menu

ثبت آگهی رایگان

آلاچیق سازی حرفه ای

آلاچیق-سازی-حرفه-ای

امروزه در پارک های عمومی و فضاهای آزاد تفریحی، اطاقک هایی که کاملاً با مصالح ساختمانی بنای منازل متفاوت می باشد، ساخته می شود که نقش آنها به نوعی سایه بان و یا استراحت گاه موقتی برای عابرین است. البته مجریان این طرح ها در ساخت این گونه اطاقک ها که به «آلاچیق» معروف هستند، رعایت نکاتی را که از نظر چشم انداز و برخورداری از زیبایی منطقه ضروری می باشد، مورد توجه قرار می دهند.

با این حال محل نصب یا برپا داشتن آلاچیق ها یک فرمول مشخص و کاملاً تثبیت شده ای ندارد. گاهی آلاچیق ها را کنار استخرهای بزرگ، آب نماها یا بر فراز بلندی در باغ، در میان توده ای از درختان که حالت جنگلی دارند، بنا میکنند. گاهی هم در میان یا کنار این گونه آلاچیق ها، حوضچه های کوچکی احداث شده و در وسط آن درختان پایه بلند به عنوان سایه بان، غرس می کنند.

شکل و محل تعبیه آلاچیق

بستگی به موقعیت زمین، سلیقه طراح و شناخت چگونگی هم آهنگی با یکدیگر عوامل موجود را در باغ دارد. در برخی دیگر از نقاط ایران این گونه آلاچیق ها علاوه بر ویژگی خاص خود، به عنوان انبارهای موقت یا استراحت گاه نیم روز، مورد استفاده قرار می گیرند.

مصالح ساختمانی آلاچیق

مصالح ساختمانی که در آلاچیق های روستایی ایران به کار میرود، بسیار ابتدائی و از مصالح ارزان قیمت می باشد. در شمال ایران آلاچیق ها بیشتر در باغات چای و میوه، به اشکال مختلف با مصالح ساختمانی متنوع از قبیل: چوب، بقایای ساقه های برنج و گندم، هنوز هم مرسوم است.

چگونگی طراحی آلاچیق

برای احداث داربست، آلاچیق و دیگر فرم هایی که بتواند در نقش سایه انداز را داشته باشند، از انواع مصالح ساختمانی استفاده می شود. ولی همان گونه که قبلا توضیح داده شد، آلاچیق ها علاوه بر سرپناه و سایه انداز باید به نحوی نقش پناهگاه را نیز داشته باشد. بنابراین پایه های آلاچیق را تا ارتفاع نیم متر با سنگ، آجر یا بتون بالا آورده و در روی آنها به انواع و اشکال مختلف، دیواره و طاق را با مصالحی از قبیل آهن گرد یا تسمه ای، نبشی و چوب خراطی شده یا طبیعی به ارتفاع حداکثر دو و نیم متر بنا می کنند. نقشه ساختمانی آلاچیق را به صورت چند ضلعی منظم، مربع، دایره یا مستطیل و… با طاق گنبدی یا ساده ترین آن به طور مسطح طراحی کرده و می سازند.

دیواره های آلاچیق توسط گیاهانی (رونده یا پیچنده) به منظور ایجاد سایه، محصور می شوند. لذا در فواصل معینی از ستون ها یا پایه های آلاچیق، گیاهانی سریع الرشد کاشته می شود. گاهی به جای گیاهان زینتی از برخی در ختان میوه ماننده مو و یا درختانی که بتوان به آنها فرم داد، کاشته می شوند.

در داخل آلاچیق، می توان از میز و صندلیهای چوبی (که امکان دارد این چوب ها به اشکال طبیعی تزئین شود)، سنگی یا سکوبندی (چوبی، بتونی، آجری، سنگی) استفاده کرد.

معمولاً کف آلاچیق را از آجر، سرامیک، بتون، شن های رنگی یا ساده و… همانند انواع دال های خیابان ها، مفروش کرده و دور تا دور آن را با عرض حدود یک متر، با انواع مصالح ساختمانی و تزئیناتی که هماهنگ با طرح عمومی باغ یا پارک می باشد، مفروش می کنند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 160

فهرست مطالب شماره 160

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×