menu

ثبت آگهی رایگان

خطرات پنبه نسوز و 5 جایگزین مناسب

خطرات-پنبه-نسوز-و-5-جایگزین-مناسب

آزبست یا پنبه نسوز که البته گاهی به این ماده " پشم شیشه" می گویند، نوعی کانی سیلیکاتی است و در طبیعت به صورت الیاف معدنی و سنگ یافت می شود. این مواد به دلیل مقاومت زیادی که در برابر گرما و آتش دارند به عنوان مواد نسوز به کار می روند. پنبه نسوز در صنایع به ویژه ساختمان سازی کاربردهای فراوانی دارد. این ماده عامل افزایش مقاومت سیمان در لوله های سیمانی و قطعات پوششی سقفی است و در محصولات سیمانی مانند لوله های آزبست سیمانی، ناودانی و صفحه های ایرانیت و عایق کاری استفاده می شود. همچنین در آسفالت، تولید کاشی و آجر نیز به کار می رود. باوجوداینکه از قدرت و دوام بالایی برخوردار است، ارزان و در دسترس هم می باشد.اما متأسفانه این ماده خطرناک است و مشکلات جسمانی متعددی را موجب می شود.

خطرات پنبه نسوز

استنشاق الیاف این ماده بسیار مضر است. ذرات الیاف این ماده در بافت های نرم ریه و یا شکم، جمع می شوند و بدن نمی تواند به راحتی آن ها را دفع کند و ممکن است فردی که دائم در معرض این ماده است، گرفتار مشکلات جسمی ازجمله سرطان شود. از بیماری های ناشی از استنشاق پنبه کوهی می توان به آزبستوز(التهاب ریه) سرطان ریه، مزوتلیوما( سرطان بدخیمی که ریه، قلب و فضای شکم را درگیر می کند) و سرطان حنجره اشاره کرد. بیماری مزوتلیوما دوره کمون 10 تا 50 ساله دارد.

ممنوعیت استفاده از پنبه کوهی

اگرچه استفاده از پنبه نسوز در ایالات متحده کاملاً غدغن نشده است اما به طور بسیار محدودی به کار می رود. درواقع مصرف این ماده از حدود سال 1980 میلادی در کشورهای صنعتی جهان به شدت کاهش پیداکرده است. پنبه نسوز برای محیط زیست نیز بسیار مضر است و به طورکلی تخریب هر محصول دارای پنبه نسوز، محیط زیست را به شدت آلوده می سازد.

5 ماده جایگزین پنبه نسوز

به دلیل تمام مشکلات جسمانی که پنبه نسوز موجب می شود، محققان به دنبال راه حل ها و جایگزین هایی برای این ماده مضر بودند و سرانجام با استفاده از فناوری های جدید مواد جایگزینی تولید کردند.

1- فوم های پلی اورتان

ازآنجایی که این ماده هیچ گاز مضری از خود متصاعد نمی کند و همچون الیاف پنبه نسوز خطرناک نیست، می توان آن را در هر نوع ساختاری به صورت اسپری به کار برد. این ماده از واکنش پلی ال ها و ایزوسیانات ها به وجود می آید. فوم ایزوسین برای خانه هایی که ساکنان آن به حساسیت مبتلا هستند، جایگزین خوبی است. زیرا بر پایه آب بوده و درزها و شکاف ها را به خوبی عایق بندی می کند و جلوی تشکیل گردوغبار و یا تشکیل کپک را می گیرد. این محصول نسبت به پنبه نسوز، هزینه ها را هم30 تا 35 درصد کاهش می دهد.

فوم-پلی-اورتان

2- پودرهای بتونه

این محصول جایگزین، با استفاده از منابع طبیعی ساخته شده و تشکیل نوعی بتونه می دهد که می تواند تمام درزها و شکاف ها را به خوبی پر کند و عایق بندی طبیعی مناسبی است. این منابع طبیعی می توانند از پوست گردوی پودر شده، پودر پوسته برنج ، آرد برنج و گندم باشند. یکی از فواید اصلی استفاده از این محصول، ویژگی "سبز" بودن آن است و اینکه هرگز خطری ندارند.

پودر-بتونه

3- الیاف سلولز

این الیاف یکی از محبوب ترین جایگزین های پنبه نسوز است و با استفاده از کاغذهای بسیار خرد و ریز شده روزنامه تشکیل می شوند و البته به منظور بالا بردن مقاومت آن در برابر آتش، روی آن تغییرات شیمیایی انجام می دهند. 5 درصد از محتوای الیاف سلولزی، از مواد بازیافتی است و به همین دلیل این جایگزین هم یکی از انتخاب های سبز محسوب می شود. بررسی ها نشان داده که این جایگزین نیز 30 درصد از هزینه های مصرف انرژی را می کاهد.

الیاف-سلولز

4- پودر پلاستیک گرماسخت

با استفاده از خاکه چوب و دیگر پودرهای ارزان قیمت می توان پودر پلاستیک گرماسخت تولید کرد. (گرماسخت به پلیمرهایی گفته می شود که در اثر اعمال حرارت در آن ها پیوندهای عرضی با واکنش های شیمیایی ایجاد می شود و سخت می گردند). این پودر پلاستیک، عایق بسیار خوب و مقاومی است و به دلیل کم هزینه بودن، در صنعت ساختمان از محبوبیت زیادی برخوردار است. این ماده می تواند همچون پنبه نسوز در برابر گرما، سرما و صدا، عایق بسیار خوبی باشد.

پودر-پلاستیک

5- پارچه های سیلیکای مات

این پارچه ها از موادی تشکیل شده اند که در برابر دمای بسیار بالا مقاوم هستند و در صنایع مختلف، همچون هوا-فضا، کشتی سازی، فلزمذاب و تولید برق، به عنوان عایق کاربرد وسیعی دارند و جایگزینی عالی برای پنبه نسوز محسوب می شوند.

درباره عایق و ایزولاسیون بیشتر بدانیم:

انتخاب بهترین عایق ساختمانی

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 287

فهرست مطالب شماره 287

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×