menu

ثبت آگهی رایگان

گزارش جدید در خصوص ارزیابی خطر ناشی از

مصالح ساختمانی سرطان زا

مصالح-ساختمانی-سرطان-زا

طبق بررسیهای محققان 1(ROC) برخی از مواد شیمیایی که در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارند، برای سلامتی انسان ها مضر هستند و در این مورد مقامات دولتی آمریکا به مردم هشدار دادند که این مواد شیمیایی و بیولوژیکی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

گسترش فعالیت های 1 (ROC)در حوزه سلامت انسان سبب شد تا (ROC) طبقه بندی جدید و اصلاح شده ای از مواد شیمیایی موجود در صنایع ساختمانی ارائه دهد تا این خطرات به حداقل برسد. فرم آلدهید 2 (Formaldehid) که در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد به عنوان ماده ای سرطان زا شناخته میشود . به گفته شورای شیمی آمریکا با حذف این ماده از صنایع، هزاران شغل وابسته به آن به خطر میافتند. فرم آلدهید ماده اساسی برای فرایند ساخت کامپوزیت، عایق پشم شیشه و دیگر اجزای ساختمانی است.

آوگازینگ فرم آلدهید (Offgasing of formaldehid) ماده ای است که از فرم آلدهید تهیه میشود و عوارض زیادی برای انسان و محیط زیست دارد. برای مثال میتوان به احساس خستگی و عوارض پوستی اشاره کرد، همچنین بر روی اجزایی مثل گلو، چشم و بینی تأثیر میگذارد.

به علت عوارض ناشی از فرم آلدهید و فراورده های آن مثل آوگازینگ فرم آلدهید ، (ROC) در سال 1981 اولین لیست خود را درباره این مواد منتشر کرد که این مواد سمی و سرطان زا را پیش بینی و طبقه بندی کرده بود.

طبقه بندیهای جدید گروه ROC مطابق با قانون مصوب در مورد حذف و محدودیت استفاده از فرم آلدهید در صنایع تخته چوب های سه لایه، نئوپان و ورقه های فیبری است. این قانون باعث محدود شدن منابع تأمین کننده اجزای سازنده تخته چوب ها در سال 2007 شد.

تام لنت، مدیر سایت شبکه ساختمانی و گروه مدافع کار، به منظور کاهش اثرات زیست محیطی و سلامت مصالح ساختمانی میگوید : گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست میتواند در گسترش قانون محدودیت تولید محصولات فرم آلدهید موثر باشد. حالا برخی کشورها جایگزین های مناسب تری را در تولید مصالح استفاده میکنند. با این پیشرفت پشم شیشه های استاندارد به جای انواع دیگر آن به بازار آمدند. این پیشرفت ها در کاهش خطر ابتلا به سرطان از طریق مواد ساختمانی تأثیر به سزایی گذاشته است.

به طور کلی می توان مواد آلاینده و خطرناک در ارتباط با صنعت ساختمان را به دو گروه عمده تقسیم بندی کرد:

دسته اول، موادی هستند که جزو مصالح ساختمانی به حساب میآیند و مضر بودن آنها برای سلامتی و یا برای محیط زیست به اثبات رسیده است . استفاده از این مواد، با توجه به مقررات و آئین نامه های هر کشور یا کاملاً ممنوع شده و یا تحت شرایط بسیار خاص و با اقدامات نظارتی ویژه، مجاز می باشد. به عنوان مثال میتوان از آزبست (ACM) ، رنگ های پایه سرب و مصالح شامل سرب ، سیلیس متبلور آزاد و پشم شیشه به عنوان نمونه های شاخص شناخته شده یاد کرد .

دسته دوم ،آن دسته از موادی هستند که در برخی از تجهیزات مورد استفاده در ساختمان وجود دارند و تا هنگامی که به طور طبیعی در محل پیش بینیشده حضور دارند مشکلی به وجود نمیآورند ولی به محض اینکه به طریقی از عملکرد اصلی خود بازبمانند و وارد محیط شوند ( مثلاً با شکستن ظرف محتوی آنها و وارد شدن آنها به آب و هوا ) تبدیل به موادی خطرناک برای سلامتی انسان و یا محیط زیست میشوند . مواد جیوه ای مثل ترموستات ها، پیل های الکترونیک و مواد PCB مانند پلی کلرید بیفینل از این گروه هستند. در حقیقت محصولات ساختمانی حاوی این مواد، میبایست با دستورالعمل های خاص و تأییدشده ای، نگهداری و تعمیر شوند و برای از بین بردن و بازیافت آنها نیزمی بایست از روش های خاصی استفاده گردد. زیرا بزرگ ترین عیب این مواد این است که در طبیعت تجزیه نمی شوند و وقتی به عوامل طبیعی مثل آب یا هوا راه مییابند، تبدیل به گونه ای خطرناک از خانواده خود میشوند و تهدیدی جدی برای سلامتی انسان و محیط زیست به حساب می آیند .

1) Report On Carcinogens

2) ساده ترین آلدهیدی است که در دمای اتاق گاز وجود دارد. محلول مایع آن سمی، شفاف، بی رنگ ودارای بوی تند است و برای ساختن رزین های مصنوعی استفاده می شود.نام دیگر آن متانال یا متیلن اکسید است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 165

فهرست مطالب شماره 165

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×