menu

ثبت آگهی رایگان

عایق های حرارتی

عایق-های-حرارتی

عایق کاری نقش کلیدی در خنک نگه داشتن ساختمان در فصل تابستان و گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان دارد. چنانکه به کمک عایق کاری می توان یک خانه را در زمستان 5 درجه گرم تر و در تابستان 10 درجه خنک تر نگه داشت. به این ترتیب علاوه بر کم شدن مصرف انرژی، از آلودگی محیط زیست هم کاسته و منابع انرژی برای استفاده آیندگان حفظ می شود.

عایق های حرارتی مصالحی هستند که برای جلوگیری از انتقال حرارت استفاده می شوند و دو گروه اصلی دارند که روش کار آنها کاملاً متفاوت است: عایق هایی که در ساختار آنها حباب های هوا وجود دارد و باعث کاهش هدایت حرارت می شوند، عایق هایی که حرارت را باز می تابانند.

جلوگیری از هدر رفت انرژی

یک فروشنده انواع عایق های حرارتی با بیان اینکه عایق ها دو نوع سنتی و جدید دارند، گفت: این عایق ها یکی از روش های صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفتن انرژی حرارتی در ساختمان ها هستند.

محمدی اصل افزود:عایقکاری مناسب بخش های مختلف ساختمان مانند سقف، کف و دیوارهای جانبی، همچنین عایق کاری لوله ها و سطوح داغ و سرد باعث افزایش کارکرد انرژی می شود.

وی در توصیه به مصرف کنندگان این نوع محصول گفت: خریداران باید بدانند که در محل های عایق کاری سقف ها، دیوا رهای خارجی، کف واحد مسکونی و همچنین لوله های آبگرم اصلی ترین مکان هایی هستند که عایق کاری روی آنها پیاده سازی می شود.

او افزود:در عایق کاری سقف ها مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان ها تا حدود 45 درصد تا55 درصد کاهش می یابد. در عایق کاری دیوارها هم مصرف انرژی حدود 20 درصد و عایق کاری کف مصرف انرژی را در زمستان 5 درصد کاهش می دهد.

این فروشنده عایق های حرارتی ادامه داد: مصرف کنندگان می توانند برای عایق کاری لوله های آبگرم از عایق های پتویی یا عایق هایی که به طور ویژه برای لوله ها ساخته شده و به راحتی قابل نصب هستند استفاده کنند.

محمدی اصل با بیان اینکه عایق های ساختمانی انواع زیادی دارند، توضیح داد: برخی از این عایق ها مثل ایزوگام ها شکل سنتی تر عایق کاری هستند، اما برخی دیگر مثل نانو عایق ها جدیدتر هستند که طبق تکنولوژی های روز وارد بازار شده اند.

وی درخصوص نصب عایق ها به مالکان هشدار داد: عایق ها در صورتی خوب کار می کنند که به طور صحیح نصب شده باشند، در نتیجه عایق ها را نباید فشرده کرد و پس از نصب همان ضخامت اولیه خود را داشته باشد، در غیر این صورت مقدار مقاومت حرارتی آن کاهش می یابد و جلوی انتقال حرارت را نمی گیرد.

محمدی اصل در ادامه افزود: همچنین عایق کاری باید به طور کامل روی تمام سطح انجام شود، چرا که اگر تنها 5% از سطح خالی بماند ممکن است تا 50% از کارایی عایق کاری کم شود.

او همچنین تاکید کرد: نباید از عایق های آزاد در سقف هایی که شیب زیادی دارند استفاده کرد و در صورت استفاده از عایق های بازتابنده باید حتما پشت آنها یک لایه هوای ساکن به ضخامت 20 میلی متر وجود داشته باشد و تمام سوراخ ها و پارگی ها و درزها باید با نوارچسب پوشیده شوند.

همچنین هیچوقت نباید اطراف کابل های برق و لوازم الکتریکی را عایق کاری کرد، ایمن بودن عایق کاری باید توسط یک افراد متخصص و فنی بررسی شود. همچنین نباید در فاصله کمتر از 90 میلی متر فن های خروجی و در فاصله کمتر از 25 میلی متر حباب های لامپ و سرپیچ عایق کاری شود.

استفاده از عایق، سرمایه گذاری در ساختمان

یک فروشنده این محصول نیز با بیان اینکه انتخاب نوع عایق حرارتی به دما، شرایط محیطی و قیمت آن بستگی دارد، گفت: از مهم ترین مزایای عایق ها می توان گفت، به طور نمونه چند سانتیمتر عایق حرارتی معادل چندمتر سیمان مصرف سوخت را کمتر و از هدر رفتن حرارت داخلی ساختمان و همین طور ورود سر و صدا به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

شبستانی درباره هزینه عایق کاری ساختمان ها، توضیح داد: معمولا حدود 1 درصد هزینه کل ساختمان می شود، اما با توجه به مزایای آن مثل کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از اتلاف گرما و سرمای داخل ساختمان و همچنین آلودگی صوتی بیشتر از هزینه ای که صرف شده سرمایه گذاری در ساختمان است.

وی افزود: به نوعی خانواده و ساکنان ساختمان عایق کاری شده در سال اول سکونت خود، کل هزینه عایق کاری را از محل صرفه جویی در سوخت و برق پرداخت می کنند.

این فروشنده درباره مهم ترین عایق های ساختمانی رایج در بازار نیز گفت: عایق ها به اشکال مختلف صفحه ای، تخته ای، آجری، ورقه ای و نواری در بازار عرضه می شود. انواع عایق ها همچون پشم شیشه و پشم سنگ، عایق های پلی اتیلنی و نسل جدید عایق ها که الاستومری هستند و با قیمت مناسب در بازار عرضه می شوند.

البته عایق های الاستومری روی لوله های آب گرم و سرد، کانال هوا و مخازن، چیلرها، برج های خنک کننده نفت و گاز و پتروشیمی هم استفاده می شود.

شبستانی در اشاره به نحوه انتخاب مواد عایق توضیح داد: مقاومت حرارتی، قابلیت احتراق، مقاومت فشاری، چروک خوردگی، مقاومت در برابر اشعه ماورای بنفش، مقاومت در برابر قارچ و میکروب، خنثی بودن از نظر شیمیایی باید از جمله فاکتورهای انتخاب برای مشتریان باشد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 261

فهرست مطالب شماره 261

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×