menu

ثبت آگهی رایگان

آب معدنی یا آب تصفیه شده ؟

آب-معدنی-یا-آب-تصفیه-شده

بعد از هوای پاک، مصرف آب سالم، عنصری حیاتی برای زنده ماندن بشر محسوب می شود. اهمیت استفاده از آب سالم بر هیچ کس پوشیده نیست.

در این مقاله بر آن شدیم تا اطلاعات لازم جهت انتخاب مناسب ترین آب برای آشامیدن را در اختیار هموطنانمان قرار دهیم.

با وجود گزینه های مختلف، انتخاب بهترین نوع آب برای نوشیدن دشوار است. در واقع آب تقطیر شده، آب تصفیه شده و آب معدنی پایه اصلی گزینه های انتخابی برای آشامیدن می باشند.

آب تقطیر شده:

آب طبیعی متشکل از دو جز آب (H2O) و انواع نمک ها و یون ها است.

این آب از تبخیر آب ناخالص و بخار تولید شده جمع آوری می گردد به طوری که در اثر حرارت، آب، بخار شده و نمک های موجود در آب باقی می مانند و اگر بخار آب را سرد کنیم، بخار مجدد به آب تبدیل شده و آب مقطر بدست می آید.

آب تقطیر شده حاوی هیچ یک از مواد معدنی نیست و این موضوع باعث اسیدی شدن آن می شود. آب مقطر نوشیدنی مطلوب و گوارایی نیست و طعم خود را به دلیل حذف یون های موجود، از دست داده است. این آب برای استفاده کوتاه مدت و سم زدایی بدن مناسب است.

آب تصفیه شده:

این نوع آب که پس از مراحل متعدد تصفیه تهیه می شود، با حذف ناخالصی های محلول، سختی و سنگینی آب شهری، آبی سبک، سالم و گوارا است که کیفیتی به مراتب بالاتر از کیفیت آب لوله کشی دارد.

تفاوت این آب با آب مقطر در تعداد مراحل و فرآیندهای پیشرفته تصفیه آن است.

آب معدنی:

پایه آب معدنی می تواند آب مقطر یا آب تصفیه شده باشد که حاوی مقدار معینی مواد معدنی از جمله منیزیم و کلسیم می باشد. موارد متعددی به عنوان مزایای سلامتی برای آب های معدنی ذکر شده است به طوری که این آب بیش تر از آنکه یک نوشیدنی روزمره باشد، خواص درمانی دارد.

بدین ترتیب آب شیر یا آب لوله کشی و آب های بسته بندی شده انتخاب های روزمره شما برای آشامیدن می باشند.

این دو نوع آب آشامیدنی به دلیل بسیاری از آلودگی ها مانند اضافه شدن فلوراید، آلومینیوم، آرسنیک و موارد گوناگون دیگر، مناسب نوشیدن نیستند و به این خاطر نوشیدن این آب ها توسط کارشناسان توصیه نمی شوند.

همچنین با توجه به بسته بندی پلاستیکی آب های آشامیدنی و معدنی موجود در بازار، رها شدن و بازیافت این بطری های پلاستیکی، به خودی خود یک فاجعه است به طوری که استفاده از بطری های پلاستیکی آب معدنی با افزایش مواد تجزیه ناپذیر در طبیعت عامل بزرگی در آلوده کردن محیط زیست است و مسئولیت زیست محیطی ناشی از این امر بر عهده تک تک ما می باشد.

علاوه بر بحث افزایش مواد تجزیه ناپذیر در محیط زیست، تزریق مواد نگهدارنده به آب داخل این بطری ها باعث افزایش تاریخ مصرفشان شده که این موضوع نیز عامل ایجاد بیماری های مختلف از جمله انواع سرطان ها می باشد. همچنین با توجه به خشک شدن و از بین رفتن برخی چاه ها و چشمه ها در سراسر کشور و خشکسالی سال های اخیر، شرکت های تولید کننده اقدام به تولید آب های بسته بندی شده با نام” آب آشامیدنی ” کرده اند که از روش های گوناگون تصفیه آب های شهری یا چاه های نیمه عمیق جهت تولید این محصول استفاده می کنند. شایان ذکر است که در این مورد نیز استفاده از مواد نگه دارنده موضوعی جدی و خطرآفرین می باشد.

حال سوال اینجاست که با وجود این میزان تنوع آب های بسته بندی شده و عدم امکان حصول اطمینان کدام آب را برای مصارف آشامیدنی انتخاب کنیم؟

در واقع آب سالم و مناسب برای آشامیدن آبی است که:

1-عاری از هر گونه آلودگی باشد.

آب مصرفی لازم است عاری از هرگونه سموم چون باکتری ها، ویروس ها و مواد شیمیایی مصنوعی باشد. این آلودگی ها که آلودگی های میکروبی نامیده می شوند از جمله عوامل اصلی بیماری های ویروسی در انسان می باشند.

2-غنی از مواد معدنی باشد.

در حد امکان وجود مواد معدنی در آب مصرفی برای کمک به حفظ سلامتی و خواص درمانی آن ضروری است. وجود مواد معدنی برای استخوان‎‎سازی و تقویت مینای دندان ها، انعقاد خون، توازن مایعات در بدن، انتقال سیگنال‎‎های عصبی، عملکرد مناسب ماهیچه‎‎ها، سوخت‎‎و‎ساز مناسب، خون‎‎سازی، انتقال اکسیژن در خون، تقویت سیستم دفاعی بدن و ترمیم زخم‎‎ها، در بدن ضروری می باشد.

3-PH متعادل داشته باشد.

آب مناسب برای آشامیدن لازم است بیش از حد اسیدی نباشد. PH مناسب برای مصرف 6.5 تا 7.5 است. زمانی که سطح اسیدی خون با مصرف آب با اسیدیته بالا، افزایش می یابد، بدن با آزاد سازی کلسیم موجود در استخوان ها، سطح اسیدیته خون را کاهش می دهد. از آنجا که کلسیم حافظ استخوان ها می باشد. اگر بدن جهت متعادل سازی PH خون به طور مداوم از منابع کلسیم استفاده نماید، استخوان ها ضعیف خواهند شد، این امر در دراز مدت منجر به آسیب دیدگی و یا شکستن استخوان ها می شود.

4-الکترولیزه شده باشد.

آب الکترولیزه موجب افزایش دهیدراتاسیون سلولی و جذب مواد مغذی در سطح سلولی می گردد.

5-دارای آنتی اکسیدان ها باشد.

آب یونیزه رادیکال های آزاد بدن را خنثی می نماید و بدین ترتیب روند پیری را کاهش می دهد. با وجود مطالب عنوان شده سیستم های تصفیه آب خانگی با رعایت 5 مورد لازم جهت تولید آب آشامیدنی سالم، بهترین گزینه برای سلامتی است.

منبع: واحد آموزش شرکت آتیه کاوش افتخار (ACE)

www.acewater.ir

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 355

فهرست مطالب شماره 355

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×