menu

ثبت آگهی رایگان

هوشمندسازی و تنبلی

هوشمندسازی-و-تنبلی

ممکن است شما هم مانند بسیاری از شهروندان سال ها در منزلی سکونت داشته باشید که امکانات بسیار معمولی دارد و حالا تصمیم گرفته اید با بهره گیری از ابزارهای موثر تکنولوژی از اتلاف فراوان انرژی بکاهید و در کنار آن ضریب ایمنی و بهره وری خانه خود را بالا ببرید و از این طریق آسایش خود را تضمین کنید. اجرای همه این موارد در قالب هوشمندکردن ساختمان امکان پذیر است.

هوشمندسازی چیست؟

سیستم های هوشمند تجهیزاتی بر مبنای کنترل های کامپیوتری هستند و کارکرد آنها با سیستم های متعارف متفاوت است در این سیستم تجهیزات بر اساس تبادل اطلاعات با یکدیگر عمل کرده و کارکرد انواع وسایل تاسیساتی را در کنترل واحد مرکزی قرار دارد.

مهندس ابراهیم آقایی، کارشناس الکترونیک با بیان این مطلب می گوید: اگر یک سنسور، بروز مشکلی را در تاسیسات خانه احساس کرد، اطلاعات آن را به عملگر مربوطه که برای این کار طراحی شده ارسال میکند و سیستم عملگرا بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده فرمانی را اجرا می کند. روشن و خاموش کردن لامپ ها، قطع جریان گاز و... از این جمله هستند.

اما برای اینکه تجهیزات داخل ساختمان بتوانند اطلاعات داده شده را تفسیر کنند باید از یک زبان و پروتکل مشترک استفاده کنند که نیازمند برنامه ریزیهای استاندارد و از قبل تعیین شده برای تجهیزات است. این کار از طریق طراحی نرم افزارهای تاسیساتی امکان پذیر می شود

دشواری کار، برآورد هزینه ها

با مطالعه این موارد شاید شما هم هوشمندسازی واحدهای مسکونی علاقه مند شده باشید و در پی چگونگی اجرا و استفاده از تجهیزات مورد نظر باشید. ولی باید خدمت شما عرض کنیم؛ هوشمندسازی ساختمان به همین راحتی نیست. اگرچه هوشمندسازی نیاز مبرم خانه های امروزی است اما باید هزینه های بالای این کار را هم در نظر گرفت.

برای خانه های قدیمی و معمولی این کار زمانبر و نیازمند بازسازی منزل است زیرا کابل کشی سیستم هوشمند با سیستم های متعارف در ساختمان ها بسیار متفاوت است. حال اگر از آن دسته افرادی هستید که مایل به تخریب و بازسازی منزل خود هستید باید سیم کشیهای جدید را به صورت رو کار انجام دهید که این کار نمای زشتی به ساختمان می دهد و در خانه های مسکونی توصیه نمی شود به همین دلیل است که هوشمندسازی کمتر برای خانه های ساخته شده انجام می شود مگر اینکه از تجهیزات بیسیم (آن هم به صورت محدود) استفاده شود.

مهندس آقایی، در این خصوص توضیح می دهد : یکی از مهم ترین چالش ها برای هوشمندسازی ساختمان، انتخاب یک سیستم مناسب است. تنوع این سیستم ها در بازار از یک طرف، ورود تکنولوژی های جدید به بازار ایران و عدم شناخت مشتریان از طرفی دیگر، باعث سر در گمی انتخاب یک سیستم هوشمند می شود. برای این منظور استفاده از کارشناسان متخصص بسیار ضروری است. آنها ضمن بررسی و معرفی تمام جوانب کار، بهترین و به صرفه ترین راهکار ممکن را پیشنهاد خواهند داد

به این ترتیب هوشمندسازی خانه های ساخته شده با دشواریهای زیادی مواجه است مگر اینکه بازسازی کامل صورت گیرد اما در صورتی که مایل به بازسازی و هوشمندسازی خانه فعلی خود باشید بهتر است بدانید؛ هزینه هوشمندسازی تقریباً برابر هزینه ساخت یک خانه خواهد بود یعنی متری حداقل 100 هزار تومان!

هوشمندسازی خوب یا بد؟

در این نکته که استفاده از آخرین فناوریها و تکنولوژی نوین کاری پسندیده است شکی نیست، اما باید عوارض جانبی این کار را هم در نظر گرفت؛ تنبلی و عدم تحرک جسمانی یکی از عوارض مهم استفاده از تکنولوژیهای نوین است که یکی از عوامل بروز بیماریهای قلبی و عروقی محسوب می شود. زمانی نه چندان دور افراد برای انجام هر کاری از نیروی بدنی استفاده میکردند. به عنوان مثال؛ برای باز و بسته کردن درهای منزل یا پارکینگ و یا روشن و خاموش کردن تلویزیون و ضبط حداقل از جای خود بلند می شدند. اما با ورود انواع لوازم کنترل از راه دور، تحرک افراد محدودتر شده است و اغلب این کارها با تجهیزات الکترونیکی و از راه دور امکان پذیر شده اند.

همه اینها در ظاهر کم کردن زحمت مصرف کنندگان است ولی باطن چیز دیگری را نشان می دهد. این اتفاق خوبی نیست و هر روز که می گذرد تنبل تر می شویم و دایره حرکتیمان تنگ تر می شود حتی ممکن است آینده خودمان را هم به خطر بیندازیم. با تمام این اوصاف کسی نمی تواند جلوی پیشرفت علم و تکنولوژی را بگیرد چرا که استفاده از تجهیزات مدرن جزئی از زندگی انسان امروزی است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 157

فهرست مطالب شماره 157

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×