menu

ثبت آگهی رایگان

دستگاه جوش ایده ال

دستگاه-جوش-ایده-ال

گروه تأسیسات: جوشکاری از مسائل مهم در صنعت ساختمان است. اهمیت این امر به سبب ساخت و سازهای مرتفع در تمام نقاط شهری و حتی روستایی در حال پیشرفت ، چندین برابر شده و شرکت های مختلفی در زمینه تولید و مونتاژ دستگاه های جوش فعالیت دارند. گزارش ذیل در راستای معرفی و شناخت بازار دستگاه های جوش تهیه شده است با ذکر این نکته که؛ مطالب عنوان شده صرفاً نظرات مخاطبان بوده و الزاماً دیدگاه نشریه نیست.

معرفی دستگاه های جوش

عموماً سه نوع روش جوشکاری در صنعت و ساختمان کاربرد دارد: *الف: روش الکترود دستی *ب: روش جوشکاری با سیم *ج: جوش زیر پودری. روش اول در تمامی مراحل ساخت وساز، از گودبرداری و محصور کردن زمین تا آخرین روز تحویل کاربرد دارد ولی روش دوم عموماً در کارگاه های تولیدات اسکلت فلزی به کار می رود. قبل از اینکه تفاوت دستگاه های جوش الکترود دستی را بدانیم باید اطلاعاتی راجع به چگونگی تولید دستگاه های جوش داشته باشیم.
شاهرخ صارمی، مدیرعامل شرکت دنیای جوش و برش می گوید: دستگاه های جوش الکترود چهار دسته بندی کلی دارند. اول: ترانس های قدیمی که به دلیل حجم بالا، کیفیت پایین خروجی A.C وزن سنگین و مصرف برق بسیار بالا عموماً از چرخه استفاده کنار گذاشته شده اند. دوم: دستگاه هایی که در آنها از مولدهایی به نام «دینام جوشکاری» استفاده شده ، از کیفیت جوش بهتری برخوردار بوده و خروجی D.C داشته اند ولی به دلیل حجم زیاد، سنگینی و هزینه های بالای تعمیرات و اینکه در سال های اخیر هیچ گونه خدمات دهی از سوی شرکت های فروشنده داده نشده، به فراموشی کامل سپرده شده اند.
وی ادامه می دهد: سومین گروه رکتی فایر ها هستند که برق ورودی شهری که به صورتA.C است را به برق D.C تبدیل کرده و قابلیت جوشکاری با الکترودهای مختلف را دارد. کیفیت بالای جوشکاری، خدمات مطلوب و کار آیی این دستگاه ها در شرایط سخت و زمانی که دسترسی به برق شهری میسر نیست یکی از دلایل پذیرش گسترده این دستگاه در صنعت جوشکاری می باشد. این دستگاه ها قادر به تحویل جریان با قطبیت مستقیم یا معکوس هستند.
به گفته مدیرعامل شرکت دنیای جوش و برش، آخرین مدل دستگاه های جوش در رده بندی الکترود دستی، دستگاه های اینورتری هستند. این دستگاه ها مزایای فراوانی دارند بنابراین طی پنج سال گذشته به سرعت جایگزین تمامی دستگاه های جوشکاری شده اند. وزن بسیار کم، ابعاد کوچک، مصرف برق کم، عدم ایجاد نوسانات برق، کیفیت بالای جوشکاری، قابلیت استفاده با انواع الکترود معمولی آلیاژی، عدم چسبندگی الکترود و خروجی (D.C)، قیمت مناسب به دلیل استفاده از قطعات الکتریکی به جای مواد اولیه مانند سیم پیچی مسی و... باعث محبوبیت این دستگاه ها شده است.

کاربردها و تفاوت ها

مجید قربانی، کارشناس فروش شرکت ایران ولتاژ می گوید: رکتی فایرها برای جوشکاری اسکلت فلزی و کارهای سنگین تر کاربرد دارند و اینورترها در موارد جزئی تر و جوشکاری کارهای سبک تر به خصوص در بخش تأسیسات مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا نیازمند دستگاهی هستیم که به سهولت قابل حمل باشد و بتوان الکترودهای سایز بالاتر را به آن متصل کرد. مهم تر از همه با برق تک فاز کار می کند و برای مصارف محدود و خانگی قابل استفاده است.
قربانی ادامه می دهد: تفاوت دیگر مربوط به وزن دستگاه است؛ یک دستگاه 200 آمپر رکتی فایر حدود 25 کیلو وزن دارد ولی یک دستگاه 200 آمپر اینورتری حدود 8 کیلو وزن دارد. از طرف دیگر، میزان آمپراژ دریافتی دستگاه های اینورتر از شبکه در هنگام جوشکاری بین 18 تا 22 آمپر است این مورد در خصوص دستگاه های رکتی فایر گاهی اوقات از 25 آمپر هم بیشتر می شود که نوسان برق خانه و تحریک فیوز را به دنبال دارد.

ابعاد و قدرت دستگاه

کارشناس فروش شرکت ایران ولتاژ می گوید: اندازه دستگاه های جوش با افرایش آمپراژ تغییر می کند. برای مثال؛ یک دستگاه 160 آمپر 4 کیلو، 200 آمپر 8 کیلو، 250 آمپر 11 کیلو و در نهایت 500 آمپر حدود 55 کیلو وزن دارد. البته دستگاه های زیر 100 آمپر هم موجود هستند که با وزن کم کاربردهای خاص و محدودتری دارند.
به گفته قربانی، بازده دستگاه های جوش از 160 آمپر به بالاست. برای کارهای سبک و جوشکاری تأسیساتی در داخل خانه و یا نصب تابلوهای تبلیغات و... دستگاه 160 یا 200 آمپر مناسب است. کسانی که بخواهند کار جوشکاری را به صورت حرفه ای و در سطح وسیع انجام دهند مثل ساخت استراکچر فلزی، مخازن و کارهای سنگین تر، از دستگاه های سه فاز و بالای 250 آمپر استفاده می کنند.

قیمت گذاری و خدمات

بازار دستگاه های جوش گسترده و متنوع است و اکثریت شرکت ها قطعات دستگاه های جوش را پس از واردکردن مونتاژ می کنند. رضا گل باز، مدیر داخلی شرکت جوش و برش پولاد می گوید: در حال حاضر برندهای متنوعی در بازار موجود هستند که نوع کالا و کیفیت آنها یکسان نیست. صرف نظر از دستگاه های ترانسفورماتوری که تقریباً از دور خارج شده اند، رقابت اصلی بین دستگاه های رکتی فایری و اینورتری است با این حال به نسبت آمپراژ دستگاه های جوش، قیمت آنها هم تغییر می کند. قیمت دستگاه ها از حدود 570 هزار تومان تا 3 میلیون تومان و بسته به نوع و کیفیت دستگاه متفاوت است. ضمن این که اداره استاندارد تمام قطعات وارداتی دستگاه های جوش را مورد بررسی قرار داده و پس از تأیید گواهی استاندارد صادر می کند.
به گفته گل باز، دستگاه های جوش موجود در بازار توسط شرکت های مونتاژ کننده گارانتی می شوند که معمولاً از شش ماه تا یک سال است. اگر دستگاه از کیفیت خوبی برخوردار باشد کمتر دچار مشکل می شود مگر اینکه از ارتفاع سقوط کند، آب داخل آنها برود یا اینکه افزایش ولتاژ ورودی به بردهای دستگاه آسیب وارد نماید. البته دستگاه های اینورتری از سیستم حفاظت داخلی برخوردار هستند که در صورت بروز خطر به طور خودکار قطع می شوند.

ملاحظات خرید

با توجه به تنوع بیش از حد دستگاه های رکتی فایری و اینورتری در بازار، سردرگمی خریداران بسیار زیاد است. بنابراین رعایت برخی از ملاحظات در انتخاب درست محصول موثر خواهد بود.
مدیرعامل شرکت دنیای جوش و برش می گوید: خریداران دستگاه های رکتی فایر پس از خرابی و یا مشکلات احتمالی ایجاد شده برای دستگاه عموماً به شرکت های تولیدکننده و یا نمایندگان فروش این دستگاه ها و یا به تعمیرکاران متفرقه مراجعه می کنند و از آنجا که ذاتاً این دستگاه ها از تکنولوژی خیلی بالایی برخوردار نیستند مشکلات آنها در تمام ایران حتی شهرستان های کوچک قابل رفع است.
به گفته صارمی، استفاده از تکنولوژی های جدید و قطعات الکترونیکی مانند Mosfet و یا IGBT در این گونه دستگاه ها، خدمات و تعمیرات را بسیار تخصصی کرده است. در دستگاه های رکتی فایر عموماً از یک برد استفاده می شود که در بین تمام تولیدکنندگان تقریباً مشترک بوده و به راحتی قابلیت جایگزینی دارد، ولی در دستگاه های اینورتری، هر کارخانه مشخصات فنی بردهایش با دیگران فرق می کند و دسترسی به قطعات الکترونیکی سالم برای تعمیرات بسیار سخت است. بنابراین خریدار باید این دستگاه ها را از مکان های معتبر خریداری کند و مطمئن شود که شرکت عرضه کننده اینورتر خدمات پس از فروش مناسبی دارد. در این زمینه توجه به پلاک دستگاه که Duty cycle (چرخه زمانی استفاده) دستگاه را نشان می دهد کمک خوبی خواهد بود.


انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×