امامزاده قل قلی

نام اصلیاش «محمد بن حَنفیه» است اما مردم محلی آن را «امامزاده قل قلی» یا «غلتان» نامیده اند. حکایت این نام هم در روایت برخی مردم ریشه دارد که معتقدند برای حاجت گرفتن باید مسیری را به صورت غلتان طی کرد. امامزاده حنفیه یا قل قلی را در راه قزوین گیلان میتوان یافت، در 15 کیلومتری شهر «لوشان» و در روستای مرتفع «بیورزن». آرامگاه این امامزاده را در ارتفاع 1045 متری ساخته اند. سنگ بنای آن در زمان آل بویه گذاشته شد و در هر دوره، این بنا را به نحوی بازسازی کرده اند اما ساختمان تاریخی امامزاده در زلزله رودبار سال 1368 کاملاً فرو ریخت و دوباره ساخته شد. حالا شکل آن شبیه بیشتر امامزاده هایی است که در شمال کشور دیده میشود؛ ساختمانی آجری و مکعبی شکل با درها و پنجره های فلزی سبز رنگ و گنبد و مناره هایی طلایی. امامزاده حنفیه را بیشتر، مردم محلی و گیلک ها میشناسند ولی با همان نام «قل قلی». خیلیها هم این باور را دارند که برای گرفتن حاجت شان باید در این امامزاده غلت بزنند. اندک اطلاعات مربوط به این امامزاده را میتوان در پورتال استانداری گیلان پیدا کرد، البته نه با نام امامزاده قل قلی یا غلتان، بلکه با همان نام محمد بن حنفیه. ولی همین نام عجیب محلیاش است که تا به حال توجه خیلیها را جلب کرده و حتی به آن مکان کشانده است؛ نامی که از روایت های دهان به دهان مردم باقیمانده و ظاهراً هم هیچ سند مکتوب و مستندی که تأییدکننده رفتار مردم در این امامزاده برای گرفتن حاجت شان باشد، وجود ندارد. روایت است به این دلیل، این امامزاده را قل قلی مینامند که در زمان حیات حنفیه، ایشان داخل چاه میافتد یا شاید به چاه انداخته میشود، اسب ایشان طناب را داخل چاه میاندازد و با غلتیدن، محمد بن حنفیه را بیرون میآورد. نقل دیگری هم که وجود دارد این است که بین یکی از امامزادگان و کفار درگیری میشود و در محلی که به شهیدگاه معروف است، به ایشان (محمد بن حنفیه) ضربه وارد میشود و از اسب میافتد و به حالت غلتان از آن مکان به محل دفن کنونیاش میرسد و به شهادت میرسد. برای همین سال ها است مردمی که به این امامزاده میآیند، طبق همین روایت ها، مسیری را غلت میزنند تا حاجت بگیرند. آنها جلوی ورودی اما مزاده دراز میکشند، نیت میکنند و سپس غلت میزنند و از پله ها پایین میروند، همان طور هم غلت زنان به سر جای اول شان برمیگردند و معتقدند اگر در این غلت زدن آسیب نبینند، حاجت خود را میگیرند.البته معلوم نیست سازمان اوقاف که متولی امامزاده ها در کشور است، آیا تا به حال برای بررسی این روایت ها و وجود مستنداتی که تأییدکننده باور مردم باشد، اقدامی انجام داده است یا خیر؟
انتهای خبر/پ
چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 164فهرست مطالب شماره 164
گروه های کالایی
معماری و دکوراسیوندرب اتوماتیک ، کرکره برقی کاشی و سرامیک ، چینی بهداشتیکفپوش ، پارکت ، لمینتسنگ ، پوشش سنگی ، قرنیزکاغذ دیواریموزاییک ، سنگ فرش ، واش بتندرب و پنجره UPVCترموود و چوب نماآجر نسوز ، آجر نسوز نما استخر ، سونا ، جکوزیشیرآلات بهداشتیدرب ضد سرقت ، درب ضد حریقشومینهکنیتکس ، رولکس ، پوشش سلولزیدیوار پوش - دیوارپوش دکوراتیورنگ و رزینسفال شیروانیورق کامپوزیت ، ورق آلومینیومسقف کاذبتزئینات و دکوراسیون پارتیشن پردهشیشه ، شیشه خم، شیشه رفلکس، شیشه سندبلاستخانه چوبی - سازه های چوبیپله پیش ساخته ، نرده استیلورق ام دی اف و اچ دی افمحوطه سازی ، آبنما، آلاچیق مبلمان خانگی ، اداری ، شهریدرب و پنجره درب و پنجره آلومینیومدرب و پنجره چوبیدرب و پنجره آهنی بلوک شیشه ایحفاظ ، نردههود ، سینک ، اجاق گاز و تجهیزات آشپزخانهوان و تجهیزات حمامکابینتپیمانکاری ، خدمات ساختمانیکفپوش صنعتی ، اپکسی ، pvc ، پلی یورتان ، بتنیفایبر سمنتدیوارهای پیش ساخته ، تایل گچی ، کناف ، 3D Panel ، دیوار کاذبورق پلکسی گلس ، پلی کربنات ، پلی استایرن ، پی وی سینورپردازیموکتغرفه سازییراق آلات ، قفل ، کلید ، دستگیره قفل و کلید دیجیتالکابین دوش
ثبت آگهی رایگان
×