menu

ثبت آگهی رایگان

ساخت استخر، سونا و جکوزی

ساخت-استخر-سونا-و-جکوزی

ساخت استخر، سونا و جکوزی به عنوان ابزارهای فروش بهتر آپارتمان ها، امروزه جزو مزایای ساختمان ها به شمار می روند و علاوه بر این افزایش ساخت مجتمع های ورزشی نیز ساخت استخر، سونا و جکوزی را مدرن تر از گذشته کرده است.

البته این روزها با غلبه مدرنیته بر سنت، ابزارهای مختلف زندگی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و انواع استخرهای بادی و متحرک، سونا و جکوزی های متحرک و در ابعاد های متفاوت با برندها و ساخت کشورهای متعدد خارجی در بازار موجودند.

این هفته سری به بازار ساخت استخر، سونا و جکوزی زده ایم تا با کیفیت و کارایی آن ها بیشتر آشنا شویم. در ادامه سلسله مطالب پیام ساختمان تحت عنوان کالای برتر در این شماره از نشریه به بررسی بازار ساخت استخر، سونا و جکوزی پرداخته ایم، با این توضیح که مطالب عنوان شده اظهارات مصاحبه شوندگان است و پیام ساختمان از نظرات موافق و مخالف برای چاپ در نشریه استقبال می کند.

ساخت استخر

دهنوی از سازنده های معروفی است که آرماتوربندی و عایق کاری استخر را یکی از مهمترین مراحل ساخت استخر می داند. او در این رابطه به خبرنگار ما گفت: آرماتوربندی طبق محاسبات صورت گرفته و انجام قالب بندی و بتن ریزی ساخت استخر و عایق کاری داخل استخر یا به اصطلاح آب بندی استخر باید به دقت انجام شود تا بعدها استخر دچار نشتی نشود.

او ادامه داد: اجرای تصفیه خانه و نصب کلیه تجهیزات از پیش طراحی شده برای ساخت استخر، نصب پرژکتورهای داخلی استخر (چراغ استخر) و آب بندی آن ها، طراحی، ساخت و نصب تابلو برق مرکزی، جهت فرمان تک تک مراحل تصفیه، تخلیه و بکواش، انجام تاسیسات الکتریکی، کابل کشی(لوله فولادی،داکت) داخل تصفیه خانه و نصب سنسورهای حرارتی در مراحل انتهایی راه اندازی کامل استخر انجام می شود.

دهنوی قیمت استخرهای قهرمانی با سایز معمول 25 در 12 متر که مورد استفاده مسابقات قرار میگیرد را در حدود 300 میلیون تومان و قیمت استخرهای خانگی با سایز معمول 10 در 5 متر را در حدود 50 میلیون برآورد کرد.

ساخت سونا خشک

دهنوی همچنین از ساخت سونای خشک گفت: به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت داخل اتاق سونا به خارج، صفحات باید عایق کاری شده و مجهز به موانع بخار باشند. مراحل مختلف چوبکاری هنگام ساخت سونا خشک را می توان به شاسی کشی، عایق کاری، چوب کاری بصورت فاق و زبانه، ساخت نیمکت ها، ساخت درب سونا و اجرای پنجره جهت نصب شیشه دسته بندی کرد.

او ادامه داد: مرحله بعدی نصب هیتر است که مهمترین وسیله ای که عملکرد رضایت بخش سونا به آن بستگی دارد، هیتر سوناست. به عبارت دیگر، هیتر سونا را می توان به هسته مرکزی سونا تشبیه کرد که در صورت نبود آن از سونا جز اتاقک چوبی چیزی باقی نخواهد ماند. بنابراین هنگام ساخت سونا خشک هیتر آن همواره باید با بیشترین دقت و از بهترین نوع انتخاب شود. در حال حاضر دونوع اصلی هیتر عبارت است از: گرمکن های معمولی نوع سنگی و گرمکن های مادون قرمز.

این در حالی است که دمای متداول کارکرد این گرمکن ها معمولا بین 60- 88 درجه سانتی گراد است. به منظور حفظ ایمنی کاربران و جلوگیری از تماس بدن آن ها با گرمکن، هنگام ساخت سونا خشک معمولا دور گرمکن را محافظت می کنند.

یکی از مهمترین مراحل ساخت سونا خشک، انتخاب هیتر سونا مناسب برای آن است اکثر سازندگان به همراه گرمکن ها بسترهای سنگی مناسبی را نیز عرضه می کنند. البته اکثرا امکان انتخاب این بسترها به صورت دلخواه نیز وجود دارد. در هر صورت بستر سنگی گرمکن های سونا باید طوری انتخاب شود که حداکثر مقاومت مکانیکی و حداکثر ظرفیت حرارتی ممکن را داشته باشد.

بهترین نوع سنگ ها برای این کاربرد نیز سنگ های آذرین یا سنگ های آتشفشانی هستند. سنگ های آذرین در واقع تحت تاثیر گرمای بسیار زیاد یا در اثر سرد شدن مواد مذاب آتش فشانی شکل گرفته اند. از این گروه سنگ ها می توان به پری دوتیت، الیوین و ولکانیت اشاره کرد

دهنوی از هزینه ساخت سونا خشک در ابعاد 2 در 2 متر به هفت میلیون تومان اشاره کرد و گفت سونا بخار نیز در واقع در سه مرحله نازک کاری و آب بندی، سرامیک کاری و نصب دیگ بخار ساخته می شود.

ساخت سونا بخار

دهنوی از جانمایی سونای بخار گفت: مهمترین مساله برای اجرای سونای بخار دسترسی به خط تخلیه آب، کف و دیوارهای مقاوم در برابر نفوذ اب و دسترسی به برق است. او در مورد طراحی سونای بخار اظهار داشت: طراحی سونای بخار شامل انواع پیش ساخته، سفارشی ساز، عمومی و به گونه ای است که سقف آن ها معمولا به صورت شیب دار ساخته می شود.

به عنوان یک قاعده سرانگشتی به منظور جلوگیری از ریختن قطرات آب تبخیر شده بر روی کاربران سونا، شیب سقف به ازای هر 30 سانتی متر در نظر گرفته می شود. از آنجا که بخار آب به سرعت به سمت بالا حرکت می کند سقف اتاق باید حتی الامکان کوتاه باشد. بنابراین در اکثر موارد ارتفاع 2.1 متر برای ورود و خروج اکثر افراد مناسب است. البته می توان ارتفاع را باز هم افزایش داد ولی متناسب با آن اندازه مولد بخار مورد نیاز نیز افزایش خواهد یافت.

او هزینه ساخت سونا بخار در ابعاد 2 در 2 متر را چیزی در حدود 12 میلیون تومان برآورد کرد.

ساخت جکوزی

بدنه جکوزی یکنفره که در حمام و یا در اتاق ها نصب می شود معمولا از جنس فایبرگلاس ساخته می شود. اما جکوزی چند نفره که در ساختمان ها و محل های عمومی مورد استفاده قرار می گیرد از مصالح ساختمانی باهمان شرایط دیوارهای استخر ساخته می شود

اولین قدم در ساخت جکوزی طراحی واجرای سیستم لوله کشی است، بطور کلی تاسیسات جکوزی شامل مسیر تصفیه، گرمایش و ماساژ است. سرعت بالای آب در لوله های منتهی به جت های جکوزی موجب می شود که این لوله ها بطور بالقوه افت فشار بالایی داشته باشند، لذا اگر در ساخت جکوزی به این مساله توجه نشود و سایز لوله ها به درستی انتخاب نگردد جت های جکوزی عمل ماساژ را بخوبی انجام نخواهند داد.

رینگ های جکوزی نیز معمولا از جنس استیل، گالوانیزه و به کمک فیاینگ ها ساخته می شوند. مرحله بعدی، آجرچینی، نصب جت ها و شیلنگ های هواست و مرحله نهایی نیز نازک کاری جکوزی است که شامل سیمان کاری، آب بندی و سرامیک کاری است.

دهنوی هزینه ساخت یک جکوزی چهار نفره را چیزی در حدود 20 میلیون تومان برآورد کرد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 261

فهرست مطالب شماره 261

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×