menu

ثبت آگهی رایگان

فایبر سمنت جایگزین مناسب مصالح سنتی

فایبر-سمنت-جایگزین-مناسب-مصالح-سنتی

در حال حاضر کمبود مسکن و ضعف کیفیت آن در کشور باعث به وجود آمدن پدیده بد مسکنی و یا بی مسکنی شده که از جهات مختلف بهداشتی، روانی، جسمانی و اجتماعی بر سلامت افراد تأثیر زیادی گذاشته است و تنها راه رفع این مشکل هماهنگ کردن عرضه و تقاضاست که با تولید انبوه مسکن با ویژگی های 1- استاندارد بودن 2- ارزان بودن 3- ارتقای کیفیت 4- سبک بودن 5- سرعت و کاهش زمان اجرا امکان پذیر است.

در صنعت ساختمان، فناوری عامل تعیین کننده روند و نحوه ارتباط بین فعالیت هایی است که در یک فرایند تولیدی و یا خدماتی، داده ها را به بازه نهایی تبدیل میکند. در این روند مواد اولیه، مهارت انسانی، ابزارآلات و ماشین آلات، دانش فنی و فرهنگی کار از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

همواره یکی از دغدغه های دست اندرکاران صنعت ساختمان، نیاز به مصالحی به شکل صفحه است که در گذشته این نیاز به صورت سنتی با چوب قابل تأمین بوده و با پیشرفت علم و تکنولوژی کاربرد صفحات مختلفی مانند ورق های فولادی، گچی، پلاستیکی و غیره گسترش پیدا نمود. لیکن هر یک از آنها عیوب مختلفی از جمله ضعف در مقابل رطوبت و آتش دارند که امروزه با استفاده از ورقه های فایبر سمنت این عیوب برطرف گردیده است.

در حدود سال 900 میلادی تولید صفحات سیمانی که با الیاف آزبستی مسلح شده اند، ابداع گردید. این صفحات به دلیل دارا بودن آزبست، شکننده و سرطان زا هستند که به همین دلیل استفاده از آن در صنعت ساختمان گسترش چندانی پیدا نکرد. با ارتقای فن آوری،استفاده از الیاف مختلف برای مسلح کردن صفحات سیمانی از نوع چوب و غیره آغاز گردید. در سال های پس از 1980 مسلح کردن صفحات سیمانی با الیاف سلولزی با نام تجاری آغاز و تولید آن گسترش پیداکرد که پیرو آن استاندارد بین المللی معتبری برای آن تدوین گردید.

فایبر سمنت (یا ورق سیمانی) ترکیبی منحصربه فرد و عاری از آزبست است که در آن الیاف طبیعی با بافتی از سیلیکات یکپارچه شده تا ثبات این محصول در تمامی شرایط اقلیمی تضمین گردد. فایبر سمنت عمدتاً در نمای ساختمان، دیوارهای داخلی و خارجی، کف و سقف به کار برده میشود و از آنجا که رطوبت آسیبی به این محصول نمیرساند، میتوان از آن در محل های مرطوب مانند حمام، دستشویی و آشپزخانه ساختمان استفاده نمود . به عبارتی دیگر فایبر سمنت ترکیبی از سیمان، سیلیس و الیاف سلولوزی است که طی فرایندی به نام اتوکلاو تحت فشار و دمای بالا قرارگرفته که موجب میشود این محصول با داشتن وزن مخصوص پایین، از مقاومت بالا (مدول الاستیته 4500 نیوتن بر میلیمتر مربع) و همچنین انعطاف پذیری منحصر به فردی برخوردار باشد.

سیمان ترکیب اصلی ورق های فایبرسمنت است که موجب مقاومت بالای این محصول در برابر عوامل جوی خصوصاً رطوبت میگردد. این محصول به صورت انبوه در کشور هایی مانند کانادا، آمریکا، نیوزیلند، تایلند، تایوان و مالزی مصرف دارد که همگی این کشورها در معرض رطوبت بالا و عوامل ناپایدار جوی هستند. شایان ذکر است که پروژه های متعددی نیز در شهرهای مختلف کشور از جمله بندرعباس، کرمان، تبریز، کلاردشت، تنکابن و ... با این محصول اجرا شده که چندین سال از زمان بهره برداری آنها گذشته است.

فایبرسمنت در 2 نوع ساده و طرح دار تولید میشود که نوع ساده آن جهت استفاده در ساخت انواع دیوارهای خارجی و داخلی، پارتیشن، دیوارهای ضد حریق، تایل های سقفی، عایق های صدا زیرسازی دیوارهای خارجی کامپوزیتی، نمای خارجی، کف سازی، دیوارهای فضاهای خیس مانند آشپزخانه، دستشویی و حمام مناسب بوده و نوع طرحدارآن که شامل طرح های چوب، سنگ، آجر، چرم و ... می باشد، جهت ساخت انواع دیوارهای دکوراتیو خارجی و داخلی، پارتیشن، نمای خارجی مناسب است. این ورقه ها معمولاً در استانداردهای ابعادی مشخصی تولید میشوند که معمول ترین این ابعاد 1200 × 2400 میلیمتر و 1220× 2440 میلیمتر میباشد که البته قابلیت برش در اندازه های دلخواه را به راحتی دارا هستند.

نحوه نصب فایبر سمنت

فایبر سمنت توسط پیچ بر روی سازه فلزی و یا بتنی اجرا میگردد که مشخصات سازه بسته به نوع کاربرد فایبر سمنت و همچنین نوع ساختمان و تعداد طبقات متفاوت خواهد بود و به علت اهمیت رعایت درزهای انبساط و نحوه آب بندی قبل از اجرای سازه در نقشه ها اصلاح خواهد گردید.

مزایای استفاده از فایبرسمنت

در تولید صنعتی ساختمان افزایش سرعت احداث ساختمان و کاهش زمان ساخت انبوه سازی ساختمان با استفاده از سیستم ها و فناوریهای نوین صرفه جویی در مصرف و کاهش اتلاف انرژی کاهش قیمت تمام شده ساختمان امکان استفاده از نیروی کار دائمی بر تمام فصول سال ارتقای جایگاه نیروی کار برای افراد تحصیل کرده در صنعت ساختمان کیفیت بالای ساختمان و مقاومت در برابر حوادث طبیعی از جمله آتش سوزی و زلزله افزایش استحکام و عمر مفید ساختمان کاهش پرت مصالح ساختمانی کاهش آلودگی محیط زیست سبک سازی ساختمان امکان کنترل کیفیت و نظارت بر فرایند تولید در کارخانه مقاوم در برابر حشرات موذی نظیر موش یا قارچ ها عایق صوت و حرارت تنوع طرح دوستدار محیط زیست تحول ساختاری از روش های سنتی، منسوخ و کارآمد به روش های صنعتی و تولید انبوه برای کل اقتصاد کشور سرنوشت ساز است.

بنابراین در این شرایط تنها راهکار موجود شناخت و رویارویی است چرا که توقف در اینجا به معنی عقب ماندگی بوده و این تحول، باید در اولویت اقدامات جامعه مهندسی ساختمان کشور قرار گیرد. سرعت عملیات اجرایی در بسیاری از برنامه ریزی های اجرایی ساختمان به طور عام و ساخت و تولید مسکن به صورت خاص، در انتخاب سیستم صنعتی، نقش تعیین کننده ای ایفا میکند. روش های سنتی ساخت در کشور نشان دهنده آن است که اغلب این روش ها قادر به اجرای سیستم سازه ای ساختمان در مدت زمان های کوتاه و باکیفیت مناسب نیستند.

از طرفی روش های نوین ساخت صنعتی ساختمان هر یک قادرند زمان اجرای سازه و کل ساختمان را به مقدار قابل ملاحظه ای نسبت به روش های متعارف ساخت وساز کاهش دهند. از نکات قابل توجه، مسائل مالی این گونه پروژه هاست. تأمین مالی پروژه های با روش های صنعتی، نیازمند مکانیزمی متفاوت از روش های متعارف است. حجم سرمایه گذاری اولیه بالا در شروع پروژه ها و تخصیص اعتبار مورد نیاز در طول پروژه، نحوه سرمایه گذاری متفاوتی را برای پیمانکار ایجاد میکند.

ارائه دهنده مقاله: امید کشمیری- شرکت صنعت سازه ساتراپ تلفن تماس: 88735442 -021

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 160

فهرست مطالب شماره 160

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×