menu

ثبت آگهی رایگان

مقابله با رطوبت ساختمان

مقابله-با-رطوبت-ساختمان

یکی از مشکلات اساسی که در اکثر سازه ها به چشم می خورد ، مشکل نم و رطوبت می باشد که در بعضی مواقع خسارات جبران ناپذیری را به سازه ها و ساختمان وارد می نماید و یکی از راهکار های مقابله با ‎‎آن عایق کاری رطوبتی می باشد .

در ایران با توجه به اقلیم و آب و هوا و نیز وجود منابع عظیم نفتی متداول ترین عایق رطوبتی قیر و گونی می باشد که با پیشرفت تکنولوژی این روش جای خود را به عایق های پیش ساخته ( ایزو گام ) داده است . اما با پیشرفت علوم و نیز گرانی مواد نفتی و قیر در بعضی مواقع عایق های پیش ساخته نیز مقرون به صرفه نبوده و مهندسان را بر آن داشت تا از مواد شیمیایی جهت عایق بندی سازه استفاده کنند که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر کیفیت و کارایی بتواند با سایر عایق ها رقابت کند . بعد از تحقیقات متعدد مهندسان موفق شدند که با استفاده از رزین های اکریلاتی و استایرنی که با آب حل می شود ، عایق رطوبتی جدیدی بسازند که به صورت یک لایه mm 1 روی سطوح مورد نیاز اجرا می شود و انعطاف پذیر نیز می باشد . در این نوشتار به بررسی و مطالعه عایق جدید و مقایسه آن با سایر عایق های رطوبتی می پردازیم :

عایق رطوبتی قیروگونی

این عایق یکی از متداو ل ترین عایق مصرفی در ایران می باشد به این علت که در اکثر شهر های کشور مواد اولیه این عایقکاری به وفور یافت می شود . مواد مورد نیاز در این عایق گونی و قیر می باشد . طبق آیین نامه مقررات ملی ایران ( مبحث 5 ) گونی ایده آل باید : باید نو ، ریز بافت ، کاملا سالم وبدون آلودگی و چروک بوده و وزن آن در هر مترمربع حدود 380 گرم باشد .

قیر ماده ایست سیاه رنگ و مرکب از هیدروکربن های آلی با ترکیبات پیچیده که از تقطیر نفت خام به دست می آید و دو دسته هستند؛ الف – قیر های جامد که علامت اختصاری آنها A . C است و مستقیما از تقطیر نفت خام به دست می آید و بر حسب درجه نفوذپذیری شان نامگذاری می شوند . ب - قیر هایی که با هوادادن به یکی از قیر های نرم فوق تهیه می شوند .

ترکیبات مناسب برای پوشش کف

عایق رطوبتی با قابلیت انعطاف ساخته شده از قیر همچنان به عنوان رایج ترین روش پوشش کف مورد استفاده قرار می گیرد . کاربرد قیر و یا آسفالت دشوار و مستلزم صرف وقت زیاد می باشد . حتی امولسیون های ساخته شده از قیر نیز تغییر اندکی را در دشواری این کاربرد ایجاد نموده اند . همانطور که می دانید باید قیروگونی را تا میزان 150 تا 200 درجه سانتیگراد حرارت داد و ریختن و تسطیح ترکیبی با این درجه حرارت بسیار دشوار می باشد . بنابراین امولسیون های ساخته شده از قیر با قابلیت کاربرد درجه حرارت نرمال مورد استفاده قرار می گیرد .

اینگونه امولسیون های نفتی در آب حدودا دارای 50 درصد قیر می باشد و با سفت شدن این امولسیون آب آن تبخیر و قیر به صورت بیندر باقی می ماند . ترکیبات کف سازی بام ، بر پایه امولسیون پلیمر های جدید عملکرد کاملا‏ً متفاوتی دارند ، شاید مهمترین ویژگی آنها ایجاد یک لایه نازک ( فیلم ) با قابلیت انعطاف بعد از خشک شدن باشد .

از جمله مزایای این عایق جدید ؛ فاقد آلودگی و آسیب های فیزیولوژی ، کاربرد ساده آنها ، رنگ پذیری ، نداشتن خطر آتش سوزی و چسبندگی خوب به سطوح مختلف است .

اجزای تشکیل دهنده عایق بام

عایق بام متشکل از دو لایه نمدی است که لایه زیرین از فلت الیاف شیشه و لایه رویین از جنس منسوجات پلی استر می باشد ، این دو لایه به وسیله مذاب قیر اصلاح شده با مواد پلیمری اشباع می گردد و به هنگام بسته بندی برای جلوگیری از چسبندگی هر طرف عایق با مواد ریزدانه یا فیلم پلاستیکی روکش می شود .

کاربرد

ترکیب پوشش کف بام بر پایه موویلیت وی پی 765 می تواند به صورت خمیری باشد و کاربری آن با غلظت و یا قلم مو و یا دستگاه اسپری بسیار آسان است . به طوریکه یک فرد غیر حرفه ای نیز می تواند آن را مصرف نماید ، لیکن استفاده از دستگاه های اسپری با فشار زیاد نیازمند تخصص می باشد . تجربیات عملی نشان داده است که این امولسیون به سطوح تازه ساخته شده از بتن ، چوب ، موزائیک و آزبست چسبندگی خوبی دارد .

روش اجرا

قبل از کاربرد این ترکیب سطوح مورد نظر باید تمیز و خشک باشند و سطوح ناصاف و شیبدار باید آماده سازی شوند . برای این منظور می توان امولسیون را با آب رقیق و استفاده نمود ، قبل از کاربرد ترکیب بر روی سطوح فلزی باید از مواد ضد خورندگی روی سطوح آهن استفاده نمود . برای گرفتن درز و پر کردن سوراخ ها ، مخلوط امولسیون پوشش کف با خاک سنگ به (نسبت 3 : 1) مورد استفاده قرار می گیرد .

ابتدا باید سطح کاملا تمیز شود ، سپس PSH 700 پرایمر را به وسیله قلم مو یا پیستوله در سطح ساختمان اجرا می نمائیم ، پس از گذشت یک ساعت اندود MSH 765 را به کمک ماله یا کاردک به صورت یکنواخت روی سطح اجرا می کنیم ، ضخامت نهایی عایق باید حدود 1 میلیمتر باشد . برای روان کردن ماستیک می توان از مقدار اندکی آب و یا نفت استفاده کرد .

خشک شدن

زمان خشک شدن بستگی به ماده ، درجه حرارت هوا ، حرارت سطح مورد نظر ، رطوبت و ضخامت پوشش دارد . به عنوان مثال در هوای با درجه حرارت 25 درجه سانتی گراد و رطوبت 65 درصد زمان مورد نیاز برای خشک شدن لایه حدود 3 ساعت خواهد بود .

قابلیت ها

پوشش های کف بام به دلیل تغییرات حرارت هوا در معرض فشار می باشد . بنابراین باید از قابلیت انبساط بالایی برخوردار باشند . پوشش کف بر پایه موویلیت وی پی 765 به ضخامت 5/1 میلیمتر در درجه حرارت 10 - در جه سانتی گراد دارای 2 درصد قابلیت انبساط می باشد .

برای پوشش معادل یک متر مربع از لایه به ضخامت 1 تا 5/1 میلیمتر حدود یک کیلوگرم از ترکیب فوق مورد نیاز می باشد . بدیهی است برای لایه بعدی به تعداد کمتری از این ترکیب نیاز خواهد بود . هزینه مواد مصرفی برای این پوشش بیش از ترکیبات قیری می باشد ولی سرعت در کاربرد آن هزینه اضافی را خنثی می کند .

روش ترمیم

در صورت نیاز به ترمیم بخش آسیب دیده می توانید سطح قبلی را نخست با استفاده از پرایمر پوشش داده و سپس مطابق دستوالعمل فوق با استفاده از ماستیک روی محل مورد نظر اجرا نموده و پوشش داد .

شرایط نگهداری

اندود عایق و پرایمر را می توان به مدت 6 ماه در دمای بین 5 الی 25 درجه در انبار نگهداری کرد .

نتایج

روش های پوشش کف با قابلیت انعطاف ، زمینه های جدید استفاده از امولسیون پلیمر می باشد . انجام آزمایشاتی در ارتباط با طول عمر واقعی این پوشش کف ، قبل از هر گونه ارزیابی ضروری است ، لیکن مزایای کاربرد در مقایسه با ترکیبات ساخته شده از قیر کاملا روشن است . تجربیات و نتایج حاصل از آزمایشات نوید آن است که موویلیت وی پی 765 ترکیب بسیار مناسبی برای پوشش کف باشد .

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 150

فهرست مطالب شماره 150

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×