menu

ثبت آگهی رایگان

سقف کاذب، عایق مناسب

یکی از مهم ترین بخش هایی که آلومینیوم در آن به کار می رود، ساخت پنجره و قاب می باشد. با توجه به انعطاف پذیری و نمای زیبای آلومینیوم، در و پنجره های آلومینیومی در جهان طی دهه های اخیر پیشرفت چشمگیری کرده است. ازآنجاکه بیشترین اتلاف انرژی در ساختمان از طریق در و پنجره ها اتفاق می افتد (حدود40 درصد) همچنین در راستای نیل به اهداف عایق سازی در برابر صدا و آلودگی های صوتی، جلوگیری از نفوذ گردوغبار و آلودگی های محیط زیست و… صنعت در و پنجره سازی به فنّاوری های جدید روی آورده است و کارشناسان به طراحی های ویژه و خاصی در این زمینه دست یافته اند.

یکی از کاربردهای آلومینیوم در صنایع ساختمان تولید سقف های کاذب می باشد. نیاز فروشگاه های ساختمانی بزرگ، هتل ها و بیمارستان ها به محیطی زیبا و آرام، نیاز استخرها و محیط های مرطوب به سقف هایی با مقاومت بالا در مقابل خوردگی و... باعث شده تا آلومینیوم این بار خود را به شکل سقف های کاذب (دامپا و تایل)، کناره ها و سایبان ها در عرصه ساختمان وارد نماید. انواع سقف های کاذب با طرح های مختلف با لایه پشم سنگ که این سقف ها را به عایقی مناسب تبدیل می کند در بناها به کار می روند.

سقف کاذب دامپا

متشکل از ورق آلومینیوم باضخامت در حد 5 میلی متر و عرض های مختلف است که با روش «رول فرمینگ» به صورت پروفیل با طول های مختلف بر اساس سفارش مشتریان تولید می گردد. استفاده از یک لایه پشم سنگ یا پشم شیشه این نوع سقف را به عایقی مناسب تبدیل می کند. از مزایای دامپا می توان به ؛ دامنه مصرف وسیع، ظاهری آراسته و دکوراتیو، آکوستیک، غیرقابل اشتغال، قابلیت نصب سریع، دسترسی ساده و سریع به تجهیزات پشت سقف، تنوع و زیبایی رنگ، دوام، قابلیت نصب بر روی دیوار، قابلیت تجهیز به هر نوع چراغ، دریچه، بلندگو و قابلیت شستشو اشاره کرد. مجموع این خواص باعث شده تا دامپا برای استفاده در مراکز صنعتی بیمارستان ها، هتل ها، استخرها و محیط های مرطوب سالن های ورزشی و حتی فضاهای باز مثل سقف پمپ بنزین ها مناسب باشد.

سقف کاذب تایل

نوعی از سقف کاذب پیش ساخته و متشکل از قطعات مربع شکل آلومینیومی که رنگ آمیزی شده می باشد که در داخل شبکه بندی آلومینیومی مخصوص قرار می گیرند. این روش اجرا امکان برداشتن و نصب مجدد آن را برای دسترسی به تأسیسات پشت سقف میسر می کند. این سقف کاذب برای جذب بیشتر صدا به صورت سوراخ دار نیز تولید می گردد و امکان بهره گیری از پشم سنگ جهت ایزولاسیون در این سیستم میسر می باشد. از این سیستم در سالن های اجتماعات، سقف سینماها و اماکن وسیع نیز استفاده می شود.

نوع دیگری از سقف ها، سازه های آلومینیومی می باشند که به دلیل شکل پذیری بالای آلومینیوم در شکل های مختلف تولیدشده و به هم وصل می شوند. از مزایای این نوع سقف ها و سازه ها ، سبکی آن هاست که نصب و جابه جایی را تسهیل کرده و سرعت کار را بالا می برند. ضمن آنکه خطرات ناشی از سقوط و تخریب به دلیل سبک بودن آلومینیوم به حداقل می رسد، از این سیستم در ساخت غرفه ها و سازه های هوایی استفاده می شود.

نماهای آلومینیومی- شیشه ای

خواص و ویژگی های منحصربه فرد آلومینیوم، انقلاب جدیدی در مهندسی معماری و ساختمان به راه انداخته است. نماهای آلومینیومی باقابلیت شکل پذیری بالا، امکان استفاده از شیشه های دوجداره را فراهم نموده است. علاوه بر آن وجود خطرات و احتمال زلزله هر چه سبک بودن ساختمان را بسیار مهم می نماید. نماهای آلومینیومی برآورده ساختن این امر را مقدور کرده است. علاوه بر مسئله سبکی، مقاومت، خوردگی و قابلیت استفاده آلومینیوم در مناطق با آب وهوای مختلف، قابلیت رنگ پذیری و تولید ساختارهای زیبا و بادوام، باعث استفاده چشمگیر از این فلز در ساختمان شده است. استحکام بالای این فلز همراه با سبکی آن تولید نمایی با ارتفاعات بلند را مقدور کرده است زیرا آلومینیوم با استحکام بالا می تواند در برابر بارهای اعمالی مقاومت کرده و تغییر شکل پیدا نکند. این موضوع پارامتر مهمی در ساخت نماهایی با ارتفاع بلند می باشد وجود تنوع در سیستم نماهای اختصاصی قابلیت انتخاب بهترین نوع سیستم را با توجه به شرایط آب و هوایی و ژئوفیزیکی منطقه و مشخصات سازه نیز ممکن می نماید. به عنوان ساختمان نمونه سال 1999 (Three Brindley Piace) ساختمانی است که در آن از پنجره های آلومینیومی «اکسترود» شده استفاده شده است.

نتیجه گیری و تحلیل

آلومینیوم و سیستم «ترمال بریک» همراه با استفاده از شیشه های دوجداره یکی از بهترین و کاربردی ترین راه های جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان می باشد. در بحث کلان مبحث انرژی نیز بازیافت آلومینیوم امکان پذیر، مقرون به صرفه و اقتصادی است، بنابراین نقش مؤثر این فلز در حفظ انرژی غیرقابل انکار است. از یاد نبریم؛ کشور ایران دارای منابع مختلف و فراوان انرژی ارزان و در دسترس می باشد، عامه مردم و حتی متخصصین امر هنوز آن چنان که لازم است به مسئله انرژی و جلوگیری از اتلاف آن توجه نکرده اند. اما از زمان آغاز طرح بهینه سازی مصرف سوخت کشور و انجام فعالیت ها و تحقیقات، این امیدواری وجود دارد که با حفظ منابع و انرژی های فسیلی، نسل های بعد نیز از این نعمت های الهی بهره مند شوند. برای این منظور لازم است؛ مقررات ملی ساختمان در تمام ساختمان های کشور رعایت شود. خوشبختانه اجرای مبحث نوزدهم این مقررات که در ارتباط با مصرف انرژی است و بر اساس آن ضریب انتقال حرارت کلی هیچ ساختمانی نباید از حد استاندارد بالاتر باشد، از تیرماه سال 1380 اجباری و الزامی شده است. البته بهتر انجام شدن طرح بهینه سازی مصرف انرژی توجه خاص کلیه متخصصین، آرشیتکت ها و مهندسین عمران به بحث انرژی و میزان اتلاف آن در ساختمان و خصوصاً از طریق در و پنجره را می طلبد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 313

فهرست مطالب شماره 313

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×