menu

ثبت آگهی رایگان

تابستان آغوش بست، برای سرما مهیا شویم

تابستان-آغوش-بست-برای-سرما-مهیا-شویم

اگر از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در مورد گذشته بپرسید، حتماً از کرسی هایی خواهند گفت که همه اعضای خانواده برای گرم شدن به دور آن حلقه می زدند. شاید هم بخاری های نفتی را که تمام فضای خانه توسط آن ها از بوی نفت پر می شد را به یاد داشته باشید. با نگاهی به تاریخ درمی یابیم که این وسایل همواره در حال تغییر و تکامل بوده و هر نسل تجربه ای متفاوت از وسایل گرمایشی دارند. در این مقاله برخی از سیستم های گرمایشی مدرن را شرح داده و با مزایا و معایب آن ها آشنا می شویم.

انواع وسایل گرمایشی مدرن

اگرچه بخاری های گازی بخش اعظم سیستم های گرمایشی امروزی را تشکیل می دهند ولی شاید در آینده این وسیله گرمایشی نیز به تاریخ بپیوندد. با پیشرفت علم، همه روزه سیستم های نوینی برای تولید گرما به وجود می آیند که هر کدام ویژگی و کارایی مخصوص به خود را دارند. در حال حاضر به دلیل کنترل مصرف انرژی، راندمان بهتر، رضایت ساکنین، کاهش هزینه ها و … وسایل گرمایشی متنوع و کارآمدی را در ساختمان ها به کار می گیرند. البته بسیاری از این وسایل به شکل دو منظوره (سرمایشی – گرمایشی) نیز طراحی و تولید می شوند.

سیستم گرمایشی پکیج

پکیج یکی از سیستم های گرمایشی پر کاربرد است که با توجه به مزایایی نظیر صدای کم، ایمنی و بازدهی بالا، عدم اشغال فضای زیاد و … توانسته جایگزین موتورخانه شوفاژ شود. سیستم پکیج علاوه بر اینکه توانایی گرم کردن آب مورد نیاز ساختمان را دارد، در فصول سرد سال، جهت تولید آب گرم شوفاژها (به منظور ایجاد حرارت در محیط) مورد استفاده قرار می گیرد. با سیستم های گرمایشی پکیج، هر یک از واحدهای ساختمان قادر به تنظیم دمای آب و هوا بر طبق نیاز خود هستند. از دیگر مزیت های آن، عدم استفاده از بخاری های متعدد جهت گرم کردن محیط است که این امر علاوه بر کاهش مصرف انرژی، حوادثی را که بر اثر نشت گاز و … رخ می دهد تا حد زیادی کم خواهد کرد. هزینه نگهداری و تعمیرات پکیج در مقایسه با موتورخانه های گازوئیلی و گازسوز بسیار پایین تر بوده و عیب یابی آن نیز آسان تر است. شاید یکی از معایب این سیستم گرمایشی مصرف هم زمان انرژی برق و گاز باشد که البته با راهکارهای مختلف، هزینه های آن کاهش می یابد. سیستم های پکیج با در نظر گرفتن عوامل مختلف، به طرق متنوعی مانند گرمایش از کف، رادیاتور و فن کوئل پیاده سازی می گردند. هم اکنون پکیج ها در چهار مدل زمینی، دیواری، فن دار و دودکش دار طراحی و تولید می شوند که استفاده از نوع دیواری آن رایج تر بوده و گزینه بهتری برای منازل و ادارات به شمار می رود. در اینجا سه روش متداول که قابلیت اجرا توسط پکیج را دارند، بیان می کنیم.

سیستم گرمایش از کف

این شیوه اگرچه مدرن و کاملاً به روز است؛ ولی قدمتی طولانی دارد و در گذشته به شکل های ساده تری مورد استفاده قرار می گرفت. در این سیستم لوله هایی در کف منزل تعبیه شده و با هدایت آب گرم به این لوله ها، حرارت از کف به محیط انتقال می ‎یابد. البته پیاده سازی این روش به شکل های گرمایش با هوای گرم و گرمایش با جریان الکتریسیته نیز صورت می گیرد. سیستم گرمایش از کف از مزایایی همچون آلایندگی بسیار کم، بازدهی مناسب، مصرف بهینه انرژی، تجهیزات مخفی، عدم اشغال فضا و … برخوردار است. از معایب این شیوه می توان به هزینه راه اندازی بالا و نیاز به زمان طولانی جهت گرم کردن اولیه محیط اشاره کرد. ذکر این نکته ضرورت دارد که در گرمایش از کف، حتماً الزامی به استفاده از پکیج نیست، بلکه وسایل دیگری مانند آبگرمکن یا موتورخانه هم کاربرد دارند.

رادیاتور

این سیستم گرمایشی نیز از طریق موتورخانه یا پکیج قابل پیاده سازی است. در این روش، حرارت مورد نیاز از طریق انتقال آب گرم به پره های رادیاتور، تأمین می شود. در واقع با یک فرایند جابجایی دما در محیط و انتقال دما از سوی پره های رادیاتور، محیط گرم خواهد شد. رادیاتورها بر اساس نوع ساخت و شکل ظاهری به دسته های مختلفی تقسیم می گردند که رادیاتور دیواری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. رادیاتورهای دیواری به دلیل سهولت در نصب، زیبایی ظاهری، اشغال فضای کم، سرویس و تعمیرات راحت تر و … در ساختمان ها به کار گرفته می شوند.

فن کوئل

در این روش از دستگاهی به نام فن کوئل جهت تولید هوای گرم در محیط استفاده می شود. این دستگاه از فیلتر، موتور، فن و … تشکیل شده است که بااتصال به پکیج یا موتورخانه مرکزی و دریافت آب گرم، قادر به تأمین گرمای مورد نیاز خواهد بود. راه اندازی آسان، عدم نیاز به فضای زیاد، گرمایش یکنواخت و به صرفه بودن، برخی از مزایای این سیستم به شمار می روند. فن کوئل ها در مدل های مختلف سقفی، زمینی و دیواری تولید می گردند که بسته به نوع کاربری ساختمان و فضای موجود قابل نصب هستند.

اسپلیت های گرمایشی

با شنیدن نام اسپلیت، ناخودآگاه ذهن افراد به سمت کولرهای سرماساز خواهد رفت؛ اما امروزه کولرهای اسپلیت، باقابلیت تولید گرما و سرما ساخته می شوند. با این وجود سیستم گرمایشی این کولرها از کارایی کمتری در مقایسه با سایر وسایل گرمایشی برخوردار است. اسپلیت ها با جریان برق کار کرده و از طریق دمیدن هوای گرم به محیط، سعی در گرم کردن فضای موجود دارند. از مزایای این وسیله می توان به طراحی زیبا اشاره کرد، ولی این در حالی است که هزینه بالا، گرمای نامطلوب، مصرف انرژی بالا و صدای نسبتاً زیاد از معایب آن به شمار می روند.

سیستم گرمایشی متناسب با هر محیط

انتخاب یک سیستم گرمایشی مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد. در طراحی و پیاده سازی تجهیزات گرمایشی متناسب با یک محیط، مواردی نظیر هزینه اولیه راه اندازی، متراژ ساختمان، نوع کاربری بنا، میزان مصرف انرژی، ایمنی، چگونگی تعمیر و نگهداری سیستم گرمایشی و … بسیار حائز اهمیت هستند. در صورتی که این فاکتورها به خوبی بررسی شوند، با توجه به محصولات متنوع موجود در بازار، می توان یک سیستم گرمایشی بهینه و باکیفیت و بازدهی بالا انتخاب کرد.

نتیجه گیری

در حال حاضر با توسعه صنعت و فناوری، وسایل گرمایشی سنتی و قدیمی مانند کرسی، بخاری زغالی، بخاری نفتی و … جای خود را به سیستم های گرمایشی مدرن و پیشرفته ای نظیر پکیج، اسپیلت و … داده اند. این وسایل گرمایشی مدرن، با توجه به مزایای بی شمارشان هم اکنون در اکثر محیط ها با کاربری ها و سلایق مختلف، مورد بهره برداری قرار می گیرند و از اقبال فراوانی نیز در میان مردم برخوردارند. لازم به ذکر است که این وسایل گرمایشی مدرن، با سرعت به سوی تغییر و تکامل گام بر می دارند و می بایست همواره، منتظر ظهور نوع و شکل جدیدی از آن ها در بازار پر تقاضای امروزی بود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 344

فهرست مطالب شماره 344

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×