menu

ثبت آگهی رایگان

راهنمای انتخاب درب های داخلی ساختمان

از درب های خانه، ساده عبور نکنید!

از-درب-های-خانه-ساده-عبور-نکنید

دربهای یک ساختمان، نقش مهمی را در طراحی داخلی بازی می کنند. اگر باور داشته باشیم که جزئیات عنصری تعیین کننده درخلق زیبایی یک معماری است بنابراین درب به عنوان اجزا و عنصری که هر روز مورد استفاده قرار می گیرند، تاثیر مهمی بر ما و دکوراسیون داخلی منزل دارد.

به گزارش پیام ساختمان و با توجه به رکود بازار مسکن، چند وقتی است که بازسازی خانه های قدیمی جایگزین ساخت و خرید خانه نوساز شده است. در این میان از جمله عناصری که می تواند نقشی تعیین کننده در تغییر دکوراسیون و نوسازی خانه ایفا کند، قطعا تعویض درب های داخلی ساختمان است.

از آنجایی که اطلاعات مربوط به خرید درب های ساختمان بسیار متنوع و گسترده است، برآن شدیم تا با یکی از کارشناسان بازسازی واحدهای مسکونی به گفتگوبنشینیم و نظرات وی را در خصوص درب های ساختمانی جویا شویم.

محمد محمدی کارشناس بازسازی در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان با اشاره به اینکه مراکز عمده فروش درب های ساختمان اعم از درب های داخلی و درب های ورودی در مناطقی چون پل چوبی، سید خندان،آیت ا... کاشانی و ستارخان است، گفت: از آنجایی که طراحی، اشکال درها و متریال درب های ساختمانی متنوع است، بنابراین هرکسی می تواند متناسب با سلیقه و بودجه خود، کالای موردنظر خود در مناطق یاد شده به سادگی بیابد.

درب های اچ دی اف و ام دی اف

وی افزود: به طور کلی درب های ساختمانی به درهای اچ دی اف ، ام دی اف و درهای چوبی تقسیم می شود.

محمدی با بیان اینکه معمولا درب های چوبی بسیار گران هستند و در خانه های خاص و لاکچری مورد استفاده قرار می گیرند، اظهار داشت: با توجه به اینکه دربهای اچ دی اف و ام دی اف از قیمت های مناسبی نسبت به درب های چوبی برخوردارند بنابراین در بیشتر آپارتمان ها و واحدهای مسکونی به عنوان درب های داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

وی ادامه داد: البته دربهای ورودی ساختمان هم عموما از میان دربهای تمام چوب 16 میل و درب ضد سرقت انتخاب می شود و حتی از دید برخی فروشندگان، درب چوبی 16 میل از درب ضد سرقت فلزی بسیار ایمن تر است.چرا که درب ضد سرقت را می توان با اشیا فلزی برنده و تیز شکافت ولی درب چوبی 16 میل را به این سادگی نمی توان شکافت.

این کارشناس با بیان اینکه ارزان ترین دربهای داخلی دربهای اچ دی اف و دربهای ام دی اف با روکش پی وی سی و روکش چوب است، تصریح کرد: داخل دربهای اچ دی اف یک قاب و چارچوب چوبی وجود دارد که بر روی آن ورق های اچ دی اف با سه میل ضخامت به شکل طرح های بیضی، چهار قاب و ...کشیده شده است.

وی افزود: از آنجایی که قیمت این درب ها(اچ دی اف) به قیمت دربهای ام دی اف نزدیک شده، دیگر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که در گذشته بسیاری از سازندگان و بساز بفروش ها از درب های اچ دی اف استفاده می کردند.

به گفته محمدی درب های اچ دی اف به دلیل اینکه سطح زبر و رگه رگه ای دارد از مرغوبیت پایینی برخوردار است. همین مسئله موجب شده تا قیمت یک لنگه درب اچ دی اف خام بدون رنگ آمیزی 350 هزار تومان و با رنگ 400 تا 450 هزار تومان محاسبه شود.

وی تصریح کرد: نکته ای که باید در مورد دربهای اچ دی اف و ام دی اف با روکش چوب یا پی وی سی به آن اشاره کنم، این است که این درب ها نیاز به عایق کاری لبه های دور دارد که در مواردی برای عایق کاری از چسب و رزین ودر مواردی هم ازروکش ضخیم یک یا دو میل از جنس ای بی اس که برروی آن پرس می شود، استفاده می شود.

وی ادامه داد: چنانچه از چسب و رزین استفاده شود به هیچ وجه ظاهر قشنگی نخواهد داشت ولی در صورت استفاده از روکش ضخیم، ظاهر درب بسیار شیکل و زیبا خواهد شد.

به گفته این کارشناس در مواردی هم هست که با استفاده از دستگاههای پرس، می توان ورق پی وی سی را بر روی کل درب از جمله لبه های آن پرس کرد که در این صورت قیمت هر لنگه آن با ورق 8 میل 900 تا یک میلیون تومان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دربهای داخلی از یک اسکلت چوبی تشکیل شده که یک ورق ام دی اف یا اچ دی اف روی آن کشیده و سپس بر روی آن ورق هم یک پوشش پی وی سی پرس شده، اظهار داشت: داخل اسکلت چوبی درب، قطعات لوزی مانندی قرار داده شده که جنس آن مانند مقوای فشرده است. در دربهای مرغوب تر که قیمت گرانتری دارد از قطعات چوبی برای داخل اسکلت درب استفاده می شود.

به گفته این کارشناس، دربهای اچ دی اف با داخل مقوای فشرده را، معمولا بساز بفروش ها استفاده می کنند.

هرچه ضخامت رویه بیشتر، در زیباتر

محمدی با اشاره به اینکه دربهای ام دی اف تنوع بیشتری دارد چرا که می توان روی اسکلت چوبی آن بجای ورق اچ دی اف، ورق ام دی اف استفاده کرد، گفت: ورق ام دی اف که به عنوان رویه درب استفاده می شود از ضخامت 3 میل، 5 میل، 8 میل و 16 میل برخوردار است.

به گفته وی هر چه ضخامت رویه درب بیشتر باشد، علاوه بر اینکه استحکام درب بیشتر است، امکان طراحی به وسیله سی ان سی بر روی درب هم متنوع تر و بیشتر خواهد بود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×