menu

ثبت آگهی رایگان

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی ایران

بی ثباتی ارز ، تولیدکننده را سرگردان کرده است

بی-ثباتی-ارز-تولیدکننده-را-سرگردان-کرده-است

یکی از پرمصرف ترین کالاهای ساختمانی، که این روزها با افزایش قیمت کم سابقه ای روبرو بوده، شیرآلات است.

از آنجایی که استفاده از شیرآلات استاندارد و مرغوب در ساختمان، تضمینی برای مصرف آب به صورت بهداشتی است، بنابراین تولید و عرضه شیرآلات ساختمانی یکی از کالاهای اساسی برای ساخت و ساز استاندارد و ایمن است.

در این شماره خبرنگار پیام ساختمان با حضوردر دفتر انجمن تولیدکنندگان شیرآلات که 80 عضو رسمی دارد گفتگویی با مهندس محمد فرزاد ریاست انجمن داشته که ازنظر می گذرد.

محمد فرزاد با اشاره به میزان اشتغال زایی صنعت شیرآلات در ایران اشاره گفت: بیش از 100هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در صنعت شیرآلات ایجادشده است. از تولیدکنندگان مواد اولیه گرفته تا قطعه سازان در واحدها و کارگاه های کوچک و بزرگ و واحدهای ریخته گیری، پرس و. . .

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی درخصوص میزان مصرف شیرآلات در کشور گفت: نزدیک به 100 درصد نیاز شیرآلات بهداشتی کشور در داخل تأمین می شود اما واردات محدودی هم در بخش شیرآلات لوکس وجود دارد که به دلیل افزایش نرخ دلار میزان رو به کاهش است.

وی با اشاره به اثرات مخرب واردات بی رویه افزود: در سال های اخیر واردات محصولات چینی در کشور بسیار زیاد شد. هرچند که ما ازنظر قیمت قدرت رقابت داشتیم اما با توجه به تورم، قیمت تمام شده تولید در کشور روزبه روز بالاتر رفت و کم کم قیمت ها بسیار متفاوت شد.

مهندس فرزاد بابیان این که کیفیت عامل سالم بیرون آمدن صنعت شیرآلات بهداشتی از هجمه واردات بود، گفت: درگذشته صنایع داخلی که کارخانه های مشخصی داشتند که با واردات بسیار سنگینی از کشور چین روبرو شدند که به تدریج با توجه به نداشتن خدمات پس از فروش و کیفیت نامناسب کالاهای وارداتی، مردم دیدند که با مشکل مواجه هستند درنتیجه به مصرف کالاهای داخلی روی آوردند. به ویژه از زمانی که دلار گران شد، واردات هم کاهش یافت.

وی گفت: فرهنگ مصرف کالاهای ساخت ایران باید در مردم نهادینه شود و مصرف کنندگان وطنی به خرید کالاهای باکیفیت ساخت ایران تشویق شوند.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی با انتقاد از ایجاد کارخانه های زیر پله ای متفرقه که بدون سازمان دهی مناسب اقدام به تولید شیرآلات می کنند، اظهار کرد: برای تولیدکنندگان متفرقه باید نظارت و کنترل دقیق تعریف شود،به طوری که حقوق کارخانه داران بزرگ که سرمایه خود را درراه تولید گذاشته اند پایدار بماند وگرنه این صنعت دچار آسیب جدی خواهد شد.

فرزاد همچنین تولید بر اساس استاندارد را از دیگر نیازهای ضروری این بازار دانسته و افزود: شیرآلات عرضه شده در بازار ایران باید مهر اداره استاندارد را داشته باشد. هر سه ماه یک بار نیز این استانداردها بازبینی شوند.

وی در مورد بازارهای قابل پیش بینی برای شیرآلات ایرانی ادامه داد: با توجه به کیفیت بالای شیرآلات ایرانی که مطابق با استاندارهای اروپایی نیز هست، بازارهای کشورهای اروپای شرقی نیز از مهم ترین وجدی ترین بازارها برای صادرات محصولات ایران به شمار می روند.

فرزاد درباره اقدامات انجام شده توسط انجمن برای رفع مشکلات این صنعت اظهار داشت: در چند سال گذشته تعامل مناسبی با نهادها و سازمان های مرتبط با این صنعت داشته و پیشنهادهایی داده ایم که امیدواریم تنگناها برطرف شود.

وی افزود: انجمن تلاش های متعددی برای منسجم کردن تولیدکنندگان و تولید استاندارد در راستای ارتقای کیفیت و جلوگیری از رشد کارخانه های زیر پله ای و کالاهای بی کیفیت قاچاق انجام داده است.

وی با ابراز گله مندی از ورود مدیران جدید در سازمان های دولتی، اظهار داشت: این مدیران نه تنها مسیر گذشته را ادامه نمی دهند، بلکه با تغییر رویکرد، مسیر جدیدی را آغاز کردند که منجر به هدر رفتن وقت و توان تولیدکننده می شود.

وی در خصوص حمایت از تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی در شرایط حاضر گفت: اعطای وام و تسهیلات نه تنها راهگشای گره مشکلات تولیدکنندگان نیست بلکه سبب می شود تولیدکنندگان در مشکلات موجود بیشترغوطه ور شوند .

وی پیشنهاد داد: شرایط حضور تولیدکنندگان را در نمایشگاه های خارجی تسهیل شود، تا شرایط معرفی محصولات ایرانی به بازارهای جهانی در نمایشگاه های خارجی فراهم شود.

مهندس فرزاد براین باور است پارامترهای زیادی ازجمله رکود فرسایشی باعث چالش درصنعت شده است.

وی گفت: کارخانه مثل مغازه نیست، در شرایط کنونی تولیدکننده برای مشاهده وضعیت بازار نمی تواند معطل نگه داشته شود، زیر شیرازه تولید از هم می پاشد. باید برای تولید حاشیه امن ایجاد شود و مواردی چون مالیات ارزش افزوده – باید هر چه سریعترتعیین تکلیف شود.

وی درخصوص بزرگ ترین تهدید در صنعت اظهار داشت: بی ثباتی و نوسانات نرخ ارز نه تنها عامل تورم مواد اولیه بلکه سبب ورشکستگی خیل عظیمی از تولیدکنندگان شده است.

وی ادامه داد: بازاری که دائماً در نوسان به سر می برد، منجر به آن شده که کارخانه ها با کمترین ظرفیت خود تولید کنند در سال جاری خیلی از تولیدکنندگان به دلیل اینکه دیگر نمی توانند برای آینده بازار تولید خود برنامه ریزی شفاف داشته باشند خط تولید خود را تعطیل کردند.

مهندس فرزاد معتقد است تولید چرخ اصلی حیات اقتصاد است و باید از فضای آرامی برای فعالیت برخوردار باشد تا به باروری برسد.

وی در ادامه در خصوص وام و تسهیلاتی که برای تولیدکنندگان در نظر گرفته می شود با ابراز تأسف گفت :در همه جای دنیا برای صنایع تولیدی حمایت ویژه ا ی در نظر گرفته می شود این در حالی است که تولیدکنندگانی که برای ادامه مسیر تولید مجبور به اخذ وام شدند پس از مدتی برای بازپرداخت وام دریافتی خود با بهره 20 درصدی زمین گیر می شوند.

مهندس فرزاد راهکاربرای برون رفت از مشکلات شرایط حاضررا استفاده از تجارب و پتانسیل های انجمن های تخصصی دانست و بیان کرد: حذف بروکراسی حاکم در ادارات دولتی هم می تواند بخشی از مشکلات تولید کشور را از بین ببرد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 343

فهرست مطالب شماره 343

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×