menu

ثبت آگهی رایگان

چه عایقی را برای سقف استفاده کنم

چه-عایقی-را-برای-سقف-استفاده-کنم

یکی از مشکلات اساسی که در اکثر سازه ها به چشم می خورد، مشکل نم و رطوبت می باشد که در بعضی مواقع خسارات جبران ناپذیری را به سازه ها و ساختمان وارد می نماید و یکی از راهکارهای مقابله با ‎‎آن عایق کاری رطوبتی می باشد .در ایران با توجه به اقلیم و آب وهوا و نیز وجود منابع عظیم نفتی متداول ترین عایق رطوبتی قیر و گونی می باشد که با پیشرفت تکنولوژی این روش جای خود را به عایق های پیش ساخته ( ایزو گام) داده است. اما با پیشرفت علوم و نیز گرانی مواد نفتی و قیر در بعضی مواقع عایق های پیش ساخته نیز مقرون به صرفه نبوده و مهندسان را بر آن داشت تا از مواد شیمیایی جهت عایق بندی سازه استفاده کنند که هم ازنظر اقتصادی و هم ازنظر کیفیت و کارایی بتواند با سایر عایق ها رقابت کند. بعد از تحقیقات متعدد مهندسان موفق شدند که با استفاده از رزین های اکریلاتی و استایرنی که با آب حل می شود ، عایق رطوبتی جدیدی بسازند که به صورت یک لایه 1mmروی سطوح موردنیاز اجرا می شود و انعطاف پذیر نیز می باشد. در این نوشتار به بررسی و مطالعه عایق جدید و مقایسه آن با سایر عایق های رطوبتی می پردازیم:

امولسیون های نفتی

عایق رطوبتی باقابلیت انعطاف ساخته شده از قیر همچنان به عنوان رایج ترین روش پوشش کف مورداستفاده قرار می گیرد. کاربرد قیر و یا آسفالت دشوار و مستلزم صرف وقت زیاد می باشد. حتی امولسیون های ساخته شده از قیر نیز تغییر اندکی را در دشواری این کاربرد ایجاد نموده اند. همان طور که می دانید باید قیرگونی را تا میزان 150 تا 200 درجه سانتی گراد حرارت داد و ریختن و تسطیح ترکیبی با این درجه حرارت بسیار دشوار می باشد . بنابراین امولسیون های ساخته شده از قیر باقابلیت کاربرد درجه حرارت نرمال مورداستفاده قرار می گیرد.

این گونه امولسیون های نفتی در آب حدوداً دارای 50 درصد قیر می باشد و با سفت شدن این امولسیون آب آن تبخیر و قیر به صورت بیندر باقی می ماند. ترکیبات کف سازی بام ، بر پایه امولسیون پلیمرهای جدید عملکرد کاملا‏ً متفاوتی دارند ، شاید مهم ترین ویژگی آن ها ایجاد یک لایه نازک ( فیلم )باقابلیت انعطاف بعد از خشک شدن باشد.

ازجمله مزایای این عایق جدید ؛ فاقد آلودگی و آسیب های فیزیولوژی ، کاربرد ساده آن ها ،رنگ پذیری ، نداشتن خطر آتش سوزی و چسبندگی خوب به سطوح مختلف است.

عایق رطوبتی قیرگونی

این عایق یکی از متداول ترین عایق مصرفی در ایران می باشد به این علت که در اکثر شهرهای کشور مواد اولیه این عایق کاری به وفور یافت می شود. مواد موردنیاز در این عایق گونی و قیر می باشد .طبق آئین نامه مقررات ملی ایران ( مبحث 5 )گونی ایده آل باید نو، ریزبافت، کاملاً سالم و بدون آلودگی و چروک بوده و وزن آن در هر مترمربع حدود 380 گرم باشد.

قیر ماده ایست سیاه رنگ و مرکب از هیدروکربن های آلی با ترکیبات پیچیده که از تقطیر نفت خام به دست می آید و دودسته هستند؛ الف - قیرهای جامد که علامت اختصاری آن ها A.C است و مستقیماً از تقطیر نفت خام به دست می آید و برحسب درجه نفوذپذیری شان نام گذاری می شوند. ب- قیرهایی که با هوا دادن به یکی از قیرهای نرم فوق تهیه می شوند.

اجزای تشکیل دهنده عایق بام

عایق بام متشکل از دولایه نمدی است که لایه زیرین از فلت الیاف شیشه و لایه رویین از جنس منسوجات پلی استر می باشد ، این دولایه به وسیله مذاب قیر اصلاح شده با مواد پلیمری اشباع می گردد و به هنگام بسته بندی برای جلوگیری از چسبندگی هر طرف عایق با مواد ریزدانه روکش می شود.

کاربرد

ترکیب پوشش کف بام بر پایه موویلیت وی پی 765 می تواند به صورت خمیری باشد و کاربری آن با غلظت و یا قلم مو و یا دستگاه اسپری بسیار آسان است . به طوری که یک فرد غیرحرفه ای نیز می تواند آن را مصرف نماید ، لیکن استفاده از دستگاه های اسپری با فشار زیاد نیازمند تخصص می باشد. تجربیات عملی نشان داده است که این امولسیون به سطوح تازه ساخته شده از بتن، چوب، موزاییک و آزبست چسبندگی خوبی دارد.

روش اجرا

قبل از کاربرد این ترکیب سطوح موردنظر باید تمیز و خشک باشند و سطوح ناصاف و شیب دار باید آماده سازی شوند. برای این منظور می توان امولسیون را با آب رقیق و استفاده نمود، قبل از کاربرد ترکیب بر روی سطوح فلزی باید از مواد ضد خورندگی روی سطوح آهن استفاده نمود. برای گرفتن درز و پر کردن سوراخ ها ، مخلوط امولسیون پوشش کف با خاک سنگ به نسبت 3 : 1 مورداستفاده قرار می گیرد.

ابتدا باید سطح کاملاً تمیز شود ، سپس SH 700P پرایمر را به وسیله قلم مو یا پیستوله در سطح ساختمان اجرا می نماییم ، پس از گذشت یک ساعت اندود SH 765M را به کمک ماله یا کاردک به صورت یکنواخت روی سطح اجرا می کنیم ، ضخامت نهایی عایق باید حدود 1 میلی متر باشد. برای روان کردن ماستیک می توان از مقدار اندکی آب و یا نفت هم استفاده کرد.

خشک شدن

زمان خشک شدن بستگی به ماده ، درجه حرارت هوا ، حرارت سطح موردنظر ، رطوبت و ضخامت پوشش دارد . به عنوان مثال در هوای با درجه حرارت 25 درجه سانتی گراد و رطوبت 65 درصد زمان موردنیاز برای خشک شدن لایه حدود 3 ساعت خواهد بود.

قابلیت ها

برای پوشش معادل یک مترمربع از لایه به ضخامت 1 تا 5/1 میلی متر حدود یک کیلوگرم از ترکیب فوق موردنیاز می باشد. بدیهی است برای لایه بعدی به تعداد کمتری از این ترکیب نیاز خواهد بود. هزینه مواد مصرفی برای این پوشش بیش از ترکیبات قیری می باشد ولی سرعت در کاربرد آن هزینه اضافی را خنثی می کند.

روش ترمیم

در صورت نیاز به ترمیم بخش آسیب دیده می توانید سطح قبلی را نخست با استفاده از پرایمر پوشش داده و سپس مطابق دستورالعمل فوق با استفاده از ماستیک روی محل موردنظر اجرا نموده و پوشش داد.

شرایط نگهداری

اندود عایق و پرایمر را می توان به مدت 6 ماه در دمای بین 5 الی 25 درجه در انبار نگهداری کرد.

نتایج

روش های پوشش کف باقابلیت انعطاف، زمینه های جدید استفاده از امولسیون پلیمر می باشد. انجام آزمایش هایی در ارتباط با طول عمر واقعی این پوشش کف، قبل از هرگونه ارزیابی ضروری است، لیکن مزایای کاربرد در مقایسه با ترکیبات ساخته شده از قیر کاملاً روشن است . همچنین تجربیات و نتایج حاصل از آزمایش ها نوید آن است که موویلیت وی پی 765 ترکیب بسیار مناسبی برای پوشش کف باشد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 269

فهرست مطالب شماره 269

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×