menu

ثبت آگهی رایگان

کاربرد فناوری نانو در عایق های صوتی

کاربرد-فناوری-نانو-در-عایق-های-صوتی

فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی و پدیده ای عظیم است که در تمامی گرایشات علمی راه یافته و از فناوری های نوینی است که با سرعت هرچه تمام تر درحال توسعه می باشد. این فناوری فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم هایی در ابعاد 1 تا 100 نانومتر می باشد. ازجمله کاربرد های این فناوری در صنعت ساختمان و بخصوص در عایق های صوتی بکار برده شده در ساختمان ها است. از مزیت های مواد عایق صدای نانو می توان به کیفیت بالا و ضخامت کمتر آن ها اشاره کرد. در این نوشتار اصول و انواع عایق های صوتی نانو شرح داده شده و به کاربرد های آن ها در صنعت ساخت وساز اشاره شده است.

1- عایق های صوتی

به منظور کاهش و مقابله با صوت انتقالی (آلودگی صوتی) از محیطی به محیط دیگر از عایق های صوتی استفاده می شود. مزایای استفاده از عایق های صوتی به طورکلی دو مورد زیر است:

بهبود صدا در یک اتاق (اتاق بدون پژواک) و کاهش سروصدا

کاهش نشت به / از اتاق مجاور و یا خارج از منزل

در مواد عایق صوتی سرعت حرکت امواج صوتی کاهش می یابد. هرچه عایق صوتی قابلیت بیشتری در کاهش دادن سرعت صوت در یک محیط داشته باشد، به ضخامت کمتری نیز از آن ماده ی عایق موردنیاز است.

مواد و مصالح قدیمی و سنتی ازجمله پشم شیشه، پشم سنگ، یونولیت، کناف، دیوار پوش و بلوک های سیمانی به عنوان عایق صوتی، نمی توانند ازلحاظ کیفیت جوابگوی انتظارات مشتریان باشند و این نوع مواد به علت معایب و نواقصی که دارند دیگر جایگاهی در صنعت ساختمان نداشته و باگذشت زمان، مواد و مصالح جدیدتری در بازار جایگزین مواد قدیمی و سنتی می گردد.

2- استفاده از فناوری نانو در عایق های صوتی

محصولات عایق صوتی که در آن ها از فناوری نانو استفاده شده است به عنوان عایق های مدرن مطرح هستند. مزیت های کلی عایق های صوتی مدرن نسبت به عایق های قدیمی در زیر آمده است:

کیفیت بالا و توانایی بیشتر عایق های صوتی مدرن

نیاز به ضخامت کمتر از این مواد که باعث بیشتر شدن فضای مفید ساختمان می شود

کاربرد آئروژل به عنوان ماده ی عایق صوتی در ساختمان

در کاربرد های ساختمانی، معمولاً آئروژل ها به شکل نهفته در میان مواد دیگر استفاده می شوند تا ساختار آن ها توسط این مواد محافظت شود. پانل های شیشه ای دوجداره که فضای میان آن ها انباشته از آئروژل است برای نماسازی و استفاده در فضاهای داخلی ساختمان مناسب هستند و ازآنجاکه این سیستم نیمه شفاف است، در کاربردهای گوناگون معماری با اقبال زیادی مواجه خواهد شد. مطالعات آکوستیکی نشان داده است که ضریب عایق صوتی برای پنجره ای که مابین جداره های آن از آئروژل دانه ای استفاده شود به مقدار dB 3 بیشتر از پنجره ی دوجداره ی معمولی است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 273

فهرست مطالب شماره 273

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×