menu

ثبت آگهی رایگان

آموزش گام به گام نصب شوفاژ خانه

آموزش-گام-به-گام-نصب-شوفاژ-خانه

نصب شوفاژ خانه کاری پیچیده و دشوار است. انجام این کار مستلزم برنامه ریزی دقیق و به کارگیری لوازم مناسب است. شما می ­توانید بخش زیادی از فرایند نصب شوفاژ خانه از جمله انتخاب دیگ بخار، شوفاژها، لوله کشی و نصب سیستم کنترلی را به تنهایی انجام دهید.

در مرحله نهایی حتما باید از یک کارشناس حرفه ای استفاده شود. این کارشناس اتصالات مختلف را از نظر امنیتی و نشت گاز بررسی می کند.

همچنین این کارشناس باید بازدهی حرارتی سیستم نصب شده را مورد سنجش قرار دهد. در این مطلب مراحل نصب شوفاژ خانه به صورت گام به گام بیان شده است.

گام اول: جستجو برای خرید لوازم مناسب و کارآمد

انتخاب اندازه مناسب برای دیگ بخار بسیار مهم است. اندازه دیگ بخار باید طوری باشد که توانایی گرم کردن خانه و آب گرم مصرفی را داشته باشد. اگر اندازه دیگ بخار از حد مطلوب بزرگتر باشد، انرژی بیشتری برای گرم کردن آب مصرف می شود که نتیجه آن افزایش بی رویه هزینه هاست. اگر به هزینه های ماهیانه خانواده اهمیت میدهید، حتما دیگ بخاری با اندازه متناسب خریداری کنید.

شوفاژهایی را انتخاب کنید که ظرفیت گرمایی مطلوبی دارند و گرما را به طور یکسان در فضای خانه پخش می کنند. کارآمدترین شوفاژها، آن هایی هستند که پره دارند.

پره ها سطح تماس موثر را افزایش می دهند، در نتیجه گرمای بیشتری از سمت شوفاژ به محیط اطراف منتقل می شود.

نوعی از سیستم کنترلی را انتخاب کنید که دستورالعمل نصب آسان داشته باشد. اگر در قسمتی از مراحل نصب به مشکل برخوردید، با شرکت سازنده تماس بگیرید و توضیحات تکمیلی را از آنها بخواهید.

دیگ های بخار و شوفاژها ظرفیت گرمایی مشخصی دارند. لوازم جانبی و قطعات باید به گونه ای خریداری شوند که با ظرفیت دیگ بخار و شوفاژ هماهنگی داشته باشند.

هنگام ارزیابی ظرفیت گرمایی مورد نیاز، توجه داشته باشید که پنجره ها، درب های ورودی و دیوارهای بیرونی اتلاف گرمایی زیادی را در فصل سرد سال ایجاد می کنند. شوفاژها باید توانایی جبران این انرژی گرمایی تلف شده را داشته باشند.

گام دوم: تهیه نقشه به منظور نصب شوفاژ خانه

به نکاتی که در ادامه بیان می شود، توجه کنید. با انجام این پیشنهادات دستورالعمل مناسبی برای نصب قطعات مختلف خواهید داشت.

دیگ بخار باید در محلی نصب شود که امکان اتصال آسان به لوله های آب، منبع گاز و سیستم تهویه فراهم باشد.

هنگام نصب شوفاژ خانه، این نکته را درنظر داشته باشید: بهتر است شوفاژ در قسمت زیرین پنجره ها نصب شود.

در این صورت با هوای سرد ورودی از پنجره مقابله می شود و دمای محیط تعدیل خواهد شد.

اگر ارتفاع پنجره ی خانه ای تا زمین ادامه داشته باشد، شوفاژ باید مجاور پنجره نصب شود. با رعایت کردن این عامل، کنترل دمای محیط بهتر انجام می­ گیرد.

قبل از اقدام به لوله کشی باید تصمیم بگیرید که لوله کشی از زیر زمین انجام بگیرد یا از روی دیوارها. اگر لوله کشی از زیر زمین انجام بگیرد، مکان آن باید نشانه گذاری شود. با انجام دادن این نشانه گذاری، در زمان تعمیرات خانه، از برخورد چکش با لوله ها جلوگیری می شود. در نتیجه سیستم لوله­ کشی سالم می ماند.

گام سوم: خرید لوازم و وسایل مورد نیاز برای نصب شوفاژ خانه

گام چهارم: نصب شوفاژها

شوفاژها باید حدود 10 تا 15 سانتیمتر با سطح زمین فاصله داشته باشند. رعایت این فاصله برای لوله کشی و نظافت کردن الزامی است. یک شیر کنترلی روی جریان اتصالی و یک شیر قفل شونده روی جریان برگشتی نصب می شود. از این شیرها برای تنظیم کردن جریان آب داخل شوفاژ استفاده می شود.

گام پنجم: انجام لوله کشی از طرف شوفاژ و شیرها به سمت دیگ بخار

لوله های مسی و فشرده مناسب هستند. اتصالات پیچیده ای نیز باید انجام شود. از اتصال مناسب لوله ها با رادیاتور اطمینان حاصل کنید. اگر اتصالات به خوبی بسته شوند، از هواگیری و خراب شدن سیستم حرارتی جلوگیری می ­شود.

گام ششم: سیستم کنترلی در نصب شوفاژ خانه

برای نصب سیستم کنترلی حتما باید از دستورالعمل شرکت سازنده پیروی کنید تا ایمنی رعایت شود.

گام هفتم: قطع کردن اتصالات آب و برق و نصب دیگ بخار

در این مرحله از نصب شوفاژ خانه نیز، باید طبق دستورالعملهای شرکت سازنده پیش بروید. یک کارشناس حرفه ای باید اتصال دیگ بخار به منبع گاز را ارزیابی کرده و آن را تایید نماید.

گام هشتم: بستن تمام شیرهای کنترلی متصل به شوفاژها، پر کردن سیستم حرارتی با آب و راه اندازی شوفاژ خانه

این گام، آخرین مرحله در نصب شوفاژ خانه است. پمپ و دیگ بخار را روشن کنید. شیر کنترلی ورودی به شوفاژها را تست کنید. جریان آب گرم باید به صورت یکسان داخل همه شوفاژها جریان داشته باشد.

چند نکته کاربردی برای نصب شوفاژ خانه

استفاده از شیرهای ترمواستاتیک، اگرچه هزینه بر است ولی امکان تنظیم دما را در هر اتاق و به­ صورت جداگانه امکان پذیر می سازد.

اگر تاسیسات حرارتی را در ارتفاع بالاتر نصب کنید و یا محافظی جلوی آن قرار دهید، از دسترس کودکان دور می مانند.

شستشوی لوله ها، شوفاژ و تاسیسات حرارتی برای از بین بردن رسوب و لجن امکان پذیر است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 344

فهرست مطالب شماره 344

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×