menu

ثبت آگهی رایگان

نکاتی در خصوص ضربه گیر پارکینگ

نکاتی-در-خصوص-ضربه-گیر-پارکینگ

نشریه پیام ساختمان در این شماره در نظر دارد ضربه گیرهای ستون در پارکینگ را معرفی کند و انواع موجود در بازار را با یکدیگر مقایسه کند. ازاین رو با تولیدکنندگان این محصول به گفتگو نشسته ایم.

به گزارش پیام ساختمان، رعایت امینی در ساخت فضای پارکینگ ونیز استفاده از علائم هشداردهنده در جایگاه های پارکینگ جزو استاندارهای یک پارکینگ ایمن است. در شرایط کنونی روش های مناسب برای رفع مشکلات پارکینگ ها با استفاده از تجهیزات ایمنی وجود دارد، که پارک کردن خودرو را تسهیل و ایمن می کند.

با استفاده از محافظ ضربه گیر ستون در پارکینگ در هنگام پارک خودرو از آسیب دیدن بدنه ماشین و شکستن لبه ستون های پارکینگ پیشگیری به عمل می آید به همین دلیل تجهیز پارکینگ به علائم هشداردهنده و محافظ های ستون ها و دیواره ها برای سازندگان و ساکنین واحدهای مسکونی از نیازهای مبرم قلمداد می شود.

ابوالفضل کاهِه ، مدیرعامل شرکت درمت درباره اسم این محصول می گوید ضربه گیر ستون با اسم های محافظ ستون و گارد ستون شناخته می شوند که لاتین این محصول (گارد کرنر) تلفظ می شود. کارکرد اصلی آن گرفتن ضربه حین برخورد خودرو با لبه ستون پارکینگ است.

وی در خصوص انواع محصول ضربه گیر ستون در پارکینگ می گوید: ضربه گیر لاستیکی ستون ویژه پارکینگ در سه نوع مختلف پلاستیکی از مواد پی وی سی و لاستیکی (فریم دار -بدون فریم) تولید و عرضه می شود به گفته کاهِه باکیفیت ترین نوع این محصول در بازار، محافظ ستون لاستیکی به دلیل استفاده از جنس تمام لاستیک دارای مقاومت خمشی مناسب است به طوری که حتی در برابر نوسانات دما منهای چهل درجه سرما و شصت درجه گرما مقاوم بوده و شکل و کارکرد خود را از دست نمی دهد.

وی خاطرنشان کرد: محصولات با جنس پلاستیک با درجه یک و دو در بازار هم موجود است که به دلیلی خشکی و انعطاف نداشتن مناسب در برابر ضربه حاصل از برخورد خودرو با ستون به راحتی می شکند. چراکه پلاستیک به دلیل خشک بودن و نداشتن ارتجاع خاصیت ضربه پذیری دارد و نمی تواند ضربه را مهار و کنترل کند وی تأکید کرد: متأسفانه این ضربه گیر نامرغوب به دلیل ارزان بودن قیمتش، همچنان در بازار عرضه و فروخته می شود.

کاهِه بر این باور است که این نوع محصول از جنس پلاستیک یک بارمصرف است؛ اما در مقابل محصول محافظ ستون تمام لاستیک به دلیل انعطاف بالای لاستیک این محصول ضربه های واردشده حین برخورد خودرو با ستون ها را مهار می کند و در اصلاح ضربه گیری می نماید. به گفته کاهه اگرچه آئین نامه ها و استانداردها لازم هنوز در ایران به روز نیست اما واحدهای تولیدی با انجام آزمایش هایی خاص می توانند مقاومت این نوع محصولات را ارزیابی کنند.وی افزود: در حال حاضر محصولات نوین ضربه گیرهای ستون دوجداره باکیفیت بالاتری در ایران تولید وبِ بازار عرضه می شود

وی ادامه داد: متأسفانه برخی خریداران به دلیل نداشتن آگاهی کافی ونیز برحسب عادت، همچنان محصولات از رده خارج و قدیمی به مانند ضربه گیرهای ستون پلاستیکی را فقط به دلیل قیمت بسیار ارزان آن می خرند.

کاهه در درباره نوع سوم ضربه گیرهای ستون لاستیکی بافریم اسکلت فلزی موجود در بازار گفت: غالباً این نوع محصولات بافریم اسکلت فلزی گالوانیزه، تولید می شوند. البته ضربه گیر ستونی نوع فریم اسکلت فلزی آلومینیوم هم در بازار وجود دارد. به گفته این تولیدکننده، کیفیت محصول ضربه گیر ستون تمام لاستیک بهتر از محصول ضربه گیر ستون لاستیکی بافریم اسکلت فلزی است.

وی ادامه داد: اما باید توجه کرد که قیمت مواد اولیه تمام شده برای تولیدکننده محصولات ضربه گیر لاستیکی با اسکلت فلزی در مقایسه با تمام لاستیکی به صرفه تر هست. از همین رو قیمت آن در بازار در مقایسه با نوع تمام لاستیکی برای مصرف کننده پایین تر است.

وی در ادامه یادآور شد: انتخاب ضربه گیرها در پارکینگ های مسکونی، عمومی و صنعتی غالباً به جهت کارکرد متفاوت هست. وی افزود: در پارکینگ های مسکونی به دلیل وجود خودروهای لوکس و تردد کمتر از ضربه گیرهای تمام لاستیکی بیشتر استفاده می شود از سویی در پارکینگ های عمومی به دلیل تردد بالای خودرو از ضربه گیرهای لاستیکی بافریم اسکلت فلزی استفاده می شود

وی گفت: همچنین در پارکینگ های صنعتی مانند بیمارستان ها ضربه گیرهای لاستیکی چند جداره مورداستفاده قرار می گیرد؛ که البته این محافظ ها فقط برای خودروهای سبک طراحی شده است و در برخورد خودرو با سرعت بالای 10 کیلومتر بر ساعت با ستون از ضریب ایمنی پایین تری برخوردار است.

وی افزود: در بازار علاوه بر تولیدات وطنی در این زمینه، ضربه گیرهای چینی، هندی و ترک هم وجود دارد که به جرات می توان گفت کیفیت محصولات ایرانی به مراتب بهتر از مشابه خارجی است. وی توصیه کرد: خریداران توجه داشته باشند برای خرید محصول ضربه گیرها اگر از نوع پلاستیکی انتخاب کرده اند با ضربه به این محافظ ها می توانند سختی و شکنندگی محصول را بیازمایند.

وی ادامه داد: درصورتی که ترک بردارند نشان دهنده جنس نامرغوب و تقلبی آن هست؛ و از سویی اگر خریداران ضربه گیرهای تمام پلاستیکی از نوع بافریم و بدون فریم را انتخاب کرده اند برای آزمودن می توانند آن را در برابر گرما و یا سرمای شدید قرار دهند، چنانچه در گرمای بالا این پلاستیک ها به پودر تبدیل شدند، نشان دهنده جنس نامرغوب مواد اولیه بکار رفته در لاستیک است و چنانچه در سرمای شدید مانند دمای یخ زن قراردادید و ضربه گیرها انعطاف خود را ازدست داده و سفت وسخت شدند، یقین حاصل کنید جنس نامرغوب است.

علی حاجیلو، مدیر فروش یک از نمایندگی های عرضه کننده ضربه گیرهای ستونی نیز دراین باره گفت: ضربه گیرهای ستونی دارای ابعاد یک متر و پنج سانتی متر طول با عرض بال نه سانتی متر است. وی در خصوص قیمت این ضربه گیرهای ستون در پارکینگ نیز گفت: نمونه تمام لاستیک آن، از باکیفیت ترین محصول موجود در بازار است که قیمتی در حدود 30 هزارتومان دارد و نوع پلاستیکی آن با توجه به درجه 1 تا 2 بودن مواد اولیه پی وی سی آن قیمتی بین 21 تا 22 هزار تومان دارد.

وی افزود: نوع ضربه گیر ستونی لاستیکی بافریم فلزی که به شاسی دار در بازار معروف است قیمتی در حدود 29 هزار تومان دارد. این تولیدکننده معتقد است: عمر مفید یک محصول تولیدشده می تواند شاخص مهمی در انتخاب و مقایسه کیفیت در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: ضربه گیرهای پلاستیکی تولید ایران 2 سال عمر مفید و ضربه گیرهای لاستیکی شاسی دار بافریم فلزی موجود 6 سال عمر مفید دارنده البته ضربه گیرهای تمام پلاستیکی دوجداره از عمر مفید 10 ساله برخوردار است. وی توصیه کرد خریداران ملاک خود را در انتخاب یک ضربه گیر، تنها قیمت ارزان قرار ندهند بلکه نسبت به عمر مفید و کیفیت محصول نیز اطمینان حاصل کنند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×