menu

ثبت آگهی رایگان

فساد سازمان یافته شده است

فساد-سازمان-یافته-شده-است

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد که قبح فساد در حال از بین رفتن است و با کمال تأسف امروز فساد سازمان یافته شده است.

غلامحسین شافعی، رییس جدید اتاق بازرگانی ایران در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: صدمه فعالان اقتصادی از فساد بالا است و اتاق متولی از بین بردن فساد نیست اما می تواند راهکار دهد.
وی افزود: کاری که کمیته ماده 12 می کند مبارزه با فساد است ولی فساد سازمان یافته شده و قبح آن در حال از بین رفتن است که این کار را سخت می کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اتاق بازرگانی روی موضوع فساد و مبارزه با آن، حساس است ولی ممکن است نتیجه کار را به بهترین شکل مشاهده نکنیم. در شرایط کنونی چنین به نظر می رسد که اقتصاد ایران را می توان به غریقی تشبیه کرد که تلاش دارد خود را روی آب نگاه دارد، پس باید با اقتصاد مقاومتی، شرایطی فراهم کرد تا آن را نجات داد.

 شافعی اظهار کرد: سوال از جامعه دولتی و خصوصی این است که امروز در چه بخش هایی از جامعه دچار بحران هستیم پس باید قبل از هرگونه راهکار در کشور شناخت سریع داشته باشیم پس اگر روند را به درستی درک نکنیم نمی توان راهکار صحیح ارائه کرد و حتی ممکن است با راهکارهای نامناسب منجر به تشدید بحران شویم.
 
وی ادامه داد: وقتی به صورت انفرادی و غیرریشه ای به مشکلات نگاه کردیم روند مشکلات را به طور دقیق درک نکرده و راهکار مناسب و دقیقی ارائه نشده و امروز نمی توان توسعه یافتگی را به روند کمبود منابع مرتبط دانست بلکه عدم تخصیص صحیح منابع به دور از  رانت و فساد مربوط است.
نبود برنامه و عدم تخصیص صحیح منجر به این شده که مشکلات اقتصادی ظهور کند و با اقدامات وصله و پینه ای نمی توان مشکلات را حل کرد و منابع را به هدر داد و پول را در جایی خرج می کنیم که عایدی برای اقتصاد ندارد.
وی افزود: این در حالی است که رشد و توسعه پایدار ناشی از تزریق صرف پول نیست بلکه انباشت سرمایه را می خواهد اگرچه بازدهی پایین و نبود بهره وری مشکل ساز شده و زمینه ساز رانت خواری می شود که مانع از عملکرد مثبت می شود.
 وی اظهار کرد: بخش خصوصی اکنون قادر به دفاع از خود نیست مگر اینکه بخش عمومی، بخش خصوصی را رقیب خود نداند اگرچه اکنون همچنان در اقتصاد ایران به بخش خصوصی به عنوان یک اصل نگریسته نمی شود و بخشی که مناسبات دولتی دارد و امتیازگیری می کند، بخش خصوصی را ضایعه ناهنجار می داند.
رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: بدون شک مسیر توسعه اقتصادی از بخش خصوصی می گذرد و البته نمی توان انتظار داشت که در مراکز تصمیم گیری، بخش خصوصی فقط یک یا دو رای داشته باشد یا اصلا رای نداشته باشد. از سوی دیگر همچنان اعتقاد به بخش های مولد وجود ندارد.
رئیس جمهور گفتند باید به جایی برسیم که دست دولت جلوی مردم دراز باشد و اگرچه طی حدود پنج سال گذشته از رییس جمهور درخواست شده که جلسات بی واسطه ای با بخش خصوصی برگزار شود اما هنوز محقق نشده است.
وی افزود: باید توهم را کنار گذاشت و این موضوع را بدانیم که راه برون رفت از این وضعیت روی ما بسته نیست. اگرچه بخش خصوصی باید در تمام بخش های تصمیم گیری حضور داشته باشد ولی هنوز شاهد این موضوع نیستیم این در حالی که بخش خصوصی جزئی از حاکمیت است.
 شافعی تصریح کرد: از سوی دیگر بزرگترین مشکل تولید کالاهایی است که از بازار داخلی هم منسوخ شده اند پس این موضوع باید اولویت صنعتی کشور باشد. برنامه توسعه اقتصاد باید با تمرکز بر چند بخش اشتغال زا و اثرگذار باشد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×