menu

ثبت آگهی رایگان

محافظت از درب اتوماتیک پارکینگ

محافظت-از-درب-اتوماتیک-پارکینگ

با توجه به شروع فصل زمستان و سرما در کشورمان و تغییرات آب و هوایی، موضوع محافظت از درب اتوماتیک پارکینگ مسئله بسیار مهمی است.

سرمای زمستان می تواند موجب یخ زدگی و خرابی درب اتوماتیک پارکینگ خانه یا محل کار شما بشود.

اما به راحتی می توانید با به کار بستن نکاتی بسیار آسان و در عین حال مهم از خرابی قطعات مختلف درب اتوماتیک پارکینگ خود جلوگیری کنید و هزینه های اضافی ناشی از خرابی یا اختلال در این مورد را صرفه جویی کنید.

درب اتوماتیک به گروهی از درب ها اطلاق می شود که برای باز یا بسته شدن به فعالیت انسانی نیازی ندارند. این درب ها اغلب مجهز به نوعی حس گر هستند که نزدیک یا دور شدن اشخاص را تشخیص داده و با زمان بندی خاصی کار باز کردن یا بستن درب را انجام می دهد.

اگر درب اتوماتیک پارکینگ به درستی کار نمی کند، ممکن است اشکال از چه باشد؟

اگر هر روز برای ورود و خروج از درب اتوماتیک پارکینگ استفاده می کنید، احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که درب پارکینگ یا باز نمی شود یا بعد از باز شدن دیگر بسته نمی شود!

خرابی احتمالی درب کرکره ای و یا درب اتوماتیک پارکینگ می تواند به دلیل تغییر آب و هوا و سرد شدن و خشکی هوا در فصل زمستان باشد.

بهتر است بدانید که در فصل زمستان با سرد شدن و خشکی هوا، موتور و جک کرکره و فنرها و قسمت های دیگر به سختی و با فشار بیشتری کار می کنند، این وضعیت مهم ترین دلیل احتمال خرابی درب اتوماتیک پارکینگ در فصل سرما است و نیاز به محافظت و نگهداری بیشتری را نسبت به سایر فصول ایجاد می کند.

محافظت از درب اتوماتیک پارکینگ

ریموت کنترل را بررسی کنید

در اولین قدم بعد از تشخیص درست کار نکردن درب اتوماتیک پارکینگ، باید وضعیت چراغ ریموت کنترل درب چک شود.

در صورت خرابی ریموت درب اتوماتیک، چراغ روی آن کمرنگ تر از همیشه خواهد شد؛ شاید هم خاموش شود. در این صورت یا ریموت معیوب شده یا این که به مرور زمان طی استفاده، باطری آن تمام شده و نیاز به تعویض دارد.

دستگاه مرکزی و فیوز را بررسی کنید

اگر دستگاه ریموت درب اتوماتیک پارکینگ را چک کردید و سالم بود، حالا باید سلامت موتور و بُرد اصلی درب را چک کنید.

به این صورت که گوش خود را به دستگاه مرکزی نزدیک کرده و دکمه ای از ریموت را لمس کنید، اگر صدای عملکرد دستگاه مرکزی شنیده شود، مشخص است که هم ریموت فرمان صادر می کند و هم فیوز سالم است و دستگاه مرکزی فرمان آن را اجرا می کند، پس آن هم سالم است.

اما اگر صدای از دستگاه مرکزی شنیده نشد یا باید اول فیوز را چک کنید، که اگر آن هم سالم بود ایراد از برد مدار یا سیم های ورودی به آن است؛ که نیاز به کارشناسی دقیق تعمیرکار دارد.

عملکرد جک بازویی درب اتوماتیک پارکینگ را کنترل کنید

بعد از بررسی دو مورد بالا اگر هنوز و همچنان عیب وجود دارد، احتمال اینکه ایراد از نحوه عملکرد جک بازویی باشد، وجود دارد.

اگر جک های بازویی معیوب باشند، درب اتوماتیک پارکینگ نه باز می شود نه بسته می شود.

اما اگر از چشمی ها باشد درب باز می شود اما هنگام بسته شدن عمل نخواهد کرد. بنابراین اگر درب باز هم نشد (هر دولنگه) مشکل از داخل جک بازویی است.

در این صورت بهتر است بدانید که در صورت خرابی جک بازویی چاره ای جز تعمیر یا تعویض قطعه معیوب را ندارید.

مهم ترین نشانه برای خرابی جک های بازویی این است که درب اتوماتیک نه باز می شود و نه بسته.

گرچه این مشکل به نظر بدترین مشکل رخ داده برای درب های اتوماتیک است، اما به راحتی و با تعویض جک ها بر طرف خواهد شد.

صحت عملکرد چشمی یا فتوسل درب را بررسی کنید

در مرحله آخر وقتی تمام مراحل بالا چک و بررسی شده و از سالم بودن تمام موارد مطمئن شدید، اما کماکان درب اتوماتیک پارکینگ باز می شود، اما به هنگام بسته شدن دچار اختلال می شود، ایراد باید از چشمی ها باشد که ارتباط آن ها قطع شده و نمی گذارد درب بسته شود.

در این موقع که ایراد از چشمی ها باشد باید از هم تراز بودن آن ها اطمینان حاصل کنید، اگر چشمی تمیز نباشد باعث می شود برای رسیدن اشعه مادون قرمز برای رسیدن به گیرنده دچار اختلال شود.

در بعضی موارد هم امکان دارد چشمی درب اتوماتیک پارکینگ در معرض تابش نور خورشید قرار گرفته باشد، و اشعه خورشید در عملکرد چشمی ها خلل ایجاد کند.

این مشکل بیشتر در تابستان که نور خورشید شدیدتر است اتفاق می افتد، که با گذاشتن سایبان برای چشمی ها مشکل مرتفع می شود.

اما اگر با تمیز کردن چشمی و قرار دادن سایبان برای جلوگیری از تابش اشعه ی خورشید این مشکل حل نشود چشمی شما دچار مشکلی شده که یا نیاز به تعمیر برد یا تعویض دارد.

خرابی احتمالی درب کرکره ای و یا درب اتوماتیک پارکینگ می تواند به دلیل تغییر آب و هوا و سرد شدن و خشکی هوا در فصل زمستان باشد.

بهتر است بدانید که در فصل زمستان با سرد شدن و خشکی هوا، موتور و جک کرکره و فنرها و قسمت های دیگر به سختی و با فشار بیشتری کار می کنند، این وضعیت مهم ترین دلیل احتمال خرابی درب اتوماتیک پارکینگ در فصل سرما است.

راهکارهای محافظت و نگهداری از درب اتوماتیک در فصل زمستان

روغن کاری درب اتوماتیک پارکینگ

برای انجام این مورد خود شما نیز می توانید با تهیه روغن مناسب درب پارکینگ خود را روغن کاری کنید.

با در نظر گرفتن فشاری که همواره بر روی درب اتوماتیک وجود دارد، با انجام دوره ای روغن کاری می شود این فشار را کم کرد و باعث شد که تیغه ها و فنر و قسمت های متحرک، راحت تر بالا و پایین بروند .

برای محافظت از درب اتوماتیک پارکینگ باید تمامی قسمت های متحرک از قبیل ریل، غلتک، جک و فنرها را روغن کاری کنید.

بالانس کردن درب اتوماتیک پارکینگ

تراز نبودن درب اتوماتیک پارکینگ مهم ترین دلیل خرابی این نوع درب هاست.

هم تراز نبودن درب به این معنی است که تمام اطراف درب و تیغه ها به صورت منظم بالا و پایین نمی رود و با توجه به وزن بالای تیغه ها و کرکره ، اگر این بالانس به صورت یکسان نباشد باعث افزایش فشار بسیار زیادی به موتور و قطعات دیگر کرکره می شود که به راحتی می تواند برای کرکره و درب اتوماتیک خسارات زیادی را به همراه داشته باشد.

راه های متعددی برای تشخیص بالانس بودن درب اتوماتیک پارکینگ و درب کرکره ای وجود دارد ، یکی از آن ها دقت و مشاهده نحوه باز و بسته شدن درب است، بدین صورت که اگر درب بدون صدای اضافی و فشار اضافه باز و بسته شود، یعنی که درب بالانس است.

ولی اگر صدای نامتعارفی شنیدید سریعاً در پی حل مشکل باشید.

نحوه باز و بسته شدن درب اتوماتیک پارکینگ بهترین نشانه برای این است که آیا درب درست کار می کند یا خیر؟ البته صدایی که هنگام باز و بسته شدن درب شنیده می شود نیز نشانه خوبی برای اطمینان از سلامت درب اتوماتیک پارکینگ است.

پوشش موتور درب اتوماتیک پارکینگ با پشم شیشه

ازآنجایی که یکی از مهم ترین دلایل خرابی درب های اتوماتیک و کرکره ها در فصل زمستان برودت و خشکی هواست، پوشش قطعات اصلی و موتور درب اتوماتیک با پشم شیشه می تواند در جلوگیری از یخ زدگی موتور درب اتوماتیک پارکینگ تأثیرگذار باشد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 348

فهرست مطالب شماره 348

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×