menu

ثبت آگهی رایگان

روند کاهش معاملات مسکن در تهران

روند-کاهش-معاملات-مسکن-در-تهران

خسروی گفت: از ابتدای مرداد ماه تا بیستم این ماه در مقایسه با مدت مشابه پارسال خرید و فروش مسکن در کشور 26 درصد افزایش اما در تهران کاهش یافت

افزایش اجاره بها کمتر از 30 درصد

نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور از افزایش قیمت مسکن در برخی مناطق شهر تهران و تاثیر 30 درصدی بر اجاره بها خبر داد. خسروی بیان کرد: وقتی قیمت مسکن گران می شود به تبع آن قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی نیز افزایش می یابد اما باید مالکان توان مالی مستاجران خود را ارزیابی کنند که آیا مستاجر می تواند اجاره بهای خود را به موقع پرداخت کند. «قیمت اجاره مسکن در ماه های اخیر افزایش یافته و بسیاری از مستاجران را با مشکلات زیادی روبرو کرده است».

مشاوران املاک کمیسیون قانونی خود را دریافت کنند

نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور گفت: در دولت گذشته قرار شد به ازای هر 100 میلیون معامله مسکن، نیم درصد کمیسیون از فروشنده و نیم درصد از خریدار دریافت شود. خسروی افزود: این نیم درصد را تا 500 میلیون تومان افزایش دادند، در حالی که نظر ما دریافت یک درصد از فروشنده و یک درصد از خریدار است. به گفته وی، در بسیاری از کشورهای جهان حق کمیسیون مشاوران املاک 6 درصد است؛ در حالی که در ایران یک درصد تعیین شده است. وی پیشنهاد کرد اگر حق کمیسیون مشاوران املاک 2 درصد تعیین شود، بسیاری از تخلفات و فساد در این بخش از بین می رود. «با این همه هیچ مشاور املاکی حق ندارد قراردادهای منعقده را به بهانه دریافت کمیسیون، پس از امضای آن در دفاتر خود نگه دارد و هیچ کس نیز حق ندارد بیع بگیرد و مسکن یا مورد معامله را برای خریدار نگهداری کند». رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: با برنامه ریزی مناسب مدت رسیدگی به شکایت مردم و مشاوران املاک در اتحادیه به 10 روز کاهش یافته است. به گفته وی، پیش از این نتیجه رسیدگی به شکایات مردم در اتحادیه 2 تا سه ماه طول می کشید.

هموطنان از خرید خانه در کشورهای خارجی خودداری کنند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک نسبت به تبلیغات ماهواره ای برای خرید ملک در خارج کشور با هدف سرمایه گذاری یا مهاجرت و اخذ اقامت هشدار داد و گفت: پیشتر عده ای از هموطنان در دبی مسکن خریداری کردند اما به علت معادلات اقتصادی همه آنها در این کشور ورشکست شدند. خسروی افزود: بارها اعلام کرده ایم هموطنان از خرید مسکن در کشورهای خارجی (جمهوری آذربایجان، دبی، گرجستان و ترکیه) خودداری کنند زیرا هیچ کشوری با خرید مسکن اقامت نمی دهد. وی تاکید کرد: درباره خرید مسکن در ترکیه برای صدور اقامت بسیار تبلیغ می کنند، در حالی که با مطالعه قوانین ترکیه چنین چیزی وجود ندارد. داده های مرکز آمار ترکیه نشان می دهد که شهروندان ایرانی با خرید 944 واحد مسکونی در شهرهای مختلف این کشور، بیشتر از سه برابر مدت مشابه سال قبل، واحد مسکونی در این کشور خریداری کرده اند. بر اساس گزارش اعلام شده از سوی مرکز آمار ترکیه، عراقی ها با خرید هزار و 987 واحد مسکونی در این کشور در صدر فهرست شهروندان کشورهایی قرار دارند که در ترکیه به خرید خانه مبادرت ورزیده اند. این داده های آماری نشان می دهد که ایرانی ها پس شهروندان عربستان سعودی، در رتبه سوم این فهرست قرار دارند. بیشترین فروش منازل مسکونی به اتباع خارجی در شهر استانبول به تعداد سه هزار و 999 واحد بوده است و شهرهای آنتالیا و بورسا در رتبه دوم و سوم جای دارند.

مردادماه؛ رشد خرید و فروش مسکن در کشور و کاهش در تهران

خسروی گفت: از ابتدای مرداد ماه تا بیستم این ماه در مقایسه با مدت مشابه پارسال خرید و فروش مسکن در کشور 26 درصد افزایش اما در تهران کاهش یافت. وی ادامه داد: در 20 روز مرداد ماه در مجموع 295 هزار و 589 مبایعه نامه در دفاتر مشاوران املاک کشور به ثبت رسید که در مقایسه با مرداد ماه 96 حدود 26 درصد افزایش نشان می دهد. خسروی افزود: در این مدت کل قراردادهای ثبتی در کشور 552 هزار و 640 فقره بود که در مقایسه با 520 هزار و 790 قرارداد مرداد ماه سال گذشته بیش از 6 درصد رشد کرد. در این مدت 250 هزار و 831 اجاره نامه در سراسر کشور منعقد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 280 هزار و 78 مورد بود، حدود 10 درصد کاهش یافت. همچنین در 20 روز نخست مرداد ماه 149 هزار و 615 مبایعه نامه و قرارداد اجاره در تهران به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال هشت درصد کاهش را نشان می دهد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: در این مدت 74 هزار و 282 قرارداد خرید و فروش در تهران به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پنج درصد کاهش یافت. به گفته خسروی، در مدت یادشده 74 هزار و 171 قرارداد اجاره در تهران در دفاتر مشاوران املاک تنظیم شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 83 هزار و 500 فقره بود، حدود 11 درصد کمتر شد. وی با اشاره به روند کاهش معاملات مسکن در تهران اظهار داشت: تجزیه و تحلیل وضعیت بازار نشان می دهد معاملات مسکن و اجاره در تهران از اول سال همواره روند کاهشی داشته اما در کشور افزایش یافته است. طبق آمارهای بانک مرکزی سهم هزینه مسکن شامل اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی در محاسبات شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی (نرخ تورم) بر پایه سال 1395 معادل 33.1 درصد است. همچنین آمارهای اخیر بانک مرکزی از افزایش شاخص کرایه مسکن اجاره ای شهر تهران حکایت دارد به طوری که در تیرماه در همه مناطق شهری نسبت به خرداد و نیز ماه مشابه سال قبل به ترتیب 13.6 درصد و 11.1 درصد این شاخص رشد داشته است. در نخستین ماه تابستان متوسط قیمت خرید و فروش واحد مسکونی در شهر تهران به 69 میلیون و 700 هزار ریال رسید که نسبت به خرداد ماه سال جاری 7.1 درصد افزایش نشان می دهد. 120 هزار دفتر مشاوران املاک در کشور فعالیت می کند و در تهران 12 هزار مشاور املاک وجود دارد

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×