menu

ثبت آگهی رایگان

جدال چیلرهای جذبی و تراکمی

جدال-چیلرهای-جذبی-و-تراکمی

بررسی چیلرهای تراکمی و جذبی از دیدگاه انرژی همواره مورد علاقه مهندسان و دست اندرکاران صنعت ساختمان بوده است. چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی سرما تولید می کنند.

بسته به شرایط آب و هوایی، منطقه جغرافیایی، هزینه انرژی مصرفی و هزینه تأمین آب و ... امکان استفاده برخی از چیلرها وجود خواهد داشت.

کدام چیلر به صرفه تر است؟

در ایران هزینه سوخت های فسیلی ارزان تر از هزینه برق است در نتیجه هزینه استفاده از چیلرهای جذبی که از انرژی حرارتی استفاده می کنند کمتر است، گرچه هزینه اولیه این چیلرها بسیار بیشتر خواهد بود. در کشورهای اروپایی چیلرهای تراکمی مشتری بیشتری دارد؛ نه به این دلیل که برق آنجا ارزان تر از سوخت است بلکه به این دلیل که هزینه های جاری کمتری دارد.

چیلرهای جذبی به تنهایی خریداری نمی شوند بلکه همراه آنها باید تجهیزات جانبی از جمله برج خنک کننده، پمپ، اتصالات، فن کوئل، دیگ بخار و .... خریداری شود. از این رو مهم است که شرکت تولیدکننده چیلر مجموعه کامل نصب و راه اندازی را ارائه دهد.

همچنین با توجه به حساسیت این محصول دقت به خدمات پس از فروش مهم است چرا که تعمیر و نگهداری آن از عهده تعمیرکاران عادی برنمی آید. به جز هزینه های خرید، نصب و راه اندازی مورد دیگری که خریداران پکیج باید به آن توجه داشته باشند کاربری و موارد مصرف آن است.

چیلرهای جذبی برای مساحت های بالای 100 تن برودت (واحد سرمایش) و برای ساختمان های بزرگ و جاهایی که دیگ بخار یا سیستم نگهداری موتورخانه داشته باشند مناسب است. انتخاب چیلرها کاری تخصصی است و باید نوع محصول و قطعات به درستی شناخته شده و از قبل محاسبات لازم انجام شود.

در مجموعه ای که از این سیستم ها استفاده می شود حتماً باید یک متخصص سیالات، ضریب حرارت و ظرفیت چیلرهای مورد نیاز را مشخص کند. بعد از این مرحله نوع چیلر و قیمت مورد نظر مشخص خواهد شد. راندمان و صرفه جویی انرژی به صورت کلی چیلرهای تراکمی طرفداران بیشتری دارد. تا جایی که در بعضی از کشورهای صنعتی استفاده از چیلرهای جذبی منسوخ شده است.

مصرف بالای انرژی و راندمان پایین یکی از مهم ترین دلایل عدم اقبال به چیلرهای جذبی است به گونه ای که راندمان مصرف انرژی در این چیلرها در بهترین حالت 50 درصد است ولی در چیلرهای تراکمی در بدترین حالت 75 درصد راندمان خواهد داشت. از طرف دیگر قیمت اولیه بالای چیلرهای جذبی دلیل عمده دیگری برای از رده خارج شدن آن است.

نکته دیگر اینکه چیلرهای جذبی اغلب آمونیاک تولید میکنند که توسط سازمان جهانی بهداشت از سال 1955 در سیستم های تهویه ممنوع شده است.

نسل جدید چیلرهای تراکمی با نام چیلر تراکمی چند مرحله ای معروف است که بهترین نوع چیلر تراکمی است. در این سیستم به جای یک کمپرسور چند کمپرسور وجود دارد. که این موضوع باعث صرفه جویی و مدیریت مصرف انرژی می شود.

قضاوت بر روی محصول

قضاوت بر روی خوب یا بد بودن یک محصول نیاز به کار کارشناسی و بررسی دقیق استانداردها از طرف مراجع معتبر دارد و نمی توان محصولی را به کلی حذف یا تأیید کرد. در تصمیم گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از محصولی آن هم با این درجه از تخصص کارفرما باید به مهندس مشاور خود اعتماد کند. در این مورد هم مانند بسیاری از موضوعات دیگر مهندسان و مراجع تصمیم گیری ایرانی نباید خود را با اروپا مقایسه کنند بلکه با در نظر گرفتن جوانب علمی و منطقی به الگویی مناسب برای شرایط ایران برسند. خلاء وجود مرجعی تصمیم گیر برای تدوین قوانین استفاده و بهره از انواع وسایل سرمایشی و گرمایشی به چشم می آید.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 181

فهرست مطالب شماره 181

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×