menu

ثبت آگهی رایگان

رشد اشتغال در بخش مسکن محقق نمی شود

رشد-اشتغال-در-بخش-مسکن-محقق-نمی-شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: چنانچه دربخش مسکن برنامه ریزی جدی نداشته باشیم، اهداف دولت در بخش اشتغال محقق نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار پیام ساختمان، در نشست اطلاع رسانی بیست و یکمین اجلاس هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که با حضور خبرنگاران برگزار شد، مهندس رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: رویکرد ما به عنوان اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی این خواهد بود که چگونه از ظرفیت این سازمان و مهندسان در گره گشایی از مشکلات استفاده کنیم.

رجبی با بیان اینکه 500 هزار نفر مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند، گفت: در 200 شهر کشور دفتر نمایندگی داریم.

وی افزود: چندی پیش بود که نمایندگان مجلس طرحی برای اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان ارائه دادند که به کمیسیون عمران ارجاع شد و کمیسیون عمران در این باره کارگروهی تشکیل داد و جلسات متعددی در کمیته برگزار شد ضمن آنکه وزارتخانه های مرتبط، شهرداری تهران ، انجمن صنفی انبوه سازان و دیگر بخش های دست اندرکار در این کارگروه و کمیته حاضر بودند و در آبان 96 نسخه ای به کمیسیون عمران به عنوان نسخه جمع بندی شده ارائه شد که اعلام شد به عنوان اصلاح قانون نظام مهندسی است، اما این اصلاحیه پذیرفته نشد و اعلام کردند که تغییرات جزئی است و باید بیشتر شوند.

وی ادامه داد: من مأمور شدم در این حوزه کار تطبیقی انجام دهم و پیشنهاد دیگری برای توان نظام مهندسی کشور ارائه دهم.

رجبی تأکید کرد: حفظ قانون نظام مهندسی می تواند زیر چتر و همراه با نظام فنی و اجرایی کشور باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: باید با رویکرد توجه به منافع بهره بردار به خدمات مهندسی نگاه کرد بسیاری از سازندگان ساختمان و مسکن بهره بردار نهایی نیستند اما ضرورت دارد منافع بهره بردار نهایی در ارائه خدمات مهندسی مورد توجه باشد.

وی اظهار داشت: سال قبل زمانی که هنوز موضوع گرانی های اخیر و نوسانات نرخ ارز مطرح نشده بود، نامه ای به معاون اول رئیس جمهور نوشتم و اعلام کردم پیش از آنکه مردم از شما مطالباتی در حوزه مسکن داشته باشند دولت خود ورود کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تأکید کرد: در این نامه اعلام کردم که باید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به سیاست های پولی در حوزه مسکن ورود کنند.

وی بیان کرد: برای عبور از مشکل فعلی اقتصاد و رشد اشتغال نیازمند ارائه و پیگیری برنامه مشخص در بخش مسکن هستیم این می تواند رکود در تولید و در عرضه و تقاضا را رفع کند.

رجبی ادامه داد: باید در جایی جمع بندی های نهایی در این حوزه مطرح شود و راهبرد جدی در حوزه مسکن اتخاذ کنیم و در غیر اینصورت بیکاری فارغ التحصیلان و بقیه را خواهیم داشت و این راهبرد ملی است که باید دولت به آن بپردازد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: بسیاری از کارخانه های ما در موضوع ساختمان مشکل تولید ندارند بلکه مشکل نبود فروش محصولات است و گرنه انبارهایشان پر است.

وی بیان کرد: اگر در حوزه مسکن برنامه ریزی نداشته باشیم اهداف دولت در بخش اشتغال محقق نخواهد شد.

رجبی با تأکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان تلاش می کند حتماً سازمانی مردم نهاد، شیشه ای و شفاف باشد، گفت: درآمدهای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در سال 96 کاهش یافت و این به دلیل آن بود که سازمان ها در تعهدات مالی خود نسبت به شورای مرکزی مشکل داشتند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان همچنین درباره ایده مسکن خبرنگاران گفت: این ایده باید ابتدا بررسی، تحلیل و پخته شود و سپس با همکاری نمایندگان مجلس در قالب طرحی در مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

وی با بیان اینکه فعلاً طرح مسکن خبرنگاران در دستور کار مجلس نیست، گفت: در صورت همکاری نمایندگان مجلس و بررسی دقیق این طرح می توان آن را در مجلس مطرح و دنبال کرد.

رجبی همچنین درباره ورود سازمان نظام مهندسی ساختمان به موضوع ساختمان های فرسوده و جلوگیری از بروز حوادثی نظیر پلاسکو گفت: متأسفانه مبحث قانون مقررات ساختمان ضمانت اجرای کاملی ندارد ما خود در شهرهای مختلف گزارش های میدانی مختلفی از ساختمان های فرسوده داشته ایم اما ضرورت دارد مبحث 22 به صورت جدی در دستور کار دولت باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تأکید کرد: لازم است وزارت راه و شهرسازی، مجلس و شورای اسلامی، شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان موضوع مبحث 22 را به طور جدی دنبال کنند و ما هم در این حوزه اعلام آمادگی می کنیم تا مهندسان خود را برای نظارت بر ساختمان ها و بهره برداری از آنها تربیت کنیم و مشخص کنیم کدام ساختمان ها نیازمند مرمت هستند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×