menu

ثبت آگهی رایگان

غفلت در نظارت یعنی ساختمان های نوساز فرسوده

غفلت-در-نظارت-یعنی-ساختمان-های-نوساز-فرسوده

تصویر ساختمان خسارت دیده مسکن مهر در زلزله کرمانشاه به تصویر قالب در پس ذهن بسیاری از مردم بدل شده، خانه های نوسازی که قرار بود مهرشان، گرما بخش ساکنانش باشد و روزگاری نه چندان دور با هزاران امید و آرزو پای در آن گذاشته بودند.

  این روزها بحث زلزله و تاب آوری ساختمان ها در برابر حوادث مختلف به سوال بسیاری از مردم بدل شده اینکه آیا ساختمان های نوساز تاب آوری بیشتری دارند یا قدیمی؟ برخی تصور می کنند که در خانه های نوساز امنیت بیشتری دارند اما فارغ از آنکه در "خواب خرگوشی" سازمان های ناظر اعم از شهرداری و نظام مهندسی، برخی سازه ها ناایمن و سلیقه ای ساخته می شوند.
حال در میان حجم بالای ساختمان های فرسوده و در آستانه فرسودگی پایتخت، به دلیل غفلت در نظارت حین ساخت، با پدیده ساختمان های نوسازفرسوده روبرو هستیم که خود در مقابل حوادث تاب آوری ندارند و ممکن است زمینه ساز حوادث بدتری باشند به گونه ای که عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در خصوص ساخت و ساز های ناایمن در بافت فرسوده تهران هشدار داد.
زهرا نژاد بهرام ، در مورد وضعیت ساختمان های قدیمی و ساختمان های نوساز اما فرسوده پایتخت گفت: دقت داشته باشید که چندنهاد اساسی از جمله سازمان نظام مهندسی، شهرداری و حتی خود مالکان و... در تامین ایمنی ساختمان های در حال ساخت دخیل هستند که متاسفانه باید اعلام کنم در حوزه نظارت بر ساخت و ساز مشکلاتی وجود دارد.
وی با بیان اینکه متاسفانه سیستم ساخت و ساز ناظر ندارد و ناظری اسمی است نه رسمی گفت: باید اعلام کنم که بسیاری از پرونده ها در کمیسیون ماده 100 ، رای ماده 7(باغات)گرفته اند اما تا به حال متخلفین به سازمان نظام مهندسی و شهرداری حتی به یک پرونده تخلف نیز پاسخ نداده اند که چگونه و بر چه اساسی چنین تخلفی رخ داده است و جای سوال است چطور ناظر تخلفات را ندیده است؟!.
عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه برای ساخت و سازی ایمن باید علاوه بر نظارت درست بر حسن انجام ساخت، شهرداران مناطق نیز حساسیت بیشتری به خرج داده و سازمان استاندارد نیز بر کیفیت مصالح نیز دقت کنند، گفت: در حال حاضر با پدیده ای دیگری روبرو هستیم که براساس آن کارشناسان معتقدند که بسیاری از ساخت و سازها در پایتخت به خصوص در 4000 هکتار بافت فرسوده، ساختمان هایی ساخته شده که از نظر کیفی قابل اعتماد نیستند.
 این درحالی است که پیش از این نیز محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس، در مصاحبه ای با انتقاد از عمر کوتاه و فرسودگی ساختمان های تازه ایجاد شده، گفت: عدم رعایت اصول استاندارد در حین ساخت و عدم استفاده از مصالح مرغوب عمر مفید بسیاری از ساختمان ها را در کشور کاهش داده است. وی با انتقاد از فرسودگی برخی از ساختمان های جدید ساخت، گفت: متاسفانه عدم رعایت اصول استاندارد در حین ساخت و ساز و همچنین استفاده از مصالح نامرغوب، عمر مفید بسیاری از ساختمان ها را در کشور کاهش داده است.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش میزان بافت فرسوده در کشور نگران کننده است، افزود: تلاش های بسیاری برای نوسازی بافت های فرسوده در حال انجام است، اما اگر جلوی ساخت و سازهای غیرایمن و غیراستاندارد گرفته نشود تمام تلاش ها بی اثر خواهد شد و هر نوع ساخت و ساز باید با تخصص و مهارت مجری ذیصلاح صورت بگیرد که یکی از تلاش های کمیسیون عمران مجلس در راستای ساخت و یازهای ایمن و جلوگیری از ساخت سازه های فرسوده گنجانده، اصولی برای ساختمان سازی در قانون نظام مهندسی است.
رضایی کوچی با اشاره به عامل مهم دیگری که به کاهش عمر مفید ساختمان ها دامن زده است، افزود: عدم نظارت بر کیفیت مصالح ساختمانی در حین تولید و مصرف عامل مهم دیگری است که عمر سازه ها را کاهش داده است.
 همچنین مجید کیان پور نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، نیز پیش از این در مصاحبه ای با انتقاد از عمر پایین ساختمان ها در ایران، گفت: نیمی از ساختمان های مهندسی ساز موجود در کشور فاقد استاندارد بوده و به ندرت 30 سال عمر مفید دارند و این در حالی است که نباید عمر مفید ساختمان های زیر 100 سال باشد از این رو باید با در نظر گرفتن فناوری های نوین و به کار گیری تکنیک اجرا در ساختمان سازی به صنعتی سازی روی بیاوریم

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×