menu

ثبت آگهی رایگان

کدام عایق را برای پشت بام استفاده کنم؟

کدام-عایق-را-برای-پشت-بام-استفاده-کنم

یکی از مشکلات اساسی که در اکثر سازه ها به چشم می خورد، مشکل نم و رطوبت می باشد که در بعضی مواقع خسارات جبران ناپذیری را به سازه ها و ساختمان وارد می نماید و یکی از راهکارهای مقابله با آن عایق کاری رطوبتی می باشد. در این نوشتار به بررسی و مطالعه عایق های مورد استفاده در ساختمان ها می پردازیم

عایق کاری با قیر و گونی

این نوع از عایق ها یک روش کاملاً سنتی بوده و به صورت متداول هم مورد مصرف قرار می گیرند. دلیل کاربرد بسیار زیاد این روش وجود مواد اولیه (گونی و قیر) آن است که به صورت فراوان در هر شهر و مکانی یافت می شود و به همین خاطر برای عایق کاری بیشتر از این روش استفاده می کنند.

مشخصات گونی و قیر

گونی قابل استفاده درروش قیر و گونی از طریق کشورهای خارجی وارد ایران شده و به صورت گونی درجه یک، درجه دو و درجه سه و همچنین در سایزهای مختلف قابل عرضه در بازار هستند. بر طبق استاندارد اعلام شده، بهترین گونی جهت عایق کاری ساختمان باید دارای 380 گرم وزن در هر مترمربع بوده و همچنین ریزبافت، نو، سالم، بدون چروک و فاقد آلودگی باشد. زمان مناسب برای قیر و گونی توجه داشته باشید که عایق کاری را نباید در زمان بارش باران و بر روی سطح های مرطوب انجام داد.

اجرای عایق کاری جامد تا زمانی که گرم و روان است، امکان پذیر می باشد. یادتان نرود که روی قسمت های عایق کاری شده نباید راه رفت و در صورت لزوم با کفش بدون میخ بر روی سطوح عایق شده حرکت کنید. در زمان عایق کاری دمای قیری که استفاده می شود، نباید بیشتر از 177+ درجه سلسیوس باشد.

برای محکم کردن لایه های عایق نیازی به استفاده از میخ نبوده و تنها لازم است که لایه ها از هر طرف در حدود 10 سانتی متر هم پوشانی داشته و به قیر کاملاً چسبیده شوند. لایه رویی را باید در سمتی قرارداد که مطابق شیب بندی بوده و آب از روی آن به لایه زیرین سرازیر شود

مزایای و معایب قیر و گونی

قیرها در برابر آب و به طورکلی رطوبت غیرقابل نفوذ هستند و در مقابل نفوذ اسیدها، بازها و همچنین نمک ها از خود مقاومت نشان داده و چسبندگی بسیار بالایی دارند. البته ازلحاظ اقتصادی هم نسبت به سایر عایق های رطوبتی به صرفه هستند، اما بااین وجود معایبی دارند که باعث می شود کمتر از آن ها استفاده شود. درواقع قیرها در دمای بسیار زیاد تبدیل به زغال قابل اشتعال می شوند و در مقابل فشار و حلال ها تغییر شکل می دهند که باعث می شود خواص آن ها از بین برود و کارایی خوبی نداشته باشند.

درصورتی که از قیر و گونی برای عایق کاری استفاده می کنید، باید توجه داشته باشید که این روش عایق کاری علاوه بر اینکه باعث آلودگی محیط زیست می شود، به مرورزمان دچار پوسیدگی شده و درصورتی که نشت های احتمالی در ساختمان وجود داشته باشد، دچار پارگی می شوند.

طولانی ترین عمر عایق کاری قیر و گونی کمتر از 10 سال بوده و اگر بخواهید آن ها را ترمیم کنید، نه تنها هزینه قابل توجهی را باید انجام دهید، بلکه مشکلات اجرایی انجام این کار بسیار زیاد خواهد بود.

عایق کاری توسط ایزوگام

روش دیگری که برای عایق سازی ساختمان از آن استفاده می شود، عایق کاری توسط ایزوگام است. درواقع ایزوگام یک پدیده صنعتی می باشد که با تکیه بر علم، تکنولوژی و همچنین تجربه ایجادشده و از آن برای ایمن سازی ساختمان ها در برابر رطوبت ناشی از برف و باران استفاده می کنند.

عایق های پیش ساخته ای که به شکل رول و همچنین شیت بوده و با طول، عرض و ضخامت های متفاوتی عرضه و با پوشش های فلزی و ساده تولید می شوند را عایق های رطوبتی مخصوص ساختمان ها می نامند.

مزایا و معایب ایزوگام

یکی از مزایای ایزوگام، سبک بودن آن است که وزن هر مترمربع از آن ها در حدود 4 کیلوگرم می باشد. عایق های پیش ساخته می توانند گرمای 130+ درجه و سرمای 40- را تحمل کنند و این مسئله باعث می شود که به هیچ عنوان دچار پوسیدگی و شکنندگی نشوند. این نوع از عایق کاری کاملاً انعطاف پذیر بوده و چون یک لایه پلی استر دارند، در مقابل فشارهای احتمالی و همچنین انبساط و انقباض ساختمان دارای مقاومت بالایی هستند.

همچنین یکی از مهم ترین عیب هایی که عایق های پیش ساخته دارند، این است که اگر نگهداری مطلوبی از آن ها نشود، 6 ماه بعد از زمان تولید فاسد می شوند. ازاین رو توصیه می کنیم آن ها را به صورت عمودی و در دمای 5 تا 35 درجه نگهداری کنید و چون این نوع عایق ها در برابر اشعه ماوراءبنفش تجزیه می شوند، شرایط نگهداری از آن ها سخت تر می شود.

بیشترین طول عمر ایزوگام در حدود 15 سال می باشد و چون مواد اولیه آن ها خارجی است، قیمت آن ها هم گران تر خواهد بود. نکته مهم این است اگر بخشی از ایزوگام بالا زده شود، یعنی زمان ترمیم آن فرارسیده است و باید آن ها را ترمیم کرده تا کارایی آن ها از بین نرود.

رزین های اکریلاتی و استایرنی محلول در آب

این نوع از عایق ها بانام پوشش عایق SH-765M ماستیکی معروف بوده و بر پایه رزین های اکریلاتی و استایرنی محلول در آب می باشد. البته در این رزین ها افزودنی هایی هم وجود دارد تا پایداری آن ها را در شرایط جوی مختلف تأمین کند. این نوع پوشش های عایق قلیایی بوده و مقاومت قلیایی آن ها بسیار بالا می باشد و مهم تر اینکه در برابر مواد آهکی دارای مقاومت کافی بوده و می توان از آن ها در مکان های مرطوب استفاده نمود.

نکته ای که نباید فراموش کنید، ثبات سطح زیر کار برای عایق کاری است که باید در زمان اجرای کار آن را در نظر داشته باشید، زیرا بر روی نتیجه تأثیرگذار خواهد بود.

مزیت رزین های اکریلاتی و استایرنی

این نوع از عایق ها یک نوع پوشش انعطاف پذیر بوده که در برابر آب و رطوبت کاملاً عایق هستند و می توان آن ها را جایگزین قیر و گونی، آسفالت و همچنین سایر عایق کاری های ساختمانی نمود. هیچ گونه ترکی در سطح این نوع عایق ها ایجاد نمی شود و به راحتی می توان از طریق آن ها روکش های نما را تقویت نمود. طول عمر این پوشش در حدود 30 تا 40 سال بوده و می توان رنگ آن ها را تغییر داده و به راحتی اجرا نمود. علاوه بر این پوشش های مذکور هیچ آلودگی زیست محیطی را ایجاد نمی کنند و در برابر اسیدها، بازها و به صورت کلی مواد شیمیایی عایق می باشند.

نحوه اجرای رزین های اکریلاتی

ترکیب کف بام بر پایه موویلیت وی پی 765 بوده که به شکل خمیر می باشد و به آسانی می توان با استفاده از قلم مو و یا دستگاه اسپری از آن ها استفاده نمود. توجه داده باشید که اسپری کردن ترکیب بام نیازمند تخصص بوده و پیشنهاد می کنیم درصورتی که در این زمینه غیرحرفه ای هستید، از قلم مو بهره بگیرید و ازآنجایی که این امولسیون به سطح های بتی، چوب و همچنین موزاییک چسبیده می شود، باید قبل از انجام کار سطوح را کاملاً تمیز و خشک و سطح های ناصاف را آماده نمود.

این امکان وجود دارد که امولسیون را با آب رقیق کرده و سپس استفاده کنید. درصورتی که سطح زیر کار فلزی باشد، باید از مواد ضد خوردگی بر روی سطح آهن استفاده شود و برای اینکه درزها و سوراخ ها را بگیرید می توانید امولسیون پوش کف را با خاک سنگ به نسبت یک به سه مخلوط کرده و مورداستفاده قرار دهید. بعد از تمیز کردن سطح، P700 پرایمر را با کمک قلم مو یا پیستوله بر روی سطح ساختمانی اجرا کرده و بعد از یک ساعت پوشش SH 765M را با استفاده از ماله یا کاردک به شکل یکنواختی به ضخامت 1 میلی متر بر روی سطح بکشید. توجه داشته باشید که برای روان شدن ماستیک می توان از مقداری آب یا نفت استفاده کنید.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 273

فهرست مطالب شماره 273

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×