menu

ثبت آگهی رایگان

دستگاه تصفیه هوا

دستگاه-تصفیه-هوا

دستگاه تصفیه هوا

گروه تاسیسات: معمولاً در روزهایی که نمودارهای آلودگی سطح شهر در وضعیت ناسالم و هشدار قرار دارد به مردم هشدار داده می شود که از بیرون رفتن خودداری کنند! ولی سؤال این است که آیا محیط های بسته وضعیت بهتری دارند؟! ارزیابی ها نشان می دهد که این ارزیابی اولیه درست نیست، و اتفاقاً محیط های بسته از محیط های باز مجاور خود آلوده تر هستند. این در حالی است که انسان ها 80 درصد اوقات و ساعاتِ زندگیِ خود را بیرون از محیط های بسته سپری می کنند! تدبیری که برای این تصفیه و پاکیزگی هوای محیط های بسته صورت گرفته استفاده از دستگاه "تصفیه هوا" است.
در ادامه سلسله گزارش های پیام ساختمان تحت عنوان "کالای برتر"، مشخصات انواع دستگاه های تصفیه هوا را بررسی می کنیم. لازم به ذکر است: مطالب عنوان شده اظهارات فعالان تولید و توزیع این محصول بوده و لزومآ نظر نشریه "پیام ساختمان" نیست؛ ضمن اینکه از اظهارنظر مخاطبان و منتقدان استقبال خواهیم کرد.

انواع دستگاه تصفیه هوا

نگاهی به فهرست انواع فیلترهای هوا می اندازم و می پرسم تفاوت آنها در چیست؟! حداقل 10 مدل از هر "برند" وجود دارد. فروشنده می گوید تفاوت اصلی آنها فیلترهایی است که برای هر یک استفاده شده است؛ یعنی تفاوت قیمت در فیلترها و تجهیزاتی است که در این دستگاه های کوچک نصب شده اند.
وی انواع فیلتر ها را می شمرد: "پیش فیلتر" که ذرات ریز و درشت نظیر پرز، موی حیوانات، ذرات معلق و ذرات آلرژی زا را جذب می کند. "فیلترهپا" که قابلیت جذب ویروس، باکتری، میکروب و ذرات ریزتر از 1/. میکرون را دارد و کاربرد زیادی در بیمارستان ها و اتاق عمل دارد همچنین قابل شستشو بوده و عمر بالای دو سال دارد. "فیلتر پلاسمای الکترو استاتیک" با خاصیت بار الکتریکی که جاذب ذرات باردار معلق در هوا توسط صفحات الکترو استاتیک است. "فیلتر کربن اکتیو" که جاذب بسیار قدرتمندی است و با سطح تماس بالا، گازهای مضر نظیر فرم آلدئید وH2S و NH3، انواع بوها و آلاینده های شیمیایی نظیر دود و بوی سیگار، بوی مواد شیمیایی و اسپری ها را جذب می کند. "فیلتر دی اکسید تیتانیوم" که به همراه لامپ از آخرین و پیشرفته ترین فیلترهای موجود در دنیا است و آلاینده های گازی شکل و بخارات شیمیایی نظیر بنزن و آلاینده های گازی شکل ناشی از خودروها را جذب می کند و مانع از فعال شدن ویروس می شود. "لامپ UV با تابش اشعه ماورای بنفش" با خاصیت ضدعفونی کننده بالا، از بین برنده میکروارگانیسم های موجود در هوا نظیر باکتری ها ، ویروس ها و قارچ ها ست، و سپس مولد یون منفی در دستگاه تصفیه هوا که ایمنی متابولیسم بدن انسان را بهبود می بخشد.
این فروشنده، کاتالوگی را نشان می دهد که در آن مزایای استفاده از دستگاه تصفیه هوا نام برده شده و ادامه می دهد: "آسم" و "آلرژی" که در شهرهای بزرگ کشور شیوع پیدا کرده یکی از آثار آلودگی هوا، ذرات ریزگرد و غباری است که گویی غذای روزانه ما شده است، این عوامل بیماری هایی چون، سستی وکرختی، خستگی و بی حوصلگی، افسردگی، سردرد و میگرن، بیماری های قلبی و ریوی، را به همراه داشته و علاوه بر این، ده ها بیماری دیگر زندگی شهروندان شهرهای بزرگ را تهدید می کند. این است که مهم ترین آلاینده در حال حاضر " هوا "است!

به تأیید WHO رسیده

سارا خانی، از شرکت تهویه هوای سام، انواع دستگاه ها را نه بر اساس نوع، بلکه بر اساس توان و ظرفیت تصفیه، تقسیم بندی می کند و می گوید: نمی توان بر این اساس که این دستگاه در بیمارستان یا در خانه مورد استفاده قرار می گیرد تقسیم بندی کرد، بلکه دستگاه هایی که در مطب ها، درمانگاه ها و بیمارستان ها استفاده می شوند، می توانند در خانه هم مورد استفاده قرار گیرند. اما اگر بخواهیم محیط را به کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم بندی کنیم، آنگاه بایداز دستگاه متناسب با محیط استفاده کنیم.
وی در مورد مزیت های این دستگاه گفت: تصفیه هوا توسط سازمان های مختلف بهداشتی و دانشگاهی تأیید شده است؛ این دستگاه به تأیید سازمان بهداشت عمومی WHO رسیده و آنها آزمایش های لازم را انجام داده اند.
وی ادامه داد: دستگاه ما هم تأیید چند دانشگاه را دارد! به نظر من، در هوای آلوده تهران، وجود این دستگاه در هر خانه ای ضروری است. به ویژه اینکه بیماری های واگیردار تنفسی فصل زمستان شیوع پیدا می کند؛ با وجود این دستگاه این مشکل مرتفع خواهد شد.

نگهداری از دستگاه

این دستگاه مانند هر دستگاه برقی دیگر، به نگهداری و مراقبت نیاز دارد. خانی نحوه مراقبت از دستگاه را چنین شرح می دهد: این دستگاه باید روی سطح صاف قرار گیرد و واژگون نشود؛ از گذاشتن کنار گلدان و یا جایی که احتمال ریختن آب روی آن است خودداری شود؛ جایی که احتمال نشت گاز و بنزین وجود دارد قرار نگیرد، از ورود و خروج هوا به دستگاه جلوگیری نکنید، دستگاه را دور از وسایل گرمایی نگه دارید، از جا به جا کردن یا باز کردن دستگاه در هنگام کار کردن خودداری کنید، در صورت عدم استفاده به مدت طولانی دستگاه را از برق بکشید.

تمیز و تعویض کردن فیلترها

وی همچنین در مورد تمیز کردن فیلترها ادامه داد: برای تمیز کردن دستگاه از یک پارچه نرم و تمیز استفاده شود، از الکل، گازوئیل، بنزین و ... استفاده نکنید، فیلترهای دستگاه تصفیه هوا وظیفه جذب آلودگی های متعددی راداشته، به همین دلیل نیاز به شستشو و تعویض دارند؛ از این رو بهتر است فیلترهای قابل شستشو را در هوای تهران هر ماه یکبار بشویید. فیلترهائی مانند فیلتر هپا و فیلتر کربن اکتیو را هر سال در ابتدای فصل پائیز تعویض کنید.
در مورد استفاده همزمان تهویه مطبوع و تصفیه– به دلیل اینکه هوای بیرون آلوده است و پنکه و کولر بیشتر ذرات گردو غبار را پراکنده می کند- از هواساز و یا ایرواشر استفاده شود که امکان نصب فیلترهای هپا و کیسه ای در مسیر هوای خروجی از آنها وجود دارد.
خانی تاکید کرد: دستگاه یون ساز نباید دائم روشن باشد، زیرا برای دستگاه تنفس مضر است و فقط چند ساعت یکبار از آن استفاده شود و بعد از گذشت 40 دقیقه دوباره خاموش شود. البته بعضی از دستگاه ها به صورت خودکار یون ساز قطع و وصل می شود.
عملکرد دستگاه به نحوه نگهداری از آن بستگی دارد، اگر ملاحظات رعایت شود و فیلترها به موقع تعویض شوند دستگاه، راندمان بالایی خواهد داشت و حجم قابل توجهی از هوای منزل در مدت کوتاه تصفیه خواهد شد. اما از طرفی عوض نکردن فیلترهای هوا، باعث افزایش هزینه های نگهداری و تعمیرات دستگاه شما خواهد شد.

قیمت ها

«نمونه ای از قیمت هایی که بر اساس گفته های یکی از مصاحبه شوندگان بدون مدل و شکل آماده شده است»



انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×