menu

ثبت آگهی رایگان

مراحل تهیه شناسنامه فنی

گروه ساخت وساز: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سندی است که حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و توسط سازمان نظام مهندسی استان صادر میگردد و در کلیه نقل و انتقالات ساختمانی همراه با نقشه های ساخت (Asbuilt) ، تحویل خریداران میگردد تا از مشخصات ساختمانی که خریداری مینمایند، مطلع شوند .

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در کل کشور توسط وزارت راه و شهرسازی به صورت همسان تهیه شده و در اختیار سازمان نظام مهندسی استان ها قرار میگیرد . یک نسخه از شناسنامه فنی و ملکی ساختمان مستلزم تهیه و تکمیل دفترچه اطلاعات ساختمان میباشد که مشتمل بر جداول مربوط به روند طرح ، اجرا ،نظارت و اطلاعات ساختمان است و نهایتاً منجر به صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان میشود که این دفترچه ها به تعداد کافی در اختیار دفاتر مهندسی طراحی و طراحان حقوقی ساختمان قرار داده میشود .این شناسنامه به منظور اطلاع خریداران از وضعیت و نوع مصالح مصرفی، سیستم اسکلت ساختمان ، نوع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و ... میباشد.

- مراحل تهیه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان :

20-1-1- صاحب کار با در دست داشتن درخواست صدور پروانه ساختمان به شهرداری یا سایر مراجع صدور پروانه ساختمان مراجعه نموده و با ارائه مدارک لازم تشکیل پرونده میدهد

20-1-2- مرجع صدور پروانه ساختمان پس از بررسی مدارک و درخواست صاحب کار نسبت به صدور مجوز تهیه نقشه (دستور نقشه ) اقدام مینماید .

20-1-3- صاحب کار با در دست داشتن مجوز تهیه نقشه (دستور نقشه ) به یکی از دفاتر مهندسی یا اشخاص حقوقی طراحی ساختمان جهت تهیه طرح موضوع این شیوه نامه مراجعه مینماید .

20-1-4- طراح ساختمان ضمن تهیه نقشه معماری بر اساس ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان یک نسخه از نقشه های معماری تهیه شده را جهت کنترل ضوابط شهرسازی تحویل مرجع صدور پروانه ساختمان مینماید و شهرداری درصورتیکه نقشه های معماری دارای نقص یا ایراد باشد ، موارد را رسماً و کتباً به طراح اعلام نموده و آن را برای اصلاح به طراح عودت میدهد .

20-1-5- مرجع صدور پروانه ساختمان در صورت کامل بودن نقشه های معماری، نسبت به صدور صورتحساب عوارض مربوطه اقدام و درخواست تهیه و تکمیل نقشه های اجرایی را مینماید .

20-1-6- طراح ساختمان نقشه های اجرایی معماری ، سازه ای و تأسیساتی را تهیه کرده و جداول دفترچه اطلاعات ساختمان را تکمیل و تأیید مینماید و یکسری کامل از نقشه های تهیه شده را جهت کنترل مقررات ملی ساختمان به سازمان نظام مهندسی استان ارائه مینماید .

20-1-7- سازمان نظام مهندسی استان ضمن بازبینی مدارک ارائه شده ، نقشه های مربوط را با توجه به مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی ،کنترل نموده و در صورت نداشتن ایراد زیربنایی ، ساختمان یا مجتمع یا مجموعه ساختمان را در بخش مربوط به طراحی ساختمان در دفترچه اطلاعات ساختمان ثبت مینماید .

20-1-8- درصورتیکه نقشه های ارائه شده دارای ایراد باشد ، سازمان نظام مهندسی استان کتباً و رسماً به طراح اعلام مینماید و طراح نسبت به اصلاح و ارسال آن به سازمان اقدام خواهد نمود ، در هر حال مدت بررسی نقشه ها و تأیید آن به سازمان نظام مهندسی استان نباید از یک ماه تجاوز نماید .

20-1-9- سازمان نظام مهندسی استان پس از معرفی مجری مورد نظر مالک ، با دریافت یک نسخه از قرارداد مالک و مجری ، دفترچه اطلاعات ساختمان تکمیل شده توسط طراح را تحویل مجری نموده ، و وی را به همراه ناظران حقیقی یا حقوقی ساختمان به مرجع صدور پروانه ساختمان معرفی مینماید ، یک نسخه از معرفی نامه ناظران مذکور به مالک و مجری تحویل میگردد ، در ضمن تعداد و زیربنای کار مورد نظر توسط سازمان نظام مهندسی استان در دفتر کنترل ظرفیت اشتغال مجریان ثبت میگردد .

20-1-10- شهرداری یا سایر مراجع صدور پروانه ساختمان پس از صدور پروانه ساختمان یک نسخه از آن را به همراه نقشه های مصوب در اختیار مجری و یک نسخه نیز به هر یک از مهندسان ناظر تحویل میدهد .

20-1-11- مجری مکلف است تصویر پروانه ساختمان و یک نسخه از نقشه های مصوب را به سازمان نظام مهندسی استان تحویل نماید .

20-1-12- مجری مکلف است اطلاعات عملیات اجرایی را مرحله به مرحله در دفترچه اطلاعات ساختمان وارد نموده و تأییدیه های ناظران را در هر مرحله اخذ نماید . پس از تکمیل و تأیید جداول مربوطه در پایان کار ، دفترچه را به منظور صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان به نظام مهندسی استان تحویل دهد .

20-1-13- سازمان نظام مهندسی استان بر اساس اطلاعات و تأییدیه های موجود در دفترچه اطلاعات ساختمان ، شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را حداکثر ظرف 15 روز صادر نموده و جهت ارائه به مرجع صدور پروانه ساختمان در اختیار مجری قرار میدهد .

20-1-14- مجری مکلف است جهت دریافت گواهی پایان کار ، شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر شده توسط نظام مهندسی استان را در اختیار مرجع صدور پروانه ساختمان قرار داده و مراجع مذکور مکلفند گواهی پایان کار را بر اساس شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر نمایند .

20-1-15- استنکاف از ثبت اطلاعات ساختمان از جانب طراحان ، ناظران و مجریان به عنوان تخلف محسوب و توسط سازمان نظام مهندسی استان قابل پیگرد میباشد.

20-1-16- در مجموعه هایی که با یک پروانه ساختمانی ساخته میشوند پس از صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان ، به ازای هر واحد یک نسخه مصدق شناسنامه فنی و ملکی ساختمان با قید توضیحات لازم بنا بر تقاضای مالکان توسط سازمان نظام مهندسی استان صادر و در اختیار آنها قرار میگیرد .

20-1-17- صدور المثنی طبق ضوابطی که توسط سازمان نظام مهندسی تعیین میشود ، بلامانع است .

20-1-18- هر نهاد یا شخص واردکننده اطلاعات فقط در قبال اطلاعات خود مسئول میباشد و در برابر صحت وسقم اطلاعات واردشده توسط نهاد یا شخص دیگر مسئولیتی ندارد .

منبع:کتاب روش های اجرایی ساختمان سازی سازمان نظام کاردانی

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 177

فهرست مطالب شماره 177

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×