menu

ثبت آگهی رایگان

آثارشگفت انگیز معماران معروف

1- رایت: گروه معماری و دکوراسیون: آنچه در معماری جلب نظر می کند رویش عناصر معماری با عوارض و پدیده های طبیعی می باشد. رایت آبشار را از زیباترین پدیده های طبیعی و صدای آن را دل انگیزترین صداها می دانست یا لوکور بوزیه معماری را در چینش خلاصه شده حجم ها می داند .به هر حال معماری یعنی هنری که بتوان از فضا ، اجسام و حجم ها بهترین تصورات را داشت. متن زیر نگاهی دارد به برترین ساخته ها توسط معماران معروف: خانه آبشار Falling water به سبک معماری ارگانیک و توسط معمار معروف (رایت ) در میل ران واقع در پنسیلوانیا ساخته شده است؛ تندیسی در دل طبیعت یا طبیعتی در دل یک تندیس.آنچه دراین معماری جلب نظر میکند رویش عناصر معماری با عوارض و پدیده های طبیعی میباشد . رایت آبشار را از زیباترین پدیده های طبیعی و صدای آن را دل انگیزترین صداها میدانست. او در این معماری قطعات سنگی را بر روی زمین و در کنار سطوح صاف و رنگ کرده بتنی قرار داد و در مرکز کانون اصلی خانه یک بخاری دیواری قرارداد و هسته مرکزی خانه را روی یک تکه تخت سنگ بزرگ قرارداد. معماری خانه آبشار براساس یک سری المان های عمودی و افقی طراحیشده و عناصر باربر عمودی از سنگ های طبیعی و سقف های آن نیز به صورت یکپارچه از بتن و با شکل های مستطیلی یکی بر روی دیگری و در سطح های مختلف قرار گرفته است. این خانه به صورت بسیار زیبایی بر روی این آبشار بناشده و سالیانه تعداد شماری توریست برای دیدن آن میآیند. 2- لوکور بوزیه: نمازخانه نوتردام – دو – اُ Notre-Dame-du-Haut که در ساخت آن از فرم های منحنی استفاده شده و حجم نهایی ساختمان را ایجاد میکند. او با پشت پا زدن به اصول اولیه خود به دنبال مفاهیم مشترک بین معماری و هنرهای تجسمی میگشت. حجم ساختمان به صورت تندیسی یکپارچه که سقف تیره رنگ آن بر بدنه بتنی آن میچربد به چشم میآید. در محل اتصال سقف ساختمان به بدنه آن نورگیری طراحیشده که سنگینی بصری ناظر را که از فضای درون به آن مینگرد سبک جلوه میدهد. گویی سقف از آسمان آویزان است. دو نمازخانه در ابعاد بزرگ و کوچک فضاهای داخلی نمازخانه را تشکیل می دهد. نمازخانه کوچک روشن تر از فضای اصلی میباشد و بر اساس الگوبرداری از فضاهای غارهای باستان طراحی شده است. تعداد نورگیرهای نمازخانه بزرگ طرح که در نگاه اول بینظم تر جلوه میکند به تعداد حواریون مسیح اشاره میکند و در ابعاد مختلف ساخته شده است. حجم ساختمان در نگاه اول به صورت مکعبی صلب به نظر می رسد. درحالیکه معمار سعی نموده با حذف قسمت هایی از حجم ساختمان در ضلع های جنوب شرقی، جنوب غربی نور خورشید را به جای آنکه فقط بر دیوارهای خارجی بتابد به تمام فضاهای داخلی نیز نفوذ میکند . ورودی ساختمان در قسمت شمال غربی آن قرار دارد و پلان ویلا بر اساس یک شبکه بندی از ستون های بتن مسلح طراحیشده در طبقه همکف دیوارهای خارجی شکلی را که برای دور زدن اتومبیل لازم است، ایجاد میکند. در این طبقه سه گاراژ برای مهمانان و دو آپارتمان برای خدمه طراحی شده است. طبقه اول شامل محوطه اصلی زندگی و دارای دو باغچه یکی کوچک و یکی بزرگ تر است و ساختاری جعبه مانند دارد و تعدادی پنجره در آن تعبیه شده که به نوارهایی پیوسته و افقی از جنس شیشه تقلیل یافته است. عنصر چشم گیر طبقه اول برج پلکانی است که به دودکش کشتی شباهت دارد. 3- لویی کان ساختمان موزه هنری کیمبل در فورت ورث (Fort Worth) واقع در تگزاس طراحی و تکمیل شده است . سایت این موزه در درون باغی است که زمین وسیعی اطراف آن را احاطه کرده و کان تصمیم گرفت تا طرح را هماهنگ با سایت طراحی کند. ساختمان موزه در سطح افق گسترش مییابد و طرح به صورت افقی بر روی زمین طراحیشده و این امکان را فراهم میآورد که برای ایجاد روشنایی طبیعی موزه از نورگیرهای سقفی استفاده شود .کان در این پروژه و طراحی نور موزه ها راه حل های تازه ای ارائه نمود. او برای بهره جویی از نور طبیعی فراوان، محیط نظامی متشکل از تاق های قوسی بتنی نیمه بیضوی پدید آورد. در این تاق ها نورگیرهایی تعبیه شده که کرکره های خوش ساختی آن را از دید پنهان میکنند. تلفیق بتن وتراورتن ، زمینه مناسب و مطمئن برای آثار هنری همه ادوار فراهم آورده است . لویی کان تصمیم گرفت تا اشیای آن را نیز با نور طبیعی در معرض نور قرار دهد و از دو طریق نور را به داخل هدایت کرد ؛ یکی نور نقره ای رنگ آسمان که از شبکه های آلومینیومی میگذرد و انعکاس آن از صفحات منحنی شکل به فضای داخلی میرسد و دیگر نور سبز رنگی که از انعکاس نور خورشید بر روی برگ های درختان و گیاهان باغچه واقع در سه حیاط به داخل موزه میآید .

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 165

فهرست مطالب شماره 165

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×