menu

ثبت آگهی رایگان

در نشست خبری بانک مسکن اعلام شد،

کاهش نرخ سود صندوق پس انداز یکم مسکن

کاهش-نرخ-سود-صندوق-پس-انداز-یکم-مسکن

مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد: کاهش نرخ سود صندوق پس انداز یکم از 14 درصد در خرداد ماه سال 94 به 6 درصد در بافت فرسوده و 8 درصد در سایر بافت ها در اردیبهشت ماه سال جاری و همچنین کاهش اوراق حق تقدم از 17.5 درصد به 16 درصد با افزایش دوره بازپرداخت اقساط از 12 به 15 سال از اقدامات اخیر بانک مسکن می باشد

ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: متأسفانه طی سال های گذشته بخش مسکن در رکود بسیار شدیدی به سر می برده به طوری که طی این سال ها امری بی سابقه بوده و به شدت تأثیر منفی بر روی بخش های اقتصادی کشوره گذاشته است، در این راستا فعالیت قابل توجهی را برای غلبه به این وضعیت در بانک آغاز کرده و اقدامات چشمگیری را در حوزه تأمین مالی در بخش مسکن به انجام رساندیم.

رحیمی انارکی در ادامه افزایش سقف های تسهیلاتی در دولت تدبیر و امید را یکی از مهمترین این اقدامات اعلام کرد و گفت: علی رغم آنکه در طول دولت های نهم و دهم هیچ گونه افزایشی در سقف تسهیلات مسکن اتفاق نیفتاده و رقم تسهیلات تا سال 92، همان 20 میلیون تومان باقی مانده بود طی دولت تدبیر و امید شاهد افزایش 8 برابری این تسهیلات (تا 160 میلیون تومان برای زوجین) بودیم.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش اوراق حق تقدم در تشهیلات بانک مسکن از 20 تا 120 میلیون تومان بیان کرد: خوشبختانه این اقدام باعث شد تا نسبت (LTV) که طی سال های گذشته تک رقمی شده بود در شهرهای زیر 200 هزار نفر و حتی مراکز استان ها تا 70 الی 80 درصد و میانگین قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران تا 40 درصد ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: اعطای تسهیلات در قالب های مختلف ترکیبی و تجمیعی از دیگر اقدامات مثبت بانک مسکن در دوره اخیر به شمار می رود که همواره تلاش شد از طریق برقراری ارتباط بین تمامی محصولات این بانک سقف تسهیلات و تنوع آن ها به شکل بی سابقه ای افزایش پیدا کند. مدیرعامل بانک مسکن در این خصوص افزایش سقف تسهیلات جعاله مسکن تا 20 میلیون تومان و همچنین ایجاد صندوق پس انداز مسکن یکم را از دیگر اقدامات مثبت این بانک در دولت تدبیر و امید اعلام کرد و افزود: خوشبختانه طرح صندوق پس انداز یکم بیش از تصورات ما مورد استقبال قرار گرفته و هم اکنون نیز با روند خوب و رو به افزایشی در حال فعالیت است.

رحیمی انارکی در این خصوص خاطرنشان کرد: کاهش نرخ سود صندوق پس انداز یکم از 14 درصد در خرداد ماه سال 94 به 6 درصد در بافت فرسوده و 8 درصد در سایر بافت ها در اردیبهشت ماه سال جاری و همچنین کاهش اوراق حق تقدم از 17.5 درصد به 16 درصد با افزایش دوره بازپرداخت اقساط از 12 به 15 سال نیز از اقدامات چشمگیر بانک مسکن در حوزه ارتقای جذابیت تسهیلات بانکی به شمار می رود که خوشبختانه هم اکنون در دست اجرا قرار دارد.

این مقام مسئول در اشاره به انتشار اوراق مشارکت رهنی برای نخستین بار در کشور جهت ایجاد رونق در حوزه مسکن اعلام کرد: در حال حاضر مبلغ قابل توجهی از این اوراق در دستور کار بانک مسکن قرار دارد که به دلیل بروز اتفاقات در تغییر نرخ سود، هم اکنون شرایط مناسبی برای انتشار نبوده و نرخ مدنظر بانک با مرخ مورد قبول بازار مطابقت ندارد.

وی ادامه داد: بانک مسکن همچنان تلاش دارد با تصویب راه اندازی شرکت های پس انداز مسکن منطقه ای و همچنین شرکت سرمایه تخصصی مسکن منابع مالی را از بازار سرمایه به حوزه مسکن سوق دهد که امید داریم هرچه زودتر به نتیجه برسد. مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه تمامی اقدامات مذکور شرایطی را فراهم کرد تا در سال های 95 و 96 بتوانیم شاهد خروجی غیرتورمی از رکود مسکن در کشور باشیم، چرا که آمارهای اقتصادی تا سال 95 در این حوزه نشان می دهد تمامی بخش های اقتصادی به غیر از مسکن و 2 بخش مرتبط با حوزه صنعت و معدن از رکود خارج شده و تنها این بخش ها نشان دهنده رشد منفی در کشور بودند.

رحیمی انارکی افزود: در این راستا بانک مسکن از سال 95 سیاستی انبساطی را در حوزه عرضه مسکن، در سال 96 در حوزه تقاضا پیش گرفته و امسال نیز تصمیم دارد برنامه اعتباری خود را در 2 حوزه عرضه و تقاضای مسکن به طور همزمان پایه ریزی کند چرا که این اقدام در خروج بخش مسکن از رکود بدون افزایش قیمت کمک خواهد کرد.

این مقام مسئول در این رابطه اضافه کرد: بانک مسکن در این راستا اقدام به انتشار برنامه راهبردی بانک (تحت عنوان بانک مسکن تا سال 1400) منطبق با برنامه ششم توسعه تهیه کرده و برنامه آن را به طور سالانه در حوزه های مختلف به صورت مشخص تعیین کرده است، گفتنی است طی سال گذشته برای نخستین بار در تاریخ بانک مسکن سیاست های اعتباری سال 97 به تفکیک برای بخش های گوناگون فعالیت بانک نیز تهیه و به مرحله اجرا گذاشته شد.

وی با بیان اینکه بانکداری خرد، بانکداری شرکتی، بانکداری سرمایه گذاری در حوزه مسکن، بانکداری توسعه ای و هوشمندسازی در جهت تحقق اهداف در برنامه مذکور مورد توجه قرار گرفته است گفت: توجه جدی به بافت ناکارآمد و سکونتگاه های غیررسمی، تأمین مسکن اقشار متوسط به پایین، رعایت الگوی مصوب در حوزه تولید مسکن، ایجاد محدودیت در ساخت و ساز سنتی از طریق عدم افزایش سقف تسهیلات از جمله مهمترین اهداف سیاست های بانک مسکن در این دوره به شمار می رود.

مدیرعامل بانک مسکن همچنین تأکید کرد: با توجه به موارد مذکور انتظار داشتیم در سال جاری به صورت غیرتورمی از رکود مسکن خارج شویم ولی به دلیل اتفاقاتی که در اواخر سال گذشته و امسال در بازارهای ارز، طلا، خودرو و در نهایت مسکن افتاد، متأسفانه شاهد تحقق این امر نبودیم.

رحیمی انارکی در این راستا اظهار داشت: علی رغم تمامی این مشکلات خوشبختانه آمار فعالیت های بانک مسکن هنوز نشان دهنده ارقام منقی نبوده و همچنان رشد نسبتا خوبی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می دهد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بانک مسکن در 5 ماه اخیر موفق به تجهیز منابع بانکی تا 111 هزار میلیارد ریال، پرداخت 83 هزار میلیارد ریال در حوزه مسکن با رشد 43 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، پرداخت تسهیلات به 90 هزار واحد با رشد 70 درصدی، پرداخت 23 هزار و 500 تسهیلات در حوزه مشارکت مدنی، پرداخت 54 هزار جعاله مسکن با رشد 86 درصدی و تأمین مالی 218 هزار واحد با رشد 41 درصدی شده است که خوشبختانه آمار خوب و مثبتی نسبت به سال گذشته به شمار می رود.

وی در خصوص حوزه عملکرد صندوق پس انداز مسکن یکم نیز بیان کرد: از ابتدای سال 97 تا اواخر مرداد ماه بالغ بر 103 هزار فقره حساب جدید در این بخش افتتاح و 16554 میلیارد ریال تسهیلات جهت خرید و ساخت 21 هزار و 440 واحد مسکونی پرداخت شده است که حدود 10 درصد از آن در بافت فرسوده استفاده شده است.

مدیرعامل بانک مسکن همچنین اعلام کرد: تعداد کل حساب های افتتاح شده در قالب حساب صندوق پس انداز یکم تا 6 شهریورماه سال جاری 496 هزار فقره گزارش شده که 52 هزار فقره آن تا کنون انصراف داده و 85 هزار فقره منجر به اخذ تسهیلات شده است. رحیمی انارکی تعداد حساب های زنده صندوق پس انداز یکم را 359 هزار فقره در حال حاضر اعلام کرد و گفت: با توجه به آمار موجود مانده متوسط حساب های مذکور بیش از 21 میلیون تومان به ازای هر حساب است که آمادگی استفاده از تسهیلات را دارند.

این مقام مسئول تعداد واحدهای مسکونی که تا کنون از تسهیلات صندوق پس انداز یکم استفاده کرده اند را 97 هزار واحد اعلام کرد و گفت: یک سوم از این تسهیلات در قالب زوجین پرداخت شده و همچنان نیز رو به افزایش است. وی همچنین ادامه داد: طبق آمار منتشر شده طی هفته گذشته یا یک روز تعطیلی تعداد 4 هزار فقره حساب در شعب مختلف بانک مسکن افتتاح و تعداد واحدهای استفاده کننده از تسهیلات 1222 اعلام شده که 508 واحد آن مربوطه به زوجین بوده است.

مدیرعامل بانک مسکن تعداد واحدهای مسکن مهری که به مرحله فروش اقساطی رسیده اند در سال جاری را 24 هزار واحد اعلام کرد و گفت: با توجه به آمار اعلام شده میزان 3500 میلیارد تسهیلات مشارکت مدنی به 2700 واحد مسکونی طی 5 ماه گذشته در بافت فرسوده اعطا شده است که نسبت به مدت مشابه در تعداد واحد رشدی 45 درصدی را نشان می دهد.

رحیمی انارکی در پایان کاهش نرخ سود صندوق پس انداز یکم، برقراری امکان تقسیط پلکانی صندوق پس انداز یکم با ضریب 9 درصد، افزایش حداکثری مدت تقسیط از اوراق حق تقدم در بافت فرسوده از 12 سال به 15 سال، افزایش سقف تسهیلات صندوق پس انداز مسکن جوانان، برقراری امکان اعطای تسهیلات مسکن مجدد به زوجین، افزایش سقف تسهیلات نوسازی مسکن روستایی به ازای هر واحد 25 میلیون تومان، اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به 9 هزار زوج در 4 ماه نخست سال 97، تسویه بدهی های درهمی بانک مسکن به یانک های دبی و کاهش قیمت تمام شده پول از 18.2 در پایان اسفند ماه به 17.9 در تیرماه امسال را از مهمترین اقدامات بانک مسکن در دولت تدبیر و امید اعلام کرد./

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×