menu

ثبت آگهی رایگان

انواع دوربین های مداربسته و کاربرد آن

انواع-دوربین-های-مداربسته-و-کاربرد-آن

امروزه در خیابان ها، ادارات، هتل ها، مراکز تجاری و منازل، دوربین های مداربسته مشاهده می شود و یکی از معیارهای مهم امنیتی به شمار می رود. برخی می گویند این راهکار جدید موجب امنیت بهتر شده و در نظر برخی دیگر نیز وجود دوربین های مداربسته تأثیری در امنیت و زندگی آنها نداشته است.

البته ثبت تصاویری مانند دزدی و زورگیری توسط دوربین های مداربسته خیابان ها موجب شده است تلقی ها نسبت به این ابزار کارآمد بهتر شود. در این شماره از پیام ساختمان انواع سیستم های دوربین مداربسته و مزیت ها و معایب آنها را بررسی خواهیم کرد.

از ضبط سفر به ماه تا بانک ها

این ابزار در ابتدا توسط شرکت آلمانی زیمنس برای مشاهده پرتاب موشک در سال 1942 استفاده شد اما برای همه گیر شدن نیاز داشت 40 سال بگذرد تا آمریکایی ها دوربین مداربسته را ابزاری ساده تر و ارزان تر برای حفظ امنیت در مناطق عمومی به حساب بیاورند. تصاویر ارسالی به زمین از موشک حامل سرنشینان سفر به ماه شاید به یادماندنی ترین تصاویر دوربین ها مداربسته بود که میلیون ها مرتبه از شبکه های مختلف تلویزیونی پخش شد و در حافظه همه مردم جهان نشسته است.

از دهه 80 به بعد به سختی می توان ساختمان حساسی را دید که دوربین های مداربسته در آن جایی نداشته باشد. گفته می شود دوربین ها مداربسته لندن به طور متوسط تصاویر هر شهروند را سه مرتبه ضبط می کنند. از سال 1990 به بعد استفاده از این وسیله در بیشتر مناطق جهان رونق یافته است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. به ویژه برخی حرفه هایی که بیشتر در مظان سرقت و خطر قرار دارند از این وسیله استفاده می کنند، بانک ها، مغازه های طلافروشی و مانند آنها مشتری دائمی شرکت های دوربین مداربسته هستند.

بر اساس گفته برخی از کارشناسان این وسیله الکترونیکی نیاز به به روزرسانی دائمی دارند و شاید وسیله ای که امروز آخرین تکنولوژی روز به حساب می آید 5 سال آینده قدیمی شده باشد.

انواع کاربردها دوربین مداربسته

کاربرد اصلی دوربین مدار بسته به جهت افزایش امنیت است. البته تنها امنیت و حفاظت و کارکردهای پلیسی کاربرد این سیستم ها نیست بلکه در فعالیت های صنعتی، کنترل ترافیک، فضاهای نظامی، صنایع فضایی، ارتباطات ویدیوی و تصویربرداری نامحسوس نیز کاربرد دارد.

کاربرد دوربین های مداربسته در جلوگیری از ارتکاب جرائم بسیار وسیع است. از جلوگیری از جرائم رانندگی تا جرائم جنایی. استفاده نامحسوس از دوربین های مخفی نیز بسیار رواج یافته است. در کارخانه های صنعتی نیز از دوربین های مداربسته در محل ها یا مراحلی از کار که حضور فیزیکی انسان خطرناک، دشوار یا حتی غیرممکن است نیز بهره گرفته می شود.

امروزه در اکثر کشورهای جهان از دوربین های مداربسته برای کنترل ترافیک وسایل نقلیه در سطح گسترده ای استفاده می شود. ازجمله کنترل میزان ترافیک در خیابان ها و ارسال اطلاعات توسط GPS به رانندگانی که قصد عبور از مسیر آن خیابان ها را دارند. در نقل و انتقالات عمومی از دوربین مداربسته برای جلوگیری از حوادثی که ممکن است در اثر خارج از دید بودن محل صورت بگیرد، استفاده می شود. به طور مثال در متروها از دوربین مداربسته برای کنترل درهای ورود و خروج مسافران به منظور اطمینان از اینکه مسافر از در عبور کرده است و یا موارد مشابه آن در اتوبوس ها و قطارهای شهری.

انواع دوربین های مداربسته

دوربین های مداربسته ازنظر نوع سیگنال به سه نوع آنالوگ، ای.پی تحت شبکه، دوربین دومنظوره تقسیم می شود.

نوع اول، دوربین های آنالوگ نسل ابتدایی دوربین های مداربسته هستند. کیفیت این دوربین ها همان گونه که از نامشان پیداست تابعی از امواج آنالوگ است. امواج آنالوگ همواره در معرض نویز قرار دارد و نویزهای مختلف الکترومغناطیسی و نویزهای ناشی از نوسانات برق همواره یکی از تهدیدات جدی بر کیفیت دوربین های مداربسته آنالوگ هستند. به همین دلیل استفاده از کابل ها و تجهیزات با کیفیت بالا روی کیفیت تصویر در این نوع دوربین ها تأثیر بسزایی دارد. زمانی که نیاز به ارسال تصاویر و صدا به صورت بیسیم باشد این دوربین ها ضعف بزرگی از خود نشان می دهند. اگر قرار باشد تصاویر به همان صورت آنالوگ انتقال یابند باید از محدوده فرکانس امواج آنالوگ استفاده شود و این مسئله کیفیت تصویر را بیش ازپیش تحت تأثیر امواج نویز و تداخلی قرار میدهد. ضمن اینکه امکان رصد کردن تصاویر در محدوده برای هر کس دیگر به سادگی فراهم می شود. بنابراین هیچ وقت نمی تواند راه امن و مطمئن برای ارسال تصاویر آنالوگ باشد.

دوربین های ای پی تحت شبکه نسل جدید دوربین های مداربسته هستند. این دوربین ها همان گونه که از نامشان پیداست از امواج کاملاً دیجیتال برای تحلیل و ارسال داده های تصویر و صدا استفاده می کنند. یعنی برخلاف دوربین های آنالوگ، این دوربین ها از همان ابتدای دریافت تصاویر امواج را دیجیتال می کنند. دوربین های IP نسل جدید دوربین های مداربسته هستند. امروزه بازارهای جهانی تمایل زیادی به دوربین های دیجیتال نشان داده است. کیفیت و امنیت بالا، ارتباط بیسیم، استفاده بهینه از کابل های ارتباطی و امکان ارسال همزمان تصویر، صدا و برق در بستر شبکه از مزیت های این سیستم است. دوربین های تحت شبکه ارتباط نزدیکی با شبکه جهانی اینترنت دارند. می توانند از شبکه داخلی به شبکه اینترنت متصل شوند و یا حتی مستقل از شبکه داخلی به اینترنت مرتبط شده و از آن طریق کنترل شوند.

نوع سوم یعنی دوربین های دومنظوره است که درواقع دوربین های آنالوگی هستند که پورت خروجی شبکه نیز در آنها تعبیه شده است. کیفیت آنها آنالوگ است و امکان استفاده از آنها به صورت دوربین آنالوگ و یا دوربین تحت شبکه وجود دارد.

شکل ظاهری دوربین های مداربسته

دوربین های مداربسته ازنظر شکل ظاهری نیز به انواع گنبد وارونه یا Dom، دوربین های صنعتی، دوربین های مینیاتوری، دوربین های چرخشی و اسپایدر و دوربین های مادون قرمز تقسیم می شوند. همچنین برخی از دوربین ها در قاب های بزرگ هستند و ضدآب به حساب میآیند، برخی دوربین مخفی هستند و برخی در قاب فانتزی کار می شوند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 215

فهرست مطالب شماره 215

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×