menu

ثبت آگهی رایگان

پیک مصرف برق چه ساعاتی است؟

پیک-مصرف-برق-چه-ساعاتی-است

گروه تاسیسات: به ساعت هایی که مصرف برق در کل کشور زیاد است، ساعت اوج مصرف یا پیک مصرف میگویند. در ساعات اوج مصرف برق که در اواخر روز است، وسایل روشنایی نیز به جمع مصرف کنندگان برق میپیوندد این در حالی است که مصرف کنندگان ثابتی نظیر یخچال و فریزر و ... از قبل در مدار بوده اند. در این صورت است که مصرف انرژی الکتریکی به حداکثر میزان خود میرسد و اصطلاحاً به آن پیک مصرف برق میگوئیم.

جالب است بدانید که در کشورهای پیشرفته صنعتی، ساعات پیک مصرف عموماً در روز اتفاق میافتد. در حالی که ساعات پیک کشور ما در تابستان بین ساعات 19 تا 23 و در زمستان بین ساعات 18 تا 22 است. همچنین در بعضی از فصل های سال مصرف برق نسبت به سایر فصول سال بیشتر است. متأسفانه وجود ساعات اوج مصرف برق در کشور ما، به دلیل استفادة بیرویه مصرف کنندگان بخش های خانگی و تجاری است نه بخش صنعت. برای تأمین نیروی برق مورد نیاز در ساعات پیک (اوج مصرف برق) نیاز به سرمایه گذاریهای کلان برای احداث نیروگاه های جدید است که تنها چند ساعت در شبانه روز به تولید برق بپردازند. بنابراین برق تولید شده توسط این نیروگاه ها بسیار گران تمام میشود. مثلاً در ساعات پیک سال 1372، 2 هزار مگاوات برق تنها در یک درصد از طول زمانی سال به مصرف رسیده که این رقم معادل حدود 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه های جدیدبوده است.

ساعات پیک سراسری

بیشترین مصرف از ساعت 20 الی 24 است که معمولاً همه در منازل مسکونی مصرف میشود. لذا در این ساعات بخش خانگی بیشترین مصرف را دارد و مصرف بهینه در این ساعات بسیار ارزشمند است. پیک مصرف برق در تابستان از ساعت 19 الی 23 و در زمستان از ساعت 18 تا 22است. در این ساعات هزینه برق شبکه حدوداً سه برابر محاسبه میشود و در نتیجه نباید از وسایل پرمصرف مانند لباس شویی، اتو، جاروبرقی و ... استفاده کرد چراکه فشار زیادی به شبکه وارد میآورد. بهتر است از این وسایل در ساعات کم باری استفاده شود که هزینه برق حدود یک چهارم بهای واقعی محاسبه میشود.

ساعات کم باری در شبکه سراسری در تابستان از ساعت 23 تا 7 صبح و در زمستان از 22 تا 6 محاسبه میشود. پیک مصرف در تابستان عموماً در تابستان پیک مصرف تغییر میکند که علت آن نوع تجهیزات برقی و وسایل سرمایشی است که در روز بیشتر مصرف میشود. به همین دلیل گاهی نیاز است در این فصول پیک دوم نیز تعریف شود، این تدبیر اقدامی برای مدیریت مصرف محسوب میشود. بر اساس گفته های مسئولان توانیر دو پیک مصرف فصل تابستان ساعات 13 تا 17 بعدازظهر و سپس ساعت 19 تا 23 شب است که برای مشترکان خانگی و تجاری تدوین شده است. همچنین مقرر شده مشترکان برق کشور در بخش خانگی به دو بخش مشترکان مناطق عادی و مناطق گرمسیری تقسیم بندی شوند.

بر این اساس پنج تعرفه قیمت گذاری فروش برق به مشترکان خانگی مطابق با شرایط آب و هوایی شهرهای مختلف کشور شامل تعرفه مناطق گرمسیری یک، دو، سه، چهار و تعرفه مناطق عادی و ماه های غیر گرم مناطق گرمسیری تعریف شده است. حداکثر بهای انرژی بدون احتساب اضافه پرداختی و تخفیف شرایط اختصاصی به ازای هر کیلووات ساعت به طور متوسط در مناطق عادی و ماه های غیرگرم مناطق گرمسیر 247 تومان و در ماه های گرم مناطق گرمسیر 159 تومان است.

تدابیر برای کاهش مصرف

دولت یازدهم شرایط جدیدی برای جریمه و یا تشویق مشترکان پرمصرف و کم مصرف برق تعیین کرده که در صورت رعایت ضوابط جدید بار مالی قبوض تا 50 درصد قابل کاهش است. همچنین شرکت های توزیع و برق منطقه ای در استان های مختلف کشور مطابق با تعرفه های جدید ابلاغ شده قیمت گذاری برق در فاز دوم هدفمندی یارانه ها موظف هستند که در صورت تجاوز قدرت قرائت شده از قدرت قراردادی، برای یک دوره اخطار کتبی داده و در صورت استمرار در تجاوز از قدرت، میتوانند در صورت ضرورت نسبت به قطع برق اقدام کنند و یا بهای مصارف مازاد و قدرت مازاد را با ضریب 2 نسبت به تعرفه مربوطه حسب مورد محاسبه و دریافت کنند. همچنین شرکت ها و کارخانه های بزرگ با کم کردن و یا خاموش کردن خط تولیدشان در زمان های پیک مصرف میتوانند در بهبود و بهینه کردن مصرف سهم بسزایی داشته باشند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 188

فهرست مطالب شماره 188

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×