خانه شیشه ای

گروه معماری و دکوراسیون: هنگامی که فیلیپ جانسون به صورت حرفه ای معماری را آغاز کرد، نحوه و میزان استفاده او از شیشه تبدیل به نخستین ویژگی تأثیرگذار آثار او شد و شاهکار او خانه شیشه ای بود. جانسون خانه شیشه ای را در 1949 و به عنوان سکونت گاه شخصی خود در «نیون کنان» در ایالت کانتیکات طراحی کرد؛ اثری با اثرگذاری عمیق. ایده طراحی یک خانه شیشه ای ریشه در منظری داشت که دیدهای مختلفش ویژگیهایی داشت که منظر سایت فراهم میکرد. دید به قسمت های مختلف زمین را میشد با عبارت دیوارهای طبیعی از جنس درخت توصیف کرد. ایده اصلی خانه شیشه ای ریشه در کار معماران آلمانی – معروف به Glasarchitektur- داشت که وجه ممیز کارشان افراط در استفاده از شیشه بود. در «اتودهای» این گروه مفهوم دید برای منظر مترادف با مفهوم دیوار بود. درعین حال این ایده ها به صورت ابتدایی توسط استاد و مرشد جانسون، میس فن درروهه، اتود شده بود. بنا عملاً نظیر بیانیه ای در توصیف سازه، هندسه و تناسبات مینیمال و نیز تأثیرات شفافیت و انعکاس در طراحی معماری عمل میکند.خانه بر لبه تپه ای واقع در املاک جانسون ساخته شده و رو به یک برکه دارد. جداره های خانه از شیشه و قاب بندی فولاد زغالی رنگ تشکیل شده است. کف آجری خانه هم سطح زمین نیست و 4/25 سانتیمتر از سطح زمین بالاتر در نظر گرفته شده است. ورودی عبارت است از فضای بازی که توسط کابینت های کم ارتفاع چوب گردو تقسیم شده است. حمام و توالت خانه در قالب یک استوانه آجری طراحی شده است. این استوانه تنها عنصری است که از کف تا سقف خانه امتداد دارد. جانسون در املاک خودش بناهایی میساخت که نظیر بیانیه های معماری عمل میکردند. تقریباً 50 فوت دورتر از خانه شیشه ای، خانه مهمان قرار دارد که در تناسبات عیناً نظیر خانه شیشه ای است اما جداره هایی آجری دارد که خانه را کاملاً احاطه کرده است.به طوری که تنها روزنه های موجود سه پنجره دایره ای در قسمت پشتی خانه هستند. این روزنه ها که در قاب هایی چوبی به قطر 5 فوت تعبیه شده اند، فضای داخلی خانه را به نمایش میگذارند. در اصل هر پنجره برای یکی از سه اتاق در نظر گرفته شده است؛ دو اتاق خواب در طرفین و یک اتاق مطالعه در وسط. حالا این سه اتاق شامل یک حمام، یک کتابخانه و یک اتاق خواب هستند. خانه مهمان همزمان با خانه شیشه ای ساخته شده و از لحاظ شکلی نقطه مقابل آن محسوب میشود. جانسون گوشزد کرده که عمداً خانه را کاملاً راحت طراحی نکرده است. بعدتر، جانسون یک نگارخانه نقاشی به مجموعه اضافه کرد که مکانیزم مبتکرانه ای برای نمایش آثار نقاشی داشت. به این ترتیب که دیوارها چرخانده میشدند تا نقاشیها را نگه دارند. در ادامه روند توسعه یک نگارخانه برای نمایش مجسمه هم ساخته شد.
انتهای خبر/پ
چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 185فهرست مطالب شماره 185
گروه های کالایی
معماری و دکوراسیوندرب اتوماتیک ، کرکره برقی کاشی و سرامیک ، چینی بهداشتیکفپوش ، پارکت ، لمینتسنگ ، پوشش سنگی ، قرنیزکاغذ دیواریموزاییک ، سنگ فرش ، واش بتندرب و پنجره UPVCترموود و چوب نماآجر نسوز ، آجر نسوز نما استخر ، سونا ، جکوزیشیرآلات بهداشتیدرب ضد سرقت ، درب ضد حریقشومینهکنیتکس ، رولکس ، پوشش سلولزیدیوار پوش - دیوارپوش دکوراتیورنگ و رزینسفال شیروانیورق کامپوزیت ، ورق آلومینیومسقف کاذبتزئینات و دکوراسیون پارتیشن پردهشیشه ، شیشه خم، شیشه رفلکس، شیشه سندبلاستخانه چوبی - سازه های چوبیپله پیش ساخته ، نرده استیلورق ام دی اف و اچ دی افمحوطه سازی ، آبنما، آلاچیق مبلمان خانگی ، اداری ، شهریدرب و پنجره درب و پنجره آلومینیومدرب و پنجره چوبیدرب و پنجره آهنی بلوک شیشه ایحفاظ ، نردههود ، سینک ، اجاق گاز و تجهیزات آشپزخانهوان و تجهیزات حمامکابینتپیمانکاری ، خدمات ساختمانیکفپوش صنعتی ، اپکسی ، pvc ، پلی یورتان ، بتنیفایبر سمنتدیوارهای پیش ساخته ، تایل گچی ، کناف ، 3D Panel ، دیوار کاذبورق پلکسی گلس ، پلی کربنات ، پلی استایرن ، پی وی سینورپردازیموکتغرفه سازییراق آلات ، قفل ، کلید ، دستگیره قفل و کلید دیجیتالکابین دوش
ثبت آگهی رایگان
×