات این تکنولوژی با خاصیت چسبندگی بالا امکان پوشش تمام سطوح را فراهم کرده و باعث جلوگیری از خوردگی زیر عایق که مهم ترین مشکل لوله های عایق شده است را فراهم می کند.

نانو عایق تنها عایقی است که به راحتی همانند رنگ بر روی سطوح فلزی و غیرفلزی توسط پیستوله، برس و رول های نقاشی می توان استفاده کرد، بنابراین با صرف هزینه نسبتا کمی و بدون هیچ گونه تغییری در فضای ساختمان می توان از هدر رفتن انرژی جلوگیری کرد.

این عایق انواع مختلفی دارد که نوع GP آن برای سطوح غیرفلزی و نوع PT آن برای سطوح فلزی کاربرد فراوان دارد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 336

فهرست مطالب شماره 336

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×