menu

ثبت آگهی رایگان

مزایای رادیاتور قرنیزی

مزایای-رادیاتور-قرنیزی

رادیاتور قرنیزی نسلی نو از گرمایش در صنعت تأسیسات است که توانسته با استفاده از اصول به کاررفته در رادیاتور ، گرمایش از کف ، فن کوئل و برخی دیگر از سیستم های گرمایشی معایب را برطرف کرده و مزایایی مانند گرمادهی یکنواخت را گرد هم آورد. گرچه به خاطر شایعاتی که در مورد گرمایش از کف وجود دارد و شباهت گرمایش قرنیزی با گرمایش از کف ، بازار این سیستم نیز تحت تأثیر قرار گرفته است .

در این شماره از نشریه پیام ساختمان ، نزد تولیدکنندگان رادیاتور قرنیزی رفتیم تا ضمن اطلاع از عملکرد این سیستم در مورد بازار آن نیز به مباحثه بپردازیم . بدیهی است که گفته های مخاطبان صرفا نظرات شخصی آنها بوده و نشریه پیام ساختمان صحت آنها را لزوما تأیید یا رد نمی کند .

صرفه جویی فوق العاده با رادیاتور قرنیزی

سید محسن رضوی زاده ، مدیرعامل گروه صنعتی آترین که تولیدکننده رادیاتور های قرنیزی است در مورد این سیستم به خبرنگار ما گفت : این سیستم بسیار کارا و ساده است و در همه ساختمان ها اعم از مسکونی و اداری و حتی تجاری قابل پیاده کردن است. وی در مورد تطابق آن با دکوراسیون خانه گفت : جنس به کاررفته در رادیاتور های قرنیزی آلومینیوم سری 6063 است که دارای پوشش رنگ ، مقاومت و سختی خوبی است و مشخصات آن در آیین نامه 360 سازمان ملی استاندار ایران آمده و برای سیستم های گرمایشی الزامی شده است . به واسطه همین خصوصیت امکان ارائه سیستم در رنگ های متفاوت وجود دارد .

رضوی زاده در مورد عملکرد رادیاتور های قرنیزی گفت : از پایین ترین سطح و در تمامی محیط پیرامونی اتاق ها انتقال حرارت انجام می گیرد . در این سیستم مثل رادیاتور معمولی که با گرم کردن توده هوا در ناحیه محدود اطراف خود و گردش طبیعی هوا عمل میکند، نقاط کور با دمای پائین یا نقاط گرم تر از معمول وجود نخواهد داشت و تمام محیط دمایی یکنواخت خواهد داشت.

مطابق نتایج حاصل از تحقیقات ما در گرمایش قرنیزی توزیع دمایی (با اختلاف دمای حدود 8/1 درجه) بین گرم ترین و سردترین نقاط اتاق کاملا یکنواخت است در حالی که در رادیاتور های معمولی این اختلاف به 13 درجه میرسد . وی در مورد راندمان سیستم گفت : افزایش قابل توجه سطح انتقال حرارت نسبت به رادیاتور های معمولی موجب بالا رفتن راندمان و سرعت گرمایش می شود. به عنوان مثال در یک واحد 100 مترمربعی گرمایش آن توسط رادیاتور های معمولی بین 5/1 تا 2 ساعت و توسط گرمایش از کف حدود 5 ساعت و توسط گرمایش قرنیزی بین 15 تا 20 دقیقه است.

رضوی زاده ادامه داد : این موضوع باعث شده که صرفه جویی فوق العاده ای صورت بگیرد و سیستم های جدید ما بیش از 30 درصد صرفه جویی در مصرف سوخت دارد .

کاهش هزینه لوله کشی ساختمان با رادیاتور قرنیزی

رضوی زاده در مورد دیگر مزیت های این سیستم گفت : به جز صرفه جویی و راندمان بالا در رادیاتور های قرنیزی 40 درصد هزینه لوله کشی ساختمانی کاهش می یابد که خود این موارد باعث میشود این سیستم ها برای خریدار به صرفه تر باشد . مضاف بر این از قرنیز ها برای عبور حداقل 4 رشته سیم برق می توان استفاده کرد و از آن همچون داکت برق بهره برد . نصب سریع ، طول عمر و تعمیر آسان نیز دیگر مزیت های آن است.

وی با اشاره به تاریخچه گرمایش قرنیزی گفت: این سیستم در انگلستان ابداع و رایج شد و تولیدات کشور ما نیز همسو با این کشور است و میتوانم ادعا کنم ازنظر کیفی نیز تفاوتی با محصولات انگلیسی نداریم ، گرچه کپی برداری غلط توسط افراد غیرمتخصص موجب شده که مشکلاتی در آب بندی و اجرای آن به وجود آید . دلیل آن نیز تفاوت اقلیم ، فرهنگ و تکنولوژی ساختمانی در دو کشور است و چنانچه کپی برداری صورت گیرد اولا برخی از اجزای این سیستم در کشور ما موجود نیست و تولید آنها نیز نیازمند واردات تکنولوژی، هزینه بر و غیراقتصادی خواهد بود و ثانیا ، ایرادات تکنولوژی ساخت و تولید و کیفیت تولید نیز بر آن اضافه خواهد شد.

گرمایش تابشی، تبادلی و چرخشی با رادیاتور قرنیزی

امیر صیادی از شرکت قرنیز سان ایرانیان در مورد مدل های مختلف رادیاتور قرنیزی به پیام ساختمان گفت : گرچه مدل های مختلفی وجود دارد اما ما در ایران بیشتر از قرنیز های مسکونی یا آنگونه که در زبان انگلیسی معمول است( Urban ) استفاده می کنیم و شرکت ما الگو های خود را از مدل انگلیسی گرفته است . وی در مورد عملکرد رادیاتور های قرنیزی گفت : عملکرد آنها مانند سیستم های گرمایش از کف است . به دو نحوه عمل گرمایش صورت میگیرد ، نخست به صورت تابشی و چرخشی حرارت را پخش میکند و دیگری به صورت تبادلی است که در محیط اتاق گرما به چرخش در می آید

صیادی در مورد مشکلات گرمایش از کف و گرمایش قرنیزی اظهار داشت : این مشکلات در مورد رادیاتور های قرنیزی مصداقی ندارد . حتی میتوانم بگویم مشکلات گرمایش از کف نیز هنوز اثبات نشده است . شاید به خاطر اینکه ما در اتاق ها از فرش استفاده میکنیم ، گرمایش از کف باعث پخش شدن پرز ها شود اما این موضوع در مورد خانه هایی با کف پارکت و یا سرامیک مشکلی ایجاد نمی کند .

وی ادامه داد : من هم شنیده ام که این سیستم ها مشکلانی برای پوست انسان ایجاد می کند ولی من به شخصه هیچ گاه چنین موردی در میان مشتریان ندیده ام . اگر هم مشکلی در مورد گرمایش از کف وجود داشته باشد این موضوع تشابهی با گرمایش قرنیزی ندارد چون اولا لوله ها در کف قرار میگیرد ، بنابراین پرز ها را بلند نمیکند و برای پوست و پای افراد نیز مشکلی به وجود نمی آورد .

گرمایش در 15 دقیقه با رادیاتور قرنیزی

صیادی در مورد گرمایش قرنیز ها گفت : این سیستم ها توانایی گرم کردن 120 متر زیربنا را در مدت 15 دقیقه دارند و این موضوع یکی از مزایای اصلی رادیاتورهای قرنیزی است اما گرمایش از کف نمیتواند چنین کاری انجام دهد و شاید لازم باشد 8 تا 9 ساعت سیستم فعالیت کند تا محوطه گرم شود . وی افزود : این زمان اضافی باعث هدررفت انرژی می شود و پرت حرارتی و سوخت خواهیم داشت .

گرمایش از کف هم دیر گرما را میگیرد و هم دیر گرما را منتشر میکند ، این موضوع باعث میشود هنگامی که هوا گرم می شود و شما سیستم را خاموش می کنید مدت زیادی طول بکشد تا کاملا کف گرمایش خود را از دست بدهد . یعنی زمانی که به گرمایش فوری نیاز داریم این اتفاق نمی افتد و زمانی که گرمایش لازم نداریم ، باید مدت زیادی صبر کرد تا کف خنک شود .

صرفه جویی انرژی، مهم ترین مزیت رادیاتور قرنیزی

صیادی در مورد هدررفت انرژی در سیستم های قرنیزی گفت : معمولا برای رادیاتورهای کلاسیک برای تأمین گرمایش آپارتمانی با مساحت 120 مترمربع به همین میزان یعنی 120 لیتر آب گرم نیاز داریم که باید گرم شود . برای رساندن حرارت این 120 لیتر به 70 تا 80 درجه ، انرژی بسیار زیادی باید صرف کنیم اما رادیاتور های قرنیزی حداکثر 50 لیتر آب نیاز دارد و برای تأمین گرمایش آن مصرف سوخت 50 درصد پایین می آید .

از آنجا که قرنیز ها تمام خانه را پوشش داده است حرارت یکنواختی خواهیم داشت . وی افزود : در رادیاتور های کلاسیک هوا به صورت یکنواخت گرم نمیشود و ممکن است جایی 15 درجه و جای دیگر 20 درجه سانتی گراد گرما داشته باشد و حتی در لایه های بالای ممکن است به 25 درجه نیز برسد . در سیستم رادیاتور های کلاسیک نقطه کور زیاد داریم اما دمای نقطه ای در رادیاتور های قرنیزی در همه جا یکسان است.

رادیاتور قرنیزی ساختمان را سبک می کند

صیادی در مورد بازار این محصول گفت : خوشبختانه رفته رفته مردم با افزایش قیمت حامل های انرژی، متوجه اهمیت بهینه سازی شده اند و به همین دلیل تأسیساتی مانند رادیاتور های قرنیزی مورد استقبال قرار گرفته است. به عنوان مثال در یک برج 20 طبقه به خاطر استفاده از رادیاتور های قرنیزی حدود 50 تن از وزن برج کم شده است

وی افزود : اجرای این سیستم ها ساعت کاری کمتری میبرد و همچنین مشکلات کمتری در هنگام استفاده دارد . مثلارادیاتورها به مرور زمان ممکن است سوراخ شوند ولی در رادیاتور های قرنیزی به خاطر اینکه از آلیاژ آلومینیوم ویژه ای استفاده می شود ، این مشکل وجود ندارد . همچنین اگر سیستم گرمایش از کف خراب شود باید کف ساختمان کاملا تخریب شود ولی قرنیز به راحتی تعویض و ترمیم می شود.

صیادی در مورد تولیدات ایرانی گفت : ازآنجا که مواد اولیه در ایران موجود است و مشکلی از نظر آلومینیوم نداریم تولیدکنندگان ایرانی محصولات مناسبی روانه بازار می کنند که کاملا با محصولات کشور های پیشرفته قابل رقابت است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 202

فهرست مطالب شماره 202

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×