menu

ثبت آگهی رایگان

لوله واتصالات upvc

لوله-واتصالات-upvc

یو پی وی سی (UPVC) مخفف کلمه انگلیسیUnplasticized Poly Vinyl Chloride و موادی سخت است که به علت اقتصادی و انعطاف پذیر بودن بیشتر برای لوله کشی آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.
پی وی سی سخت ( UPVC) با اضافه کردن مواد افزودنی شامل تثبیت کننده ها و روغن های روان ساز به پی وی سی و حذف عناصر نرم کننده از پی وی سی تشکیل می شود. امروزه مصرف و کاربردهای سیستم های لوله کشی UPVC در صنعت در حال گسترش است و عملکرد بالای لوله و اتصالات UPVC به عنوان ماده اصلی مورد استفاده در انتقال سیالات صنعتی و فرایندهای شیمیایی اثبات شده است.
در ادامه سلسله گزارش های معرفی کالای برتر، در این شماره به بررسی و مقایسه کیفیت و قیمت و مزایای لوله واتصالاتupvc پرداخته ایم. لازم به ذکر است نظرات تولیدکنندگان و مصرف کنندگان لزوماً نظرات پیام ساختمان نیست و این نشریه از دریافت و چاپ نظرات مخالفان و موافقان در این زمینه استقبال می کند:

مزایای لوله پی وی سی نسبت به لوله پلی اتیلن

برای ساخت گروه لوله های پی وی سی (UPVC,PVC) از مواد با وزن مخصوص Density معادل 0/933 gr/cm3 حدود 8/5 برابر از لوله های پلی اتیلن سبک تر می باشد. استفاده می شود.
در لوله پی وی سی بر خلاف انواع لوله های ساخته شده نظیر پلی اتیلن هرگز ترک های ناشی از تنش های دراز مدت (stress cracking) دیده نخواهد شد.
مراحل ساخت لوله های پی وی سی به ازای واحد طول لوله به انرژی کمتری نیاز دارد. قیمت تمام شده لوله های پی وی سی تقریبا 60- 50 درصد لوله های مشابه از نوع پلی اتیلن است.

مزایای upvc

مقاومت خوردگی و مقاومت شیمیایی بالا
لوله UPVC هادی الکتریسیته نبوده و از واکنش های الکتروشیمیایی حاصل از اسیدها، قلیاها و نمک ها که باعث خوردگی فلزات می گردند مصون است. این مشخصه مهم هم در سطح داخلی و هم در سطح بیرونی لوله UPVC وجود دارد. درنتیجه استفاده از لوله UPVC در کاربردهایی که خاک، آسیب رساننده می باشد بسیار موثر است. لوله UPVC بدون نیاز به پوشش خارجی محافظتی یا آستر می تواند به عنوان لوله های جایگزین با طول عمر بالا درنظر گرفته شود.

آمار مصرف لوله های U-PVC

عصر حاضر را عصر پلیمرها می نامند و هر روز شاهد حضور هرچه گسترده تر این مواد در زندگی روزمره انسان ها هستیم. در این میان PVC دومین پلاستیک پر مصرف در جهان می باشد و مصرف جهانی آن امروزه حدود 34 میلیون تن در سال است. رشد تقاضای جهانی این پلیمر 4 درصد می باشد. مهم ترین مصرف PVC لوله می باشد که 26 درصد UPVC تولید شده در این کاربرد مصرف می شود، یعنی سالیانه بیش از 9 میلیون تن PVC برای تولید انواع لوله ها استفاده می شود.

میزان هدر رفت آب و نقش لوله های UPVC

براساس منابع معتبراز جمله انجمن ملی محققین کانادا میزان شکست لوله های U-PVC در اثر رانش زمین و فرسودگی نسبت به لوله های فلزی و چدنی بسیار کم بوده و همین امر موجب گردیده لوله های UPVC به عنوان اولین گزینه در شبکه های انتقال آب و فاضلاب در کشور های پیشرفته نظیر آمریکا و کانادا محسوب می گردد.

نسبت استحکام به وزن بالا، وزن سبک

استحکام بالای UPVC باعث حداقل شدن ضخامت و سبکی این لوله ها می گردد. لوله های UPVC مزیت سبکی چشمگیری دارند که جنبه ایمنی مهمی محسوب می شود. امکان حمل و نقل آسان، آسیب های کاری را حداقل نموده و نصب و حمل و نقل ارزان تر را تسهیل می کند. یک فرد می تواند به راحتی دو لوله ی 6 متری با قطر 110 میلیمتر را حمل کند، ولی همان فرد تنها قادر است در حدود 1/5 متر لوله 110 آهنی را حمل کند.

اتصالات آب بند

یک مزیت مهم برای هر لوله، آب بندی اتصالات آن است. لوله های UPVC به دلیل تورفتگی بالا در محل اتصال و سیستم های اتصال آب بند اورینگی (Push-fit) توانسته است از طریق همین مزیت بسیاری از محصولات سنتی را کنار بزند.

استحکام ضربه

تحت شرایط نرمال، لوله های U-PVC مقاومت نسبتاً بالایی در برابر آسیب های ناشی از ضربه در مقایسه با لوله های سفالی، سیمانی و بیشتر مواد رایج در ساخت لوله دارند.

قیمت مناسب

از آنجا که 35 درصد مواد اولیه در ساخت رزین PVC از مواد نمکی (NaCl) است، لوله های U-PVC وابستگی کمتری به قیمت نفت دارند و علاوه بر مزایای ممتاز ذکر شده برای این لوله ها، قیمت این لوله ها بسیار مناسب و قابل رقابت با سایر لوله های پلیمری، فلزی، چدنی و ... می باشند. به طوری که امروزه لوله های UPVC در دنیا یکی از گزینه های اصلی در شبکه های آب و فاضلاب می باشند.

نظرات تولید کنندگان نسل جدید لوله های پنج لایه

علی قمری مدیر بازرگانی گروه صنعتی وحید درباره محصولات شرکت خود می گوید: نسل جدید لوله های پنج لایه تلفیقی این شرکت با جوش لب به لب و لایه پلیمری داخلی ضخیم ، براساس آخرین استاندارد بین المللی ISO21003 - 2 و استاندارد ملی ISIRI12753 با لایه آلومینیومی ضخیم تر از لوله های موجود در بازار ایران ، جدیدترین تولید شرکت لوله و اتصالات حمید وابسته به گروه صنعتی وحید می باشد . این تولیدات با آخرین تکنولوژی ماشین آلات موجود در جهان با کنترل های مخصوص جهت کنترل جوش آلومینیوم ، قطر لوله و ضخامت لایه های مختلف آن مجهز بوده و خط تولید کاملاً اتوماتیک و مجهز به سیستم PLC مرکزی جهت کنترل کلیه ماشین آلات خط تولید 90 متری آن می باشد .

سرعت نصب چندین برابر لوله های فلزی است

یکی دیگر از شرکت هایی که در زمینه لوله واتصالات پلی پروپیلن آب آشامیدنی و تأسیسات فعالیت می کند شرکت یزد بسپار است. موارد استفاده لوله های شرکت یزد بسپارشبکه های آب سرد و گرم منازل هتل ها بیمارستانها مجتمع های مسکونی اداری و جاری،سیستمهای آب آشامیدنی و بهداشتی،شبکه های آبرسانی شهری و آبیاری صنعتی و تحت فشار ،صنایع غذایی و شیمیایی محیط های اسیدی و قلیایی، تاسیسات داخلی کشتی ها قطارهای مسافری و تجاری،تاسیسات حرارت مرکزی و تهویه مطبوع هوای فشرده لوله های حرارتی زیرزمینی (سیستم گرمایش کف بدون استفاده از رادیاتور )است.
شهنوازیان درباره مزایای لوله های یزد بسپار می گوید: این لوله ها زنگ نمی زند، نمی پوسد رسوب نمی گیرد و آب آن کاملاَ بهداشتی است . ناهمواری سطحی داخل لوله تقریبا صفر بوده و در نتیجه افت فشار ندارد . تحمل فشار 20 اتمسفر در دمای معمولی و فشار 10 اتمسفر در دمای 95 درجه سانتیگراد را دارد.
دارای گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن،در لوله کشی توکار مطمئن و در نصب روکار زیباست،ضریب انبساط طولی بسیار کم در حد فلز (مختص آلوپایپ ) می باشد .
مقاوم در برابر بسیاری از مواد شیمیائی از جمله اسیدها بازها گازها و ...سرعت نصب لوله های یزد بسپار چندین برابر بیشتر از لوله کشی با لوله های فلزی است

اولین تولید کننده لوله های سایز بالای پی وی سی سخت در کشور

شرکت تولیدی وینوپلاستیک یکی از شرکت های فعال در صنعت تولید لوله و اتصالات پلیمری درایران است.این شرکت رسما فعالیت خود را از سال 1358 آغاز نموده است و هم اکنون تبدیل به یکی از بزرگ ترین و پیشرفته ترین کارخانجات تولیدی لوله و اتصالات UPVC (پی وی سی سخت) گردیده است. مجید غیاثی مدیر عامل شرکت درباره محصولات خود می گوید: وینوپلاستیک اولین تولید کننده لوله های سایز بالای پی وی سی سخت در کشور (سایزهای 710 تا 1200 میلیمتر) و تنها تولید کننده لوله های سایز 1200 میلیمتر در خاور میانه است. این شرکت، همچنین تنها تولیدکننده لوله و اتصالات U-PVC (پی وی سی سخت) با گستره وسیعی از اندازه ها، از 20 تا 1200 میلیمتر، و با فشار کاری 4 الی 25 اتمسفر است که سیستم اتصالات آن به دو صورت چسبی و اورینگی (push-fit) بوده و با 12 خط اکسترودر و 6 خط تزریق، دارای ظرفیت تولید بیش از 30هزار تن در سال می باشد.
وی ادامه می دهد: این شرکت با داشتن مدرن ترین دستگاه ها و کامل ترین آزمایشگاه های تولید لوله و اتصالات پلیمری، علاوه بر موفقیت در حوزه تولید داخلی هم اکنون بزرگ ترین صادرکننده لوله و اتصالات PVC کشور هم می باشد و تاکنون به کشورهای عراق،افغانستان، ارمنستان،ترکمنستان، امارات متحده عربی و گینه صادرات داشته است.



انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×