menu

ثبت آگهی رایگان

مراحل طراحی و ساخت استخر خانگی

مراحل-طراحی-و-ساخت-استخر-خانگی

شنا و آب تنی یکی از محبوب ترین ورزش ها و تفریحات برای هر سن و سالی به شمار می رود. اما شلوغی، ازدحام و محدود بودن سانس استخرهای عمومی ممکن است بسیاری از افراد را از این سرگرمی مفید دور کند.

استخر خانگی می تواند این مشکل را حل کند و لحظات خوش و مفرحی را در منزل در کنار خانواده تان برای شما فراهم کند.

انواع استخر

استخرها را از نظر موقعیت قرارگیری در ساختمان به دو دسته کلی سرپوشیده و روباز تقسیم می کنند.

دسته اول در داخل خانه ها یا در محیط های اختصاصی مانند اتاقکی در گوشه ی باغ و ویلا قرار دارند که به نسبت و به دلیل هزینه ی بالاتر، خواهان کمتری در میان مردم دارد.

دسته دوم استخرهای روباز بوده که معمولا در باغ و حیاط خانه های ویلایی، تراس ساختمان و یا حتی پشت بام ساخته می شوند و در این مطلب بیشتر به این نوع می پردازیم.

مقدمات ساخت استخر خانگی

پیش از شروع به کار، باید دقیقا همه مراحل کار و جزئیات را مشخص کنید. در واقع می بایست تعیین کنید که استخر خود را چگونه می خواهید بسازید، به عنوان مثال سیمانی، سرامیکی یا پیش ساخته؟ بودجه شما در ساخت استخر خانگی بسیار حائز اهمیت است. قبل از هرچیز مبلغی را که می خواهید برای این کار هزینه کنید، به طور دقیق تعیین نمایید.

در قدم بعدی باید فضایی را که می توانید به این کار اختصاص دهید، به طور دقیق مشخص کنید و ابعاد استخر را نیز محاسبه کنید. بهتر است محلی را به استخر اختصاص دهید که آفتاب گیر خوبی داشته باشد. برای اینکه بتوانید هزینه های گرم شدن آب را کاهش دهید، هوشمندانه است که مکانی را در نظر بگیرید که بیشترین تابش نور خورشید را جذب کند. باید مد نظر داشت که در اطراف محل استخر ویلایی، درختانی با ریشه های زیاد وجود نداشته باشد.

علت این گفته این است که با رشد تدریجی این ریشه ها در خاک زیر یا اطراف استخر، موجب آسیب دیدن ساز و کار استخر و سیستم لوله کشی و تخلیه آب می شود. همچین اگر درختی نزدیکی استخر خانگی باشد، ضمن ایجاد سایه و کاهش نورگیری آن، با ریخته شدن برگ ها و صمغ آن، آب را کثیف می کند و در کف استخر نیز رسوب می کند. بنابراین دردسر نظافت و هزینه نگهداری افزایش می یابد.

حالا طرحی را که مدنظرتان است، روی کاغذ بیاورید. آن چه را که در ذهن دارید، با خطوط ساده رسم کنید. لازم نیست طراحی شما حرفه ای و اصولی باشد. شما فقط می خواهید تصورات خود را روی کاغذ بیاورید تا بتوانید راحت تر آن را برای متخصص یا پیمانکار بیان کنید.

همه نکاتی را که در طراحی استخر خانگی ضروری می دانید، اعم از شکل مربعی یا مستطیلی استخر، تعداد پله ها، قسمت های کم عمق و عمیق، پوشش گیاهی اطراف استخر و… را به دقت قید کنید. البته می توانید با مقداری هزینه بیشتر، یک طراح دکوراسیون داخلی استخدام کنید و به کمک آن، خیلی دقیق و حرفه ای استخر ویلایی خود را طراحی کنید.

حالا وقت آن رسیده است که به سراغ یک پیمانکار مطمئن بروید. انتخاب پیمانکار بسیار مهم است چرا که شما از صفر تا صد کار ساخت استخر خانگی، از گرفتن مجوزهای لازم شهرداری تا نقشه برداری و اجرا را به او می سپارید. بعد از انجام مقدمات کار، طراحی اولیه خود را به پیمانکار نشان دهید و هر آن چه که انتظار دارید در حیاط ویلای شما ساخته شود به او بگویید.

زیرساخت های لازم جهت ساخت استخر خانگی

پس از بررسی همه جانبه محل احداث استخر ویلایی، نقشه کشی و دریافت مجوزها، با توجه به عمق و ابعاد استخر روباز، منطقه مورد نظر را با کمک ماشین آلات حفاری، خاک برداری می کنند. بعد از آن کف استخر را صاف و برای ایجاد قسمت های کم عمق و عمیق استخر، آن را شیب بندی و سپس بتن ریزی می کنند. مرحله بعد آرماتوربندی کف استخر با میلگرد است که به صورت شبکه ای در کف و دیواره استخر قرار می گیرد.

حالا نوبت جای گذاری تاسیسات استخر است. طبق نقشه اجرایی استخر خانگی، لوله کش لوله های ورود و خروج آب را کار می گذارد و برق کار، سیم کشی های مربوط به سیستم روشنایی استخر را انجام می دهد.

اگر قصد استفاده از آب گرم در استخر را دارید لازم است فضایی را هم به عنوان موتورخانه در نقشه ساخت استخر در نظر بگیرید تا تجهیزات مربوط به استخر مانند پمپ، فیلتر تصفیه آب، تنظیم دمای آب و غیره در این مکان قرار بگیرد. باید توجه داشته باشید که سطح موتورخانه از سطح کف استخر در حدود یک متر پایین تر باشد.

پس از انجام کارهای زیرساختی استخر، بتن ریزی انجام می شود. می توانید از بلوک های سیمانی نیز برای ساخت کف استخر استفاده کنید که آسان تر و برای استخر خانگی که حجم آب زیادی را در برنخواهد گرفت، مقرون به صرفه تر است. بعد از چیدن بلوک ها در کف استخر با ریختن ملات روانی روی آن، تمام حفره های موجود در بین بلوک ها را می پوشانند.

بعد از ساخت کف، نوبت دیواره های استخر است. دیواره استخر ویلایی را نیز می توانید به همین ترتیب با بتن ریزی یا چیدن بلوک های سیمانی پر کنید.

اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید یا نیاز همیشگی به آب گرم یا ولرم دارید، در هنگام ساخت حتما موتورخانه را به امکانات استخر خود اضافه کنید.

آب بندی استخر خانگی

بعد از اینکه کف و دیواره استخر کاملا خشک شد، نوبت به عایق بندی آن می رسد. با ترکیب سیمان سفید، چسب بتن و پودر سنگ، ملاتی می سازند که استخر را عایق بندی می کند.

این ملات را دو بار روی تمام کف و دیواره های استخر می کشند و سپس تست می کنند که آیا آب از استخر نشت می کند یا خیر. این تست به این صورت است که درون استخر را کامل از آب پر می کنند، بعد از چند روز سطح آب را اندازه گیری می کنند.

اگر سطح استخر به میزان قابل ملاحظه ای پایین تر رفته باشد یا دیواره های بیرونی استخر نم زده باشد، نشانه ی نشتی آب است و باید کار آب بندی دوباره تکرار شود.

هم چنین می توان با استفاده از ورق های عایق مانند ژئوتکستایل یا ژئوکامپوزیت نیز عایق بندی را انجام داد.

پس از آب بندی کامل استخر خانگی، باید پشت دیواره های استخر پر شود. این کار را با مصالح ساختمانی مانند سنگ شفته آهک انجام می دهند.

بعد از آن نوبت به کاشی کاری استخر ویلایی می رسد. پس از کاشی کاری می توان با توجه به طرح ابتدایی استخربه ساخت فضای اطراف استخر خانگی و زیباتر کردن آن اقدام کرد.

هنگام ساخت استخر باید در چند مرحله کیفیت زیرساخت آن بررسی شود تا از نشت و هدر رفت آب به طور کامل جلوگیری شود.

مرحله نهایی ساخت استخر خانگی

پس از اتمام کاشی کاری و زیبا سازی محیط اطراف استخر ویلایی، درون آن را از آب پر کرده و پمپ ها و سیستم گرمایشی و روشنایی آن را روشن می کنیم. پس از بررسی همه موارد و عدم عیب و ایرادی می توان از استخر استفاده کرد.

برآورد هزینه ساخت استخر خانگی

برآورد هزینه ساخت به عوامل متعددی بستگی دارد. پیمانکار پس از مشخص کردن دقیق ابعاد استخر روباز، بررسی زمین منطقه و نوع خاک آن، طراحی، نقشه و تعیین مصالح و ابزاری که نیاز است، می تواند برآورد هزینه ساخت را به شما بدهد لازم به ذکر است که این هزینه ها کاملا تقریبی و مربوط به ابتدای بهار سال 97 است.

برای برآورد هزینه ساخت استخر خود باید شرایط فعلی بازار و قیمت روز مصالح را مورد توجه داشته باشید. به عنوان نمونه در زیر هزینه های تقریبی ساخت یک استخر خانگی با مساحت 40 متر مربع ( 10 متر طول، 4متر عرض و 2 متر ارتفاع) را برای شما آورده ایم.

برآورد هزینه ساخت استخر خانگی با مساحت 40 متر مربع و ارتفاع 2 متر:

خاک برداری دستی 80 هزار و با دستگاه 20 هزار تومان برای هر متر مکعب

هر متر مکعب بتن 180 هزار تومان (برای استخر ویلایی با چنین ابعادی حدود 20 متر مکعب بتن نیاز است.)

برای هر متر مربع این استخر حداقل 20 کیلو میلگرد 14 نیاز است که هر کیلو از آن 5 هزار تومان قیمت دارد.

آرماتوربندی بتنی استخر 45 هزار تومان برای هر متر مربع (دیواره ها و کف حدود 100 متر است.)

سیمان کاری استخر خانگی 20 هزار تومان برای هر متر مربع

عایق بندی 20 هزار تومان برای هر متر مربع ( حدود 100 متر عایق بندی نیاز است.)

هر متر مربع سرامیک به طور تقریبی 65 تا 120 هزار تومان است و هزینه نصب آن نیز برای هر مترمربع 40 تا 60 هزار تومان

هزینه های مربوط به لوله کشی، برق کشی، تجهیزات موتورخانه، سیستم روشنایی، پله های استخر ویلایی و …

دستمزد پیمانکار و کارشناسان و کارگران

مطابق این قیمت ها، هزینه ساخت استخر ویلایی حدود 500 تا 600 هزار تومان برای هر متر مربع است. که این میزان، جدای از هزینه های مربوط به نگهداری متداول، استفاده از آن، تاسیسات و موتورخانه است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 349

فهرست مطالب شماره 349

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×