menu

ثبت آگهی رایگان

مالیات بر عایدی قیمت مسکن را کاهش می دهد

مالیات-بر-عایدی-قیمت-مسکن-را-کاهش-می-دهد

کارشناس سیاست گذاری مسکن با بیا اینکه مالیات بر عایدی مسکن با سوداگران مقابله خواهد کرد گفت: مالیات بر عایدی در کوتاه مدت هم قیمت مسکن را کاهش می دهد چرا که وقتی در دولت نهم مطرح شد قیمت مسکن را 10 درصد کاهش داد.

به گزارش پیام ساختمان، افشین پروین پور در خصوص تاثیر اجرای مالیات بر عایدی بر قیمت مسکن گفت: اجرای مالیات بر عایدی مسکن در کوتاه مدت هم می تواند مؤثر باشد چرا که هر سیاست اعلامی در حوزه اقتصاد یک اثر روانی دارد.

وی افزود: وقتی این موضوع در دولت نهم مطرح شد که قرار است چنین کاری اجرا شود 10 درصد قیمت مسکن کاهش یافت؛ هر چند در همان سال ها هم اجرا نشد اما اثر روانی آن باعث شد که قیمت مسکن 10 درصد کاهش یابد.

پروین پور ادامه داد: این سیاست هم اثرکوتاه مدت و هم میان مدت و بلندمدت خواهد داشت و کاملاً هم می تواند مؤثر باشد چون یک دورنمایی برای اقتصادی ترسیم می کند که سوداگری در بخش املاک و مستغلات سودی نخواهد داشت و این باعث می شود عده زیادی سرمایه های خود را از این بازار خارج می کنند. وی افزود: این برنامه می تواند یک سیاست مؤثر و راهگشایی برای مهار حباب های قیمت مسکن و سوداگری ها باشد.

*چه ارگان هایی در اجرای مالیات بر عایدی تعلل کرده اند؟

پروین پور در پاسخ به این سوال که چه ارگان هایی باید این مالیات را اجرا می کردند که در اجرای آن تعلل کرده اند، گفت: سازمان امور مالیاتی باید این کار را انجام می داد اما همواره متولی بخش مسکن و مستغلات وزارت راه و شهرسازی است و باید از دولت آن را پیگیری و جلساتی را با سازمان امور مالیاتی برگزار و رایزنی می کردند.

وی ادامه داد: مسئول مدیریت و تنظیم بازار در زمین و مسکن و وزارت راه و شهرسازی است و وظیفه سازمان امور مالیاتی اخذ مالیات است اما دغدغه کاهش قیمت و مدیریت بازار مسکن را ندارد؛ اما مدیریت و کنترل بازار مسکن و افزایش و کاهش قیمت مسکن بر عهده وزارت راه و شهرسازی است آنها باید این برنامه را پیگیری می کردند که متأسفانه تا کنون آن را پیگیری نکرده اند و اراده ای در دولت وجود نداشته است تا این برنامه را به سرانجام برساند.

وی افزود: دورنمای سرمایه گذاران در سرمایه گذاری در بخش مسکن معمولاً بلندمدت است بنابر این وقتی مالیات بر عایدی مسکن اجرا شود و دورنما اینگونه باشد که سوداگری مسکن کنترل می شود بسیاری از سرمایه گذاران علاقه ای برای سرمایه گذاری در این بخش نخواهند داشت.

*سوداگران فضا را متشنج می کنند تا مالیات بر عایدی مسکن اجرا نشود

پروین پور اظهار داشت: مخالفت برخی از افراد با اجرای دریافت این مالیات برای این است که چون سوداگران علاقه ای به کاهش قیمت مسکن ندارند بنابر این فضا را متشنج می کنند و اعلام می کنند که این مالیات از تقاضای مصرفی دریافت می شود در حالی که این طور نیست چون که آن ملک، ملک مصرفی است و از آن استفاده می شود و مالیات بر عایدی از آن اخذ نمی شود.

وی ادامه داد: مالیات بر عایدی مسکن با سوداگران مقابله می کند و چون سرمایه گذاران ملک های اضافی دارند و کسب و سود می کنند این مالیات بر عایدی مسکن با آنها مقابله می کند.

وی ادامه داد: این مالیات بر عایدی حتی از تولیدکننده ها نیز اخذ نخواهد شد چرا که تولید مسکن به هر تعداد که باشد سوداگری محسوب نمی شود.

کارشناس سیاست گذاری مسکن تأکید کرد: هدف مالیات بر عایدی مسکن مقابله با سوداگری است؛ یعنی افرادی که در زمان خرید و فروش سودهای مناسبی کسب می کنند بدون اینکه فعالیت خاصی کرده باشند؛ پس دولت نباید اجازه دهد که این اتفاق رخ دهد و اگر این اجرایی نشود سرمایه گذاران به سمت تولید نمی روند و به خرید و فروش مسکن روی آورده و از آن محل کسب سود می کنند. وی ادامه داد: مسکن نیاز اساسی مردم است و نباید دولت اجازه دهد که مدام دچار افزایش قیمت شود پس دولت باید مالیات را از سوداگران دریافت کند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×