menu

ثبت آگهی رایگان

کاردان ها می توانند ناظر تمام وقت در ساخت و ساز باشند

کاردان-ها-می-توانند-ناظر-تمام-وقت-در-ساخت-و-ساز-باشند

تا زمانی که سازمان نظام مهندسی به جای دفاع از حقوق بهره برداران وارتقای کیفیت ساخت ساز، تنها قائل به مسئولیت دفاع از حقوق اعضای خود است، شرایط ساخت و ساز به همین شکل فعلی باقی خواهد ماند.

به طور قطع در این شرایط نمی توان امیدوار بود که تغییرات در قانون نظام مهندسی ضامن سلامت و ارتقای نظارت در ساخت و سازها و در نهایت کنترل کیفی ساخت و سازشود.

در این ارتباط گفتگویی با محمد رضا ربیعی،رئیس سازمان نظام کاردانی استان تهران در حاشیه بازدید ایشان از هجدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان و غرفه نشریه پیام ساختمان انجام دادیم که از نظر می گذرد.

وی در این باره گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور ،امیدوار بودم که خیلی از مصالح بومی سازی می شد و مصالح ها دارای استاندارد بودند اما این نمایشگاه گواه ضعف ما در این فرآیند است .

ربیعی توصیه کرد که در تولید مصالح بهتر است با توجه به تکنولوژی های دنیا از روش های مدرن در مقابل روش های سنتی استفاده کرد.

همچنین ربیعی در رابطه با ابلاغیه اخیر وزیر راه و شهر سازی مبنی بر انتخاب مهندس ناظر توسط مالک گفت: اگر ما فرهنگ اصلاح نظارتی را درست کنیم جلوی رانت و فساد گرفته خواهد شد. در غیر این صورت چه مالک مهندس ناظر را انتخاب کند و چه سازمان نظام مهندسی مهندس ناظر را انتخاب کند در هر دو صورت به عقیده اینجانب فساد و رانت ایجاد خواهد شد.

وی با یادآوری یکصمدین سال بلدیه (( شهرداری )) در تهران گفت: چرا ما الگوهای موفق در دیگر کشورها را استفاده نمی کنیم. چرا بعد از گذشت 100 سال در شهرداری ها مکانیزمی کارآمد ساماندهی نمی شود و که پاسخگوی کنترل کیفیت ساختمان ها باشد. چرا تاکنون شناسنامه ملکی ساختمان ها جدی گرفت نمی شود؟ چرا از نیروی های آموزش دیده دارای مهارت در سازمان های نظام کاردانی در ساخت و سازها استفاده نمی شود.

ربیعی در پاسخ به پرسش های مطرح شده در بالا اظهار کرد: ریشه این مشکلات از نگاه تک بعدی به مسائل و به خصوص دیدگاه صنفی نگری است که در سازمان ها از جمله سازمان نظام مهندسی هست.

وی افزود: تا زمانی که سازمان نظام مهندسی به جای دفاع از حقوق بهره برداران و نیز دفاع از کیفیت ساخت ساز فقط به جانبداری از مهندسین می پردازد، و از سوی دیگر ضرورتی برای حفظ جایگاه کاردان ها در ساخت و ساز قائل نیست ، وضع به همین منوال خواهد ماند و نمی توان امیدوار بود که تغییرات در قانون نظام مهندسی ضامن سلامت نظارت ها در ساخت و ساز و در نهایت کنترل کیفی شود.

وی یاد آور شد: اگرچه در امر کنترل نظارت مضاعف ساخت و ساز، پیشنهاداتی شد تا از کاردان ها در اجرا استفاده کنند،ولی شاهد هستیم کیفیت ساختمان ها و حقوق بهره بردارها فدای تصمیمات ناکارآمدی می شود که از نظر اجرایی زیرساخت های لازم برای آن دیده نشده است.

ربیعی با یادآوری این جمله مشهور که یک بتن بی کیفیت ازسیمان ، ماسه و آب تشکیل می شود ولی یک بتن با کیفیت از سیمان، ماسه و آب و کمی شعور تولید می شود تصریح کرد: بحث های نظارتی ، مجریان ذی صلاح و در نهایت کیفیت ساختمان تا زمانی که به شیوه صحیح و کار آمد اجرا نشود تضمینی برای کیفت ساخت و سازها فراهم نمی شود.

ربیعی درباره نظارت در ساخت و ساز ها پیشنهاد داد اگر چنانچه یک مهندس به همراه 3 کاردان ساختمان با هم طراحی و نظارت داشته باشند خواهند توانست به صورت گردشی کنترل مضاعف در امر ساخت و سازها داشته باشند. در نتیجه اطمینانی به وجود می آید که دیگر نظارت در ساختمان ها صوری نیست و کاردان ها به عنوان نماینده مهندس ها به صورت تمام وقت ناظر پروژه های ساختمانی هستند.

در پایان ربیعی در خصوص تاریخچه مدیریت خود در سازمان نظام کاردانی استان تهران گفت: انتخابات در سازمان نظام کاردانی از همان ابتدا با انسجام و نظم انتخابات نظام مهندسی ساختمان صورت نگرفت از سال 1380 بنده از ابتدا در هیئت مدیره بودم. از سال 1382تا 1387 دبیر سازمان شدم تا اینکه در سال 1392 بعد از گذشت شش سال انتخابات صورت گرفت که در آن انتخابات بنده به عنوان ریاست سازمان این مسئولیت را عهده دار شدم .

ربیعی افزود: این مسئولیت را در حالی پذیرفتم که سازمان نظام کاردانی استان تهران در دوره ریاست قبلی با بدهی 500 میلیونی به این جانب واگذار گردید. ربیعی درباره برنامه های خود در طول مدیریت گفت: در طول این مدت تلاش شد تا بخش از این بدهی ها به مبلغ 300 میلیون تومان پرداخت گردد و معوقات چندماهه حقوق کارکنان نظام کاردانی استان تهران و هزینه اجاره بهای ساختمان استیجاری سازمان نظام کاردانی استان تهران بروز و تسویه شود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×